با «کن 2019»

پرتره زنی در آتش





وصال روحانی
خبرنگار
روز جمعه (27 اردیبهشت) در ادامه هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن فرانسه یک فیلم از کشور کانادا به‌کارگردانی زاوی‌یر دولان به‌ نام «ماتیاس و ماکسیم» مورد استقبال تماشاگران جشنواره و هیأت داوران بخش مسابقه قرار گرفت که ریاست آن با اله‌خاندرو گونزالز ایناریتوی مکزیکی و سرشناس است. این درام روان‌شناسانه متمرکز بر دوستی و سپس خیانت دو کاراکتر مرکزی فیلم در قبال یکدیگر، از درون ذهن خود دولان بیرون آمده و با سناریویی ازخود او به یکی از تأیید شده‌ترین کارهای جشنواره امسال تبدیل شده و کارشناسان، شانس تصاحب نخل طلایی جشنواره را نیز برای این فیلم قائلند. برای اینکه «ماتیاس و ماکسیم» عملاً به فیلمی تک نفره تبدیل شود، دولان یکی از دونقش اصلی را هم بازی کرده و این هنرمند 30 ساله متولد شهر مونترال کانادا بواقع نیز مردی همه‌ فن حریف در دنیای هنر است و اضافه بر کارگردانی و بازیگری در تدوین فیلم و طراحی لباس هم مهارت دارد و صدا پیشگی را هم تجربه کرده است. بد نیست بدانید او از 2009 به این سو 8 فیلم راکارگردانی یا داستان آنها را نوشته و بجز «تام در مزرعه» تمامی این فیلم‌ها اولین پخش بین‌المللی خود را در کن تجربه کرده‌اند.
حیله‌های رایج در غرب
امروز (شنبه) در پنجمین روز از جشنواره «کن 2019»، دو فیلم که توقعات فراوانی در مورد‌شان وجود دارد و مثل کار دولان به بخش مسابقه تعلق دارند، به نمایش در می‌آیند. یکی از آنها فیلمی از سلین شیامای فرانسوی به‌نام «پرتره یک زن در آتش» است که نوشتن سناریوی آن هم برعهده همین هنرمند بوده و یک کار دراماتیک و سرشار از حیله‌ها و نیرنگ‌های رایج در زندگی‌های کنونی در غرب است. اده له‌هائه‌ نل، نائومی مرلانت و والریا گولینو نقش‌های اصلی این فیلم 120 دقیقه‌ای را ایفا کرده‌اند. روزنامه معتبر فیگاروی فرانسه دیروز این فیلم را کاری ابتکاری توصیف و جولی‌ین لاچرای را به‌خاطر تدوین هنرمندانه صحنه‌ها ستایش کرد و نوشت شیاما در روز پنجم جشنواره بخش عمده‌ای از توجه مردم را به سوی خود خواهد کشید.
«هوپر» در یک جمع‌ بین‌المللی
دیگر فیلمی که شنبه 28 اردیبهشت در مهم‌ترین جشنواره سینمای جهان پخش می‌شود، کاری از ایرا ساک و محصول مشترک کشورهای امریکا، فرانسه، پرتغال و بلژیک به‌نام «فرانکی» است که این نیز یک تم درام دارد و براساس سناریویی از خود ساکس و مائوریسیو زاخاریاس ساخته شده است. ایزابل هوپر هنرپیشه کهنه‌کار زن فرانسوی در شصت‌وششمین سال زندگی‌اش و با یک پشتوانه 50 ساله از کارهای هنری نقش اول این فیلم را بازی کرده و یک Cast بین‌المللی با مشارکت او، برندان گلیسون، ماریزا تومی، جره‌ می انر و پاسکال گریگوری این فیلم را که از 9 شهریور در سطح فرانسه و از 20 شهریور در اقصی نقاط دنیا اکران می‌شود، کامل کرده‌اند. تیه‌ری فره‌ مو مدیر پرنفوذ جشنواره کن دیروز در پاسخ به این سؤال که آیا 5 روز نخست جشنواره توقعات او و میهمانان را برآورده کرده یا خیر، گفت: ما به تنوع سوژه‌ها که از اهداف اصلی‌مان بوده، نائل شده‌ایم و کن امسال به اکثر رویکردهای اجتماعی جا و مجالی برای عرضه شدن داده است. باقی قضایا را هم به مردم و داوران جشنواره سپرده‌ایم و مطمئنیم دستاوردهای خوبی برای سینمای جهان خواهیم داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7062/6/511680/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها