در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان شد

طیب نیا: بزرگترین مشکل اقتصادی کشور تنگنای مالی دولت است




گروه اقتصادی/ طبقه دهم اتاق بازرگانی ایران روز گذشته میزبان علی طیب نیا وزیراقتصاد و دارایی بود.وی به بیستمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران آمد تا درباره جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد ایران صحبت کند و از آنها بخواهد که در توسعه اقتصادی کشور نقش بیشتری را ایفا کنند. در این میان رئیس اتاق ایران هم سه سؤال از وزیر دولت یازدهم پرسید.اول آنکه گسترش فعالیت دولت در بازار بدهی، نگرانی بابت بازپرداخت بدهی‌های معوق در آینده ایجاد نخواهد کرد؟ سؤال دوم اینکه دولت می‌خواهد در بودجه 96 اصل و سود بدهی را به پیمانکاران و بخش خصوصی با اوراق بدهی پرداخت کند، لذا چه ضمانتی برای اوراق وجود دارد؟ سؤال سوم غلامحسین شافعی این بود که با توجه به حجم فعالیت‌های دولت در بازار بدهی و همچنین بودجه‌ای که دولت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در نظر گرفته، دولت چه برنامه‌ای برای بنگاه‌های خصوصی دارد؟
اما قبل از آنکه وزیر اقتصاد به این سؤال‌ها پاسخ دهد از بدهی‌هایی پرده برداشت  که اخیراً شفاف‌سازی شده است.طیب نیا گفت:در ابتدای دولت یازدهم فکر می‌کردیم که بدهی‌های دولت در نهایت رقم 150 هزار میلیارد تومان است ولی بعد از آغاز به کار دولت برای شفاف شدن رقم دقیق این بدهی‌ها دفتری در وزارت اقتصاد شکل گرفت. نتیجه این شد که رقم دقیق بدهی‌های دولتی الان عددی بین 600 تا 700 هزار میلیارد تومان است.وی با بیان اینکه در ایران رقم 20 الی 30 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی صرف می‌شود ولی 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع می‌شود، گفت: این در حالی است که درآمد طرح هدفمندی یارانه‌ها 31 هزار میلیارد تومان بوده و مابه‌التفاوت این رقم از بودجه‌های دولتی پرداخت می‌شود.بهتر بود بخشی از این منابع به افراد نیازمند جامعه و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی تعلق می‌گرفت.
طیب‌نیا با اشاره به اینکه امروز بزرگترین مشکل اقتصادی کشور تنگنای مالی دولت است، گفت: مطالبات غیرجاری سیستم بانکی، دارایی‌های مازادی که امکان اعطای تسهیلات را سلب کرده و مشکل کمبود سرمایه 3 معضل اصلی نظام بانکی کشور است.وی افزود: امروز در امور بانک‌ها نسبت تسهیلات به سپرده از حد مجاز بالاتر بوده است یعنی بانک‌ها از بانک مرکزی وام گرفته‌اند و آن را صرف اعطای تسهیلات کرده‌اند. طیب‌نیا ادامه داد: در سه ماهه اول سال از منابع نفتی هر ماه
300 میلیارد تومان درآمد داشتیم این در حالی است که امروز درآمدهای نفتی حاصل از رکوردزنی صادرات و تولید نفت البته با وقفه سه ماهه وصول می‌شود.
انتقاد از خصوصی‌سازی در دولت دهم
همچنین غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با انتقاد از روند خصوصی‌سازی در کشور گفت: واگذاری‌ها برای کسب درآمد و رد دیون بوده است.بدون آنکه به توانمندی خریداران توجه شود، شبه‌دولتی‌ها وارد این موضوع شدند که اوج انحرافات را در دولت گذشته داشتند. آنچه محقق شد با انتظار ما فاصله زیادی دارد زیرا عملکرد خصوصی‌سازی در کشور پیش از آنکه واقعی باشد، به جابه‌جایی انحصارات از دولت به بخش عمومی و شبه‌دولتی منجر شد.وی با اشاره به سالگرد برجام گفت: تنگناهای مالی، نخستین مشکل کشور است و حدود ۸۹ درصد بنگاه‌های ما وابسته به منابع بانکی هستند.شافعی با اشاره به اینکه بنگاه‌های بزرگ ناچار به پرداخت نرخ سود بالاتر برای رقابت با بخش دولتی هستند، تصریح کرد: همین موضوع، تأمین مالی را برای بخش خصوصی پرهزینه می‌کند.

فته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6409/6/398038/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها