اخبار




توسعه تجارت پس از تصویب برجام
مدیر عامل فدراسیون تولیدکنندگان مالزی گفت که لغو تحریم‌ها باعث تبدیل ایران به دروازه تجارت با آسیای مرکزی و خاورمیانه شده است. «یئو اون تین» مدیرعامل فدراسیون تولیدکنندگان مالزی در گفت‌و‌گو با ایرنا، لغو تحریم‌ها پس از اجرای برجام را «فرصتی بی‌نظیر نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورهای جهان» دانست تا بتوانند همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود را با ایران گسترش دهند و به بازار منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه بیشتر دست یابند.




ظرفیت صادرات نفت 3 برابر شد
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی با بیان اینکه حتی یک بشکه نفت ذخیره شده روی آب در پایانه‌های نفتی ایران وجود ندارد، گفت:ظرفیت صادرات از پایانه‌های نفتی کشور در خلیج‌فارس سه برابر شده است. سیدپیروز موسوی در گفت‌و‌گو با مهر درباره ادعای برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر ذخیره‌سازی بیش از ۱۳میلیون بشکه نفت خام ایران روی آب، گفت: در شرایط فعلی ایران حتی یک بشکه نفت روی آب در اطراف پایانه‌های نفتی خود در خلیج‌فارس ندارد.




سهم ۳۸ درصدی بتن در کل بودجه عمرانی کشور
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اشاره به سهم ۳۸درصدی بتن در کل بودجه عمرانی کشور، گفت: بر اساس برنامه، طی ۴سال آینده باید حداقل ۱۰درصد جاده‌های آسفالت کشور با رویه بتن جایگزین شود. به گزارش مهر، محمد شکرچی‌زاده در همایش توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی افزود: طی سال های گذشته شاهد کاهش مصرف سیمان در کشورهای توسعه یافته هستیم اما متأسفانه در ایران میزان مصرف سیمان افزایش یافته است. وی ادامه داد: افزودنی‌های جدید در تولید سیمان در کشورهای پیشرفته کاملاً تعریف شده است اما این موضوع در ایران تنها در چند سال اخیر اجرایی شده است.




ایران بیشترین نفع را از توافق اوپک می‌برد
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت:توافق اخیر کاهش تولید نفت اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده منجر به افزایش ۱۶ درصدی قیمت نفت از اواخر ماه نوامبر شده است؛ این افزایش قیمت ممکن بود بیشتر باشد اگر تولید نفت گسترده ایران نبود. به گزارش ایسنا، داده‌های آماری اوپک می‌گوید: تولید نفت ایران  نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. ایران در سال ۲۰۱۵ به طور متوسط ۱.۸ میلیون بشکه در روز تولید داشته است؛ زمانی که این کشور تحت فشار تحریم‌های تحمیلی مرتبط با برنامه هسته‌ای خود بود. براساس این گزارش، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۶، حدود ۹۰ درصد افزایش یافته  و این کشور در حال حاضر ۳.۷ تا ۳.۹ میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد. صادرات نفت به ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته  که میزان آن از زمان قبل از تحریم‌ها هم فراتر رفته است.




ثبات نسبی قیمت‌ انواع میوه‌ و تره‌بار در بازار
آخرین بررسی‌ها از بازار میوه و تره‌بار حاکی از ثبات نسبی قیمت بیشتر اقلام است و برخی اقلام از جمله هندوانه که در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود بار دیگر روند نزولی پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، بازار میوه‌های زمستانی در بیشتر اقلام با ثبات نسبی قیمت همراه شده و برخی اقلام نیز با شیب ملایمی کاهش قیمت پیدا کرده‌اند.
در اواخر آذر ماه و در آستانه شب یلدا قیمت برخی از اقلام میوه و تره‌بار به دلیل افزایش تقاضا و کاهش یافتن عرضه با روند صعودی قیمت مواجه شد اما در حال حاضر بار دیگر قیمت‌ها به وضعیت قبل بازگشته است و قیمت هر کیلوگرم هندوانه که در آن مقطع زمانی به بیش از ۲۰۰۰ تومان رسیده بود اکنون به کیلویی ۱۰۰۰ تومان کاهش یافته است. در میان سایر اقلام سیب زرد و سیب قرمز به طور متوسط با قیمت کیلویی ۴۰۰۰ تومان و ۴۳۰۰ تومان در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود. همچنین هر کیلوگرم نارنگی ۴۰۰۰ تومان، انار درجه یک کیلویی ۵۰۰۰ تومان، انار درجه دو ۳۰۰۰ تومان، خرمالو کیلویی ۲۸۰۰تومان، خیار درختی ۳۰۰۰ تومان و خیار بوته‌ای ۳۵۰۰ تومان قیمت دارد.




سهم اقتصاد سبز ایران زیر نیم درصد است
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سبز سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سهم اقتصاد سبز ایران زیر نیم درصد است، در مورد تفاهمنامه سازمان محیط زیست با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: این تفاهمنامه تلاش می‌کند تا صنعت، خدمات و کشاورزی در هر نقطه کشور بر اساس ظرفیت زیستی منطقه باشد و افزایش تعامل و همکاری دولت با بخش خصوصی در راستای حفظ محیط زیست محقق شود. به گزارش ایسنا، زهرا جواهریان با بیان اینکه با تقویت صندوق ملی محیط زیست ،سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد سبز میسر می‌شود، اظهار کرد: اتاق بازرگانی با تمامی ظرفیت‌ها پای کار آمده است تا به ارتقای دانش زیست محیطی، دستیابی به توسعه پایدار و اقتصاد سبز کشور کمک کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6408/6/397768/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها