تئاتر



 دبیر جشنواره تئاتر :
جشنواره دولتی ملاحظات و سیاست‌های خودش را دارد


صبح دیروز 26دی‌ماه، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور دبیر و همچنین دبیر اجرایی این جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار و درباره بخش‌های مختلف این رویداد صحبت شد.
سعید اسدی دبیر جشنواره، درباره مصلحت و ممیزی‌هایی برای کنار گذاشته شدن برخی نمایش‌ها از جشنواره، تأکید کرد: جشنواره تئاتر فجر جشنواره‌ای دولتی است که باید سیاست‌های فرهنگی و دولتی در آن رعایت شود. این جشنواره باید نسل‌های مختلف تئاتر و وجوه هنری مختلف را در نظر بگیرد. اگر دبیر جشنواره‌ای خصوصی بودم به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ می‌دادم ولی دبیر جشنواره‌ای دولتی هستم که ملاحظات و سیاست‌هایی دارد که باید لحاظ شوند. پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره هم در ادامه یادآور شد: همه آثار بخش مرور تئاتر ایران که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند پیش از این از سوی اداره کل هنرهای نمایشی مجوز اجرا گرفته بودند و هیچ مشکلی برای حضور آنها در جشنواره نبود. اگر برخی آثار در جشنواره حضور ندارند به دلیل این است که برخی از آنها‌ چند ماه پیش اجرای عمومی خود را سپری کرده بودند و دکور و بعضی بازیگران خود را در اختیار نداشتند.
اسدی درباره آمادگی میزبانی پردیس تئاتر تهران در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر، گفت: هنوز سالن‌های این مجموعه بهره‌برداری نشده و اجرای مستمر تئاتر نداشته اند؛ بنابراین نمی‌توان برای اجراهای جشنواره از آنها استفاده کرد چون احتمال بروز مشکلات فنی یا غیره وجود داشت.
شریعتی هم درباره بودجه جشنواره امسال گفت: بودجه جشنواره به تناسب سال گذشته خیلی افزایش نداشته است. پیش‌بینی روی مبلغ ۴ میلیارد تومان است. کمک هزینه‌ها طبق فراخوان به گروه‌ها پرداخت می‌شود و امروز نخستین قسط کمک هزینه‌ها پرداخت می‌شود. دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر همچنین در بخش دیگری از این نشست درباره نحوه انتخاب آثار، اعلام نشدن نمایش‌های متقاضی شرکت در جشنواره و اضافه کردن بخشی با نام «مسابقه تئاتر جوانان» اظهار کرد: اعتقاد من این است که جشنواره نباید رقابتی باشد. با این حال امسال به این موضوع فکر کردم که فرصتی به جوانان داده شود.
معرفی داوران جشنواره تئاتر فجر
محمدامیر یاراحمدی، شهرام زرگر و آرش دادگر داوران مسابقه جوانان هستند. رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافرآستانه، رضا مهدی‌زاده و نادر برهانی‌مرند آثار مسابقه مرور تئاتر ایران را داوری می‌کنند. در بخش مسابقه بین‌الملل هم علاوه بر فرهاد مهندس‌پور و مسعود دلخواه، تئودور اسپیریتور (یونان)، ناتاشا ونت وستند (هلند) و گئوم سئوک (کره جنوبی) به‌عنوان داور انتخاب شدند و حسین عاطفی، محمدحسین ناصربخت، شهرام کرمی، آزاده گنجه و عقیل تقی‌زاده داوران بخش محیطی جشنواره هستند.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6409/26/398058/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها