شوک مجازی




هکرها در کمین توریست‌ها
پلیس ایران در زمینه کمین هکرها برای توریست‌های خارجی هشدار داد.
سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا اظهار داشت: هنگام استفاده از اینترنت بی‌سیم عمومی در مراکزی مثل ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها، هتل‌ها، کافی‌نت‌ها و مراکز تجاری مواظب باشند در دام هکرها نیفتند.
سرگرد حمید کیانی با بیان اینکه وقتی به شبکه بی‌سیم وصل می‌شوید، سیستم عامل دستگاه، SSIDهای (Service set Identifiers) تمام شبکه‌های این مجموعه و محدوده را به شما نشان می‌دهد، گفت: توریست‌ها اطمینان حاصل کنند که به شبکه درست وصل شده‌اند و برای این کار کافی است از متصدی مربوطه در محل نام صحیح کانکشن اصلی شبکه را پرس و جو و در صورت مشاهده کانکشن‌های متفرقه نیز از اتصال به آنها خودداری کنند.
وی در توصیه به توریست‌ها افزود: هنگامی که نیازی به اینترنت ندارند، اتصال وای فای دستگاه خود چه لپ‌تاپ یا موبایل را همواره و در هر مکان خاموش و در صورت نیاز، امکان اتصال وای فای دستگاه خود را روشن کنند.
این کارشناس پلیس فتا ادامه داد: توریست‌ها باید بسیار مراقب باشند و هنگام استفاده از اینترنت‌های رایگان و عمومی بهتر است اصلاً مبادلات بانکی نداشته باشند و سیستم آنها چه لپ‌تاپ یا گوشی‌های هوشمند فاقد اطلاعات شخصی مهم باشد.
این مقام آگاه در ادامه به ارائه‌کنندگان اینترنت عمومی گفت: بهتر است این افراد برای افزایش امنیت خود و استفاده‌کنندگان از اینترنت، از ارائه اینترنت باز خودداری کنند و با تعریف نام‌های کاربری و رمز عبور برای مراجعه‌کنندگان تا حدودی در افزایش امنیت و کاهش جرایم اینترنتی نقش مؤثری داشته باشند.

خرید‌های زوج جوان
 با پول‌های همسایه
زوج جوان که با سوء استفاده از اعتماد همسایه خود اقدام به برداشت غیرمجاز اینترنتی و خرید زیورآلات کرده بودند، توسط کارآگاهان پلیس فتای اردبیل دستگیر شدند.
به دنبال شکایتی با موضوع سرقت اینترنتی از حساب بانکی یک مرد اردبیلی، کارآگاهان  پلیس فتا تحقیقات خود را پیرامون موضوع آغاز کردند.
بر این اساس کارآگاهان در تحقیقات خود پی بردند برداشت‌ها به صورت اینترنتی و به شکل خرید لوازم خانگی، طلا و زیورآلات صورت گرفته است که با بررسی‌های میدانی و استعلام تصاویر ضبط شده موفق شدند ردپای زوج جوانی را پیرامون این پرونده که همسایه مالباخته بودند پیدا و با دستور قضایی آنان را دستگیر کنند.
این زوج جوان در بازجویی‌های به عمل آمده به جرم ارتکابی خود و سوء‌استفاده از اعتماد همسایه اعتراف و انگیزه خود را رفع نیازمالی عنوان کردند.

انتقامجویی اینترنتی از نامزد سابق
مردی که به بهانه انتقامجویی اقدام به انتشار عکس‌های نامزد سابق خود در فضای مجازی کرده بود، توسط پلیس فتای بانه استان کردستان دستگیر شد.
فرمانده پلیس بانه گفت: در پی ارجاع یک فقره پرونده از مراجع قضایی به پلیس فتای بانه مبنی بر انتشار تصاویر خصوصی خانمی جوان در شبکه اجتماعی تانگو با توجه به حساسیت موضوع، پیگیری پرونده به صورت ویژه در دستور کار مأموران این پلیس قرار گرفت.
سرهنگ «حمیدرضا اکبری» افزود: در این راستا با توجه به اظهارات شاکی پرونده و همچنین اقدامات فنی کارشناسان پلیس فتا، عامل انتشار عکس‌های دختر جوان که نامزد سابق وی بود شناسایی و در شهر بانه دستگیر شد.
وی با اشاره به اعتراف صریح متهم به بزه انتسابی خاطر نشان کرد: متهم انگیزه خود از ارتکاب این عمل مجرمانه را انتقامجویی از نامزد سابقش عنوان کرد.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/5817/13/290280/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها