ترامپ: تحریم‌ها علیه روسیه می‌توانند لغو شوند

می‌توان درباره سیاست «چین واحد» از نو مذاکره کرد

گروه جهان/ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا در آستانه ورودش به کاخ سفید، اعلام کرد خواهان  همکاری با روسیه و مذاکره با چین است و در این راه حتی ممکن است، تحریم‌های موجود علیه روسیه را لغو کرده و به سیاست چین واحد پایبند نماند. این در حالی است که باراک اوباما دیروز در یکی از آخرین اقداماتش در کاخ سفید در کسوت رئیس جمهوری امریکا، تحریم‌ها علیه روسیه را برای یک سال دیگر تمدید کرد.به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، ترامپ در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت ژونال، گفت: درست است که تحریم‌ها علیه روسیه تا مدتی باقی خواهد ماند، اما این فقط برای مدتی خواهد بود و پس از آن ممکن است، این تحریم‌ها برداشته شود. این در حالی است که سنای امریکا در حال بررسی ادعاهایی است که برمبنای آنها گفته می‌شود، روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا اقدام به هک این انتخابات کرده و در جریان آن اختلال‌هایی ایجاد کرده بوده است.
ترامپ در این مصاحبه گفت: اگر روسیه با ما در جنگ علیه داعش و سایر مسائل بین‌المللی همکاری کند، چرا باید به تحریم‌ها علیه مسکو ادامه دهیم؟ او همچنین ابراز امیدواری کرد، فرصتی به دست آید تا بتواند با ولادیمیر پوتین مستقیماً دیدار کند. وی ادامه داد: من متوجه شدم روسیه تمایل به چنین دیداری دارد، اما این دیدار برای من نیز خوب است.ترامپ در حالی از لغو تحریم‌های روسیه خبر داد که باراک اوباما دیروز تحریم‌ها علیه روسیه را که از ماه مارس ٢٠١٤ میلادی وضع شده است برای یک سال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها در پی تنش سیاسی میان روسیه و اوکراین و تصمیم مسکو به ضمیمه کردن منطقه کریمه به خاک روسیه اتخاذ شده است و شامل شرکت‌های روسی و اشخاص حقیقی در این کشور است. ضمن آنکه براساس نظرسنجی مؤسسه ایپسوس ۸۲ درصد از بزرگسالان امریکایی شامل ۸۴ درصد از دموکرات‌ها و ۸۲ درصد از جمهوریخواهان، روسیه را یک تهدید کلی برای امریکا می‌دانند.
چنگ و دندان برای چین
ترامپ در این مصاحبه به همان اندازه که سعی کرد دل کرملین را به دست آورد، به پکن چنگ و دندان نشان داد و درباره سیاست «چین واحد» گفت: در حال حاضر در حال بررسی همه مسائل از جمله سیاست «چین واحد» هستیم. این موضوعی است که می‌تواند از نو مورد مذاکره با چین قرار گیرد. ترامپ که درواقع یک تاجر است و از عرصه اقتصاد راهی کاخ سفید شده، سپس ناراحتی خود را از سیاست‌های اقتصادی چین نشان داد و گفت: چین با سیاست‌‌های ارزی خود و کنترل آن وضعیت اقتصادی دشواری برای کمپانی‌های اقتصادی ما ایجاد کرد و باعث شد، ارزش دلار روندی کاهشی یابد اما ارزش یوان (واحد پول چین) ثابت بماند. بنابراین تا زمانی که پکن به این سیاست‌های تخریبی خود علیه واشنگتن ادامه دهد، ما نیز به سیاست «چین واحد» پایبند نخواهیم بود. دونالد ترامپ دوم دسامبر با تسای اینگ-ون رئیس تایوان تلفنی گفت‌ و‌گو کرد و خشم چین را برانگیخت. از زمان به رسمیت شناختن اصل چین واحد در سال 1979 توسط جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت امریکا این نخستین بار بود که یک رئیس جمهوری منتخب امریکا با رئیس تایوان گفت‌ و‌گو می‌کرد. او حدود 10 روز بعد از این مکالمه تلفنی گفت که خود را ملزم به رعایت اصل چین واحد نمی‌داند.
دور جدید اعتراضات ضد ترامپ
صدها هزارنفر از معترضان به ریاست جمهوری ترامپ از دیروز در واشنگتن علیه پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده دست به راهپیمایی زدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان قرار است ظرف چند روز در سراسر ایالات متحده دست به راهپیمایی بزنند اما تظاهرات اصلی قرار است روز ۲۰ ژانویه همزمان با مراسم تحلیف ترامپ ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی برگزار شود که در آن شخصیت‌های برجسته هنری امریکا حضور خواهند داشت. در حال حاضر قریب به ۱۹۰ هزار نفر از طریق پایگاه اجتماعی «فیس‌بوک» اعلام کرده اند که در این راهپیمایی اعتراضی شرکت می‌کنند و ۲۵۰ هزار نفر دیگر نیز اعلام کردند که تمایل دارند در این راهپیمایی ضد ترامپ حضور یابند. در همین حال 8 سناتور امریکایی نیز مراسم تحلیف ترامپ را تحریم و اعلام کردند غیبت آنها در مراسم تحلیف ترامپ، نوعی اعتراض سیاسی به رئیس جمهوری آتی امریکا است. این هشت عضو مجلس نمایندگان که مراسم تحلیف ترامپ را تحریم کرده‌اند از حزب دموکرات هستند. مراسم تحلیف ترامپ، جمعه برگزار می‌شود. یکی از این افراد تحریم‌کننده مراسم ترامپ، جان لوئیس عضو معروف مجلس نمایندگان امریکا است.
رأی مجلس نمایندگان امریکا
به آغاز روند لغو «اوباماکر»
جمهوریخواهان مجلس نمایندگان امریکا با وجود نگرانی‌ها درباره در دسترس بودن جایگزینی برای قانون بیمه درمانی موسوم به «اوباماکر» و نیز هزینه‌های مالی احتمالی آن، به روندی رأی داد که ابطال این قانون را امکان پذیر می‌کند.به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران مجلس نمایندگان امریکا با 227 رأی موافق در مقابل 198 رأی مخالف، به کمیته‌های این مجلس دستور دادند پیش‌نویس قانونی را برای جایگزینی با قانون مراقبت بهداشتی مقرون به صرفه که عمدتاً به اوباماکر شناخته شده است، تا 27 ژانویه (8 بهمن) ارائه دهند. سنای امریکا پیشتر در روز پنجشنبه به اقدام مشابهی رأی داده بود.این برنامه که پوشش بیمه درمانی را به حدود 20 میلیون شهروند امریکایی گسترش داد، بواسطه افزایش حق بیمه‌ها و کسورات و خروجی برخی بیمه‌گذاران بزرگ از نظام بیمه کشور، با مشکل مواجه شده است.
 

دعوت «ولادیمیر» از «دونالد»
 برای شرکت در گفت‌و‌گوهای «آستانه»


روسیه که پالس‌های مثبتی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب امریکا دریافت کرده، از دولت ترامپ دعوت کرد تا در نشست آستانه با محور بحران حلب حاضر شود. این در حالی است که در امریکا دموکرات‌ها و شماری از جمهوریخواهان، در گفتار و عمل خود نارضایتی‌شان را از تماس‌های احتمالی دولت آینده این کشور و کرملین ابراز داشته‌‌ و به ترامپ هشدار داده‌اند، نباید به روسیه اعتماد کند.
به گزارش ایرنا، واشنگتن پست که این خبر را منتشر کرده، تأکید کرده‌است: «این گفت‌و‌گوها که به ابتکار مسکو و با شرکت کشورهای روسیه، ترکیه و ایران برگزار می‌شود و در واقع در ادامه همان فرآیند صلح سوریه است، تاکنون مشخصاً بدون حضور دولت «اوباما» در جریان بوده‌است. بنابراین شرکت داشتن امریکا در این نشست بخصوص اگر توافقی هم در آن حاصل شود، می‌تواند نخستین نشانه‌های توسعه همکاری‌های
 امریکا - روسیه باشد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب امریکا از قبل آن را برای دولت ترامپ پیش‌بینی کرده‌اند.
در این خصوص، یکی از مسئولان تعیین شده برای دولت انتقالی ترامپ، بدون ذکر نام گفته است: «این دعوت 28 دسامبر (8 دی) طی یک تماس تلفنی توسط «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن، به اطلاع «مایکل تی. فلین» مشاور امنیت ملی تعیین شده برای دولت ترامپ رسید. اما پاسخی از جانب دولت ترامپ به این دعوت داده نشده است و من تا به این لحظه چیزی راجع به اینکه آیا امریکا در این نشست شرکت خواهد کرد یا نه نمی‌دانم.» اما مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت:‌ ما هیچ دعوتنامه رسمی برای مشارکت در این نشست دریافت نکرده‌ایم و دولت کنونی هیچ اعتراضی به مشارکت در این نشست ندارد. تونر افزود: هر آن دعوتنامه را دریافت کنیم آن را پاسخ مثبت خواهیم داد. رسانه‌های ترکیه هم روز جمعه به نقل از یکی از سخنگویان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور گزارش دادند که امریکا در این گفت‌و‌گوها شرکت خواهد کرد. این گفت‌و‌گوها از 23 ژانویه (4 بهمن) یعنی دقیقاً سه روز پس از تحلیف ترامپ در آستانه برگزار خواهد شد و گروه‌های سوری، روسیه، ترکیه و ایران شرکت می‌کنند. لازم به ذکر است، افشای این تماس تلفنی در زمانی صورت گرفته که کابینه ترامپ در حال گرفتن رأی اعتماد از سناست و برخی اعضای سنای امریکا که باید به مایکل تی. فلین» مشاور امنیت ملی رأی اعتماد دهند از این تماس تلفنی نگران شده‌اند.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6408/20/397796/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها