جاده طالقان - هشتگرد بعد از گذشت 42 سال در نیمه راه



 مسیر 31 کیلومتری هشتگرد - طالقان در استان البرز، طرحی کوهستانی است که در سال 69 پس از پشت سرگذاشتن طرح مطالعاتی، کلنگ آن به زمین زده شد، اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.
به گزارش ایرنا، سال 87 بود که مسئولان با آوردن تعدادی ماشین‌های راهداری به این مسیر کوهستانی، بارقه امید در دل طالقانی‌ها کاشتند و برای گشایش جاده جدید در کمترین زمان وعده‌ها دادند، حتی پا را از این هم فراتر گذاشتند و ساخت جاده سبز بین طالقان - تنکابن در شمال کشور را به این مردم قله نشین نوید دادند.
به هرحال قرار است با ساخت جاده جدید هشتگرد - طالقان علاوه بر ایجاد یک راه دسترسی ایمن و مناسب، فاصله بین طالقان تا کرج 60 کیلومتر کاهش یابد، فاصله‌ای که اکنون یکصد کیلومتر است. تأخیر در اتمام این طرح مهم موجب گلایه‌مندی مردم طالقان از مسئولان شده تاجایی که سیدعظیم اسحاقی، از ساکنان شهرستان طالقان می‌گوید: در زمان شروع این طرح بسیاری جوان بودند، اکنون گرد پیری بر صورتشان نشسته و آرزو دارند روزی از جاده جدید گذر کنند.
وی جمعیت شهرستان طالقان را به علت نبود امکانات و سردسیر بودن، فصلی و شناور ذکر کرد و افزود: از سال 87 که ساخت راه هشتگرد – طالقان وارد مرحله جدیدی شد، جمعیت ساکن آن بیشتر شد، لیکن اگر این طرح در کمترین زمان به نتیجه نرسد، ساکنان آن بویژه روستاییان راهی شهرها می‌شوند. مجتبی عسگری، دبیر شورای ترافیک استان البرز نیز در این باره گفت: بخشی از راه فعلی شهرستان طالقان در استان قزوین قرار دارد و برای بهسازی و نگهداری آن باید با این استان هماهنگ شود که از جمله مشکلات این منطقه است. طول مسیر طرح جدید راه هشتگرد - طالقان 31 کیلومتر است که در 3 مرحله در دست ساخت است. وی با اشاره به اینکه قطعه اول این مسیر به طول 15 کیلومتر از طالقان تا دهانه تونل است، ادامه داد: تونل به طول 960 متر قطعه دوم این مسیر محسوب می‌شود. قطعه سوم در ساوجبلاغ واقع شده که این قطعه نیز به دهانه جنوبی تونل متصل و طول آن 15 کیلومتر است، متأسفانه به دلیل اینکه فرایند ساخت تونل با مشکل مواجه شده راه دسترسی نیز در مجاورت تونل به طول 7 کیلومتر در حال ساخت است. تاکنون 70 درصد قطعات یک و 3 خاکبرداری شده لیکن هنوز اقدام اساسی برای حفاری تونل این مسیر (قطعه دوم جاده) انجام نشده است. دبیر شورای ترافیک استان البرز خاطرنشان کرد: برای ساخت و تکمیل طرح هشتگرد - طالقان 600 میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات ملی نیاز است که تاکنون 350 میلیارد ریال صرف اجرای آن شده است. کوروش لهراسبی، فرماندار طالقان هم ساخت راه هشتگرد - طالقان را گامی مؤثر برای جذب سرمایه‌گذار در این شهرستان خواند و افزود: با ساخت این راه، شاهد شکوفایی صنایع غیرآلاینده در شهرستان گردشگری طالقان خواهیم بود. اکنون از مشکلات این شهرستان برای جذب سرمایه‌گذار نبود 2 بستر مناسب گازشهری و راه است که به علت سرمای سخت زمستان در این شهرستان کوهستانی باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی پیست اسکی و مناطق گردشگری به این شهرستان مراجعه می‌کنند، اما با مشکل راه و گاز شهری مواجه هستند.
لهراسبی با بیان اینکه در فصول تابستان به‌صورت هفتگی 30 هزار گردشگر از منابع طبیعی طالقان بهره‌مند می‌شوند، گفت: جمعیت ثابت و بومی این شهرستان کوهستانی در فصل سرما 50 هزار نفر است و با پایان یافتن فصل سرما و برگشت بسیاری از مردم بومی شاهد جمعیت 150 هزار نفری نیز هستیم. فرماندار طالقان یادآورشد: راه هشتگرد - طالقان از طرح‌های مهم این شهرستان است که درصدد تأمین اعتبار ملی لازم برای انجام آن هستیم. راه دسترسی که در کنار این طرح در حال انجام است، یک هزار و 500 متر آن انجام شده و 110 میلیارد ریال برای بهره‌برداری از آن نیاز است که پس از پایان یافتن فصل سرما برای تیرماه سال آینده دوباره اجرایی می‌شود.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5817/20/290261/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها