پرونده ارزهای مهاجر در قوه قضائیه

40 درصد ارز ناشی از صادرات برگشت نداشت




گروه اقتصادی / «حالا این قوه قضائیه است که باید درخصوص صادرکنندگانی که تا به‌حال ارزی را برنگردانده‌اند، تصمیم‌گیری کند.» این مهم‌ترین پیامی است که رئیس کل بانک مرکزی در پست جدید اینستاگرامی اش به اشتراک گذاشته است. بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور در هفته‌های اخیر محل مناقشه مقامات مختلف و فعالان اقتصادی بوده است. برخی صحبت‌ها نشان می‌داد که بسیاری از صادرکنندگان خرد و بزرگ ارز را به کشور بازنگردانده‌اند و اعداد مختلفی هم در این باره اعلام شد. طی هفته گذشته خبرنگار اقتصادی «ایران» بارها از مدیران مختلف بانک مرکزی درباره ضد و نقیض‌های سوءاستفاده‌های ارزی پیگیری کرد.
حالا عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین پست صفحه اینستاگرامی خود اعلام کرده است که نزدیک به 60 درصد ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

تشتت اعداد
رئیس کل بانک مرکزی در حالی خبر از بازگشت 60 درصد ارز صادراتی می‌دهد که شنبه گذشته خبری از فرار 30 میلیارد دلار ارز صادراتی آمده بود. حسین میرشجاعیان، مشاور وزیر اقتصاد به ایسنا گفته بود:«۳۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به‌صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری وارد کشور نشده است.» از سویی دیگر محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت نیز روز گذشته به تسنیم گفت:«30میلیارد دلار ارز صادراتی از کانالی که مد نظر بانک مرکزی بوده، به کشور بازنگشته ولی قطع یقین از کانال‌های دیگر برگشته چراکه اگر چنین رقمی به کشور بازنمی‌گشت، الان باید کشور قفل می‌شد.» مودودی البته دو هفته پیش در گفت‌و‌گو با «ایران» گفته بود:«نه تنها بسیاری از صادرکنندگان خرد و نوظهور، بلکه بسیاری از صادرکنندگان بزرگ هم ارز را به کشور بازنگردانده‌اند.»

ابعاد چندگانه بازگشت ارز
«صادرات غیرنفتی نقش مهمی در رونق تولید، اشتغال و خصوصاً ثبات بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی دارد. لازم دیدم در مورد میزان برگشت ارز ناشی از آن را توضیح بدهم.» رئیس کل بانک مرکزی با این مقدمه به ابعاد مختلف بازگشت ارز صادراتی پرداخته و در ادامه یادداشت اینستاگرامی آورده است:«سال 97 ارز برگشتی بر اساس روش‌های ابلاغی بانک مرکزی یعنی، فروش در سامانه نیما، عرضه در صرافی‌ها، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی و نیز واگذاری به بانک مرکزی، به رقمی معادل 18.7 میلیارد دلار رسید. با توجه به برآوردی که از خالص ارز صادراتی، با لحاظ هزینه‌های مبادلاتی ناشی از تحریم و متداول بودن تسویه ریالی صادرات در نیمه اول سال قبل، می‌شود تاکنون نزدیک 60 درصد ارز ناشی از صادرات، به چرخه اقتصاد برگشته است.»
او با ذکر 4 نکته ادامه داده است:«توجه به چند نکته هم ضروری است:
1-ارز صادرات فصل زمستان هنوز فرصت کافی برای برگشت دارد.
2-اسامی صادرکنندگانی که تا به حال ارزی را برنگردانده‌اند به مرجع قضایی اعلام شده است.3-از تمامی صادرکنندگانی که به مسئولیت ملی خود در شرایط ویژه اقتصادی کشور عمل کرده‌اند قدردانی می‌کنم.
4-بر اساس هماهنگی‌های انجام گرفته با اتحادیه‌های صادراتی، اتاق بازرگانی و اقدامات در دست اجرا امیدوارم شاهد تحول جدی در برگشت ارز به چرخه اقتصاد باشیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7062/5/511675/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها