پایان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در بهارستان

سهم صدا و سیما از بودجه عمومی دو برابر شد


دیگر مصوبات


 بر اساس مصوبه دیروز مجلس، دولت موظف است برنامه‌ریزی‌های لازم جهت توسعه سیاسی را با توجه به تمهیدات لازم برای گسترش فعالیت‌های اجرایی و تشکل‌های سیاسی  فراهم کند و در این زمینه آیین‌نامه مربوطه را متناسب با بودجه سنواتی تنظیم نماید.
 اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می‌دهند، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند و دولت در چارچوب لوایح بودجه سنواتی کمک‌های اعتباری در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار می‌دهد.
 نمایندگان با تصویب جداول مربوط به بخش‌های آموزش و تحقیقات و قوه قضائیه، مقرر کردند: سهم دانشجویان در پنج سال آینده افزایش یافته و روزهای رسیدگی به پرونده‌ها در قوه قضائیه نیز کاهش یابد.
 نمایندگان مجلس با پیشنهاد کمیسیون اقتصادی برای استقرار رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌های ایران در کشورهایی که بیشترین مبادلات تجاری را با ایران دارند، موافقت کردند.
 مجلس  مصوب کرد کلیه وجوهی که به عنوان جزای نقدی یا جریمه نقدی بابت جرایم و تخلفات توسط مراجع قضایی، شبه‌قضایی،‌ انتظامی و اداری دولتی اخذ می‌شود، به خزانه واریز ‌گردد. دستگاه‌های ذی‌ربط حق استفاده از درآمد فوق را ندارند.
 نمایندگان با افزایش سهمیه ورود ایثارگران به ۳۰ درصد با شرط اختصاص ۵ درصد سهمیه به همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه موافقت کردند. آنها همچنین دولت را مکلف به تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت ایجاد اشتغال ایثارگران کردند.
 نمایندگان، بانک مرکزی را موظف به ارائه تسهیلات ارزانقیمت به ۵۰ هزار نفر از رزمندگان و آزادگان فاقد مسکن ملکی کردند.
 157 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهوری، ضمن حمایت از عملکرد معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری، از برگزاری نمایشگاه عرضه توانمندی‌های روستاییان و عشایری تشکر کردند.



بودجه صدا و سیما دو برابر شد؛ این تکلیفی است که دیروز نمایندگان مجلس برای دولت در برنامه ششم توسعه تعیین کردند. براساس مصوبه دیروز مجلس در سال‌های اجرای این برنامه سهم سازمان صدا و سیما از بودجه عمومی کشور از سه و نیم دهم درصد به هفت دهم درصد افزایش خواهد یافت. مجلسی‌ها یک هفته پیش این قسمت از لایحه برنامه ششم را به دلیل داشتن ابهام و مشخص نبودن محل هزینه کرد این بودجه به کمیسیون تلفیق ارجاع داده بودند. اکنون با اصلاح کمیسیون تلفیق و مصوبه مجلس مشخص شده که بودجه افزایش یافته سازمان صدا و سیما باید جهت پوشش ۱۰۰ درصدی استان‌ها و توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی (ملی، استانی و برون‌ مرزی) پویانمایی، مستند و فیلم‌ها و سریال‌های فاخر و توسعه فنی هزینه شود. ضمن اینکه پرداخت هرگونه حقوق و مزایا جز به تناسب سایر بخش‌های کشور که در بودجه سنواتی مشخص می‌شود و گزارش سالانه آن به مجلس ارائه خواهد شد، ممنوع است.
این ماده قانونی در حالی به تصویب نمایندگان مجلس رسیده که مورد نقد دولتی­ ها قرار داشت. در واقع موضوع افزایش دو برابری سهم صداوسیما از بودجه عمومی کشور از جمله مواد الحاقی بود که جدای از لایحه پیشنهادی دولت و توسط نمایندگان مجلس وارد برنامه ششم توسعه شد. دولت معتقد است که از یک سو با کاهش درآمدهای عمومی کشور ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و از سوی دیگر با توجه به درآمدهای صدا و سیما از محل آگهی‌های بازرگانی، افزایش بودجه این سازمان منطقی نیست. مصوبه مجلس در حالی در یک قدمی تبدیل شدن به قانون قرار دارد که سال گذشته هم نمایندگان در جریان بررسی بودجه سال 95 کشور 150 میلیارد تومان به بودجه سازمان صدا و سیما اضافه کرده و همچنین دستگاه ­های مختلف را هم مکلف کردند که دو درصد از بودجه خود منهای بخش حقوق و مزایا را به بستن قرارداد با صدا و سیما اختصاص دهند.  با وجود این سازمان صدا و سیما همچنان معتقد است که بودجه­ اش کفاف هزینه ­هایش را نمی‌دهد. تا آنجا که معاون سیما هم در انتقاد از این وضعیت گفت که «بودجه صداوسیما به‌اندازه‌ای است که بتواند حقوق کارمندان و بازنشستگان این سازمان را بدهد و پولی برای تولید برنامه برای رسانه ملی نمی‌ماند.» در مقابل اما مقامات دولتی رویکرد دیگری به این موضوع دارند. از جمله محمدباقر نوبخت که در برابر برخی انتقادات از وضعیت بودجه صدا و سیما گفته بود: «ما بودجه صدا و سیما را به‌طور کامل پرداخت کردیم و دل‌مان از دست این رسانه خون است.» براساس لایحه بودجه سال 96 رقم حدودی برای بودجه صداوسیما در این سال چیزی در حدود هزار و ششصد میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ رقمی که به فرض اجرای برنامه ششم توسعه و افزایش سهم صدا و سیما به 7 دهم درصد بودجه عمومی کشور باید به مرز سه هزار و دویست میلیارد تومان برسد. اما مسأله هنوز هم به این موضوع ختم نمی‌شود، چرا که مسئولان صدا و سیما معتقدند که بودجه آنها در عمل محقق نشده و تنها روی کاغذ بوده است. چیزی که دولتی‌ها آن را رد می‌کنند و در مقابل از لزوم شفاف‌سازی مواردی مانند قرارداد تهیه­ کنندگان مختلف با این رسانه و درآمدهای تبلیغاتی صدا و سیما می‌گویند. با این تفاسیر و البته مشکل مالی سال‌های اخیر دولت معلوم نیست که تکلیف نمایندگان برای افزایش دو برابری سهم صدا و سیما از بودجه عمومی کشور در عمل تا چه اندازه محقق شود. همان‌طور که برنامه‌های توسعه قبلی هم در تحقق درصدهای در نظرگرفته شده به وضعیت چندان قابل توجهی نرسیدند. اما همین رقم 7 دهم درصدی از بودجه عمومی کشور روی کاغذ هم می ­تواند زمینه تنش‌هایی بین پاستور و جام جم باشد؛ تنشی که با سهم 3 و نیم درصدی صدا و سیما از بودجه عمومی کشور چندان کم نبود و شاید با دو برابر شدن آن روی کاغذ، این تنش هم افزایشی در همین حد داشته باشد. خصوصاً اینکه منابع مالی دولت نشان چندانی از تحقق این بودجه ندارد.
پایان بررسی لایحه برنامه ششم
بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کشور بعد از 3 هفته در بهارستان روز گذشته پایان یافت. علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، پس از پایان بررسی مواد و موارد الحاقی لایحه برنامه ششم از نمایندگان درخواست کرد تا با رأی خود نظرشان را نسبت به اتمام بررسی لایحه برنامه اعلام کنند. به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس نیز با 143 رأی موافق، 15 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر با پایان بررسی برنامه ششم موافقت کردند.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6409/25/398089/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها