پرسپولیسی ها در «جم» سرود قهرمانی خواندند

صید جام از خلیج فارس




حامد جیرودی
خبرنگار
«بده جام می‌و از جَم مکن یاد، که می‌داند که جَم کی بود و کی کی». این غزلی از خواجه شیراز است که دکتر محمد استعلامی مولوی‌پژوه و حافظ‌ شناس در کتاب «درس حافظ» آورده‌ که:«که می‌داند که جم کی بود؟ کی کی به این معنی است که کسی از واقعیت اسطوره و تاریخ خبر ندارد.» اگرچه هدف حضرت حافظ از «جم»، جمشید یکی از پادشاهانِ اساطیری ایرانی است اما قهرمانی که پرسپولیسی‌ها در شهر «جم» به دست آوردند، باعث شده تا این شعر مناسبتی فوتبالی هم پیدا کند. حالا همه علاقه‌مندان به فوتبال ایران می‌دانند که جم (از لحاظ اتفاق فوتبالی مهمی که در آن رخ داده) کجاست و پرسپولیس در تاریخ 26 اردیبهشت 1398 جام قهرمانی را در آن بالای سر برده است. برانکو ایوانکوویچ نیز به‌عنوان اولین مربی تاریخ لیگ برتر که یک تیم را 3 بار پیاپی به قهرمانی لیگ برتر رسانده، دارای شخصیتی اسطوره‌ای میان هواداران پرسپولیس شده که این تیم را به پنجمین قهرمانی اش در لیگ برتر و دوازدهمین قهرمانی اش در تاریخ لیگ‌های ایران رسانده و حالا می‌توان مصرع اول شعر را این طور تغییر داد که «بِده جام می‌و از جم بُکن یاد».
سرخ‌ها در حالی صاحب جام شدند که به‌نظر می‌رسد پروژه‌ای دشوار را به پایان رسانده‌اند. لیگی که با محرومیت از نقل و انتقالات آغاز شد و تا نیم فصل ادامه داشت و در خلال آن سرخ‌ها عنوان نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را به دست آوردند، تا نیمه نهایی جام حذفی بالا آمده‌اند و ازمرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا فصل جاری هم صعود نکردند اما حالا جامی را بالای سر بردند که برای‌شان ارزش زیادی دارد و این در یک لحظه قابل احساس بود. پیش از لحظه اهدای جام به سیدجلال حسینی، یکی از هواداران پرسپولیس به درون زمین رفت و قصد داشت پای سید جلال را ببوسد که حسینی او را از زمین بلند کرد و در آغوش گرفت.
در مراسم جشن قهرمانی نام تک تک بازیکنان و کادرفنی اعلام شد و آنها به سمت سکوی قهرمانی رفتند. شروع مراسم با اعلام نام علیرضا بیرانوند بود و دروازه‌بان پرسپولیس که با کلین شیت‌های خود نقش مؤثری در این قهرمانی داشت، با پرچم بزرگ پرسپولیس به وسط زمین رفت و به تنهایی به خوشحالی پرداخت و در ادامه هم دیگر بازیکنان روی سکوی قهرمانی رفتند و در میان آتش بازی تدارک دیده شده، جام را بالای سر بردند. با وجود اینکه همه بازیکنان پرسپولیس در حال خوشحالی بودند، امید عالیشاه گوشه‌ای از سکوی قهرمانی به تنهایی نشسته بود و از خودش عکس سلفی می‌گرفت و به نظر می‌رسید از موضوعی ناراحت است، هر چند خودش ناراحتی را کتمان کرد. در این جشن، مربیان کروات پرسپولیس به همراه بوژیدار رادوشوویچ و ماریو بودیمیر، دروازه‌بان و مهاجم کروات این تیم با پرچم کرواسی با جام قهرمانی عکس گرفتند. البته در پایان جشن قهرمانی، تعدادی هواداران و لیدرهای پرسپولیس به درون زمین رفتند و سرود قهرمانی خواندند که این موضوع باعث ایجاد بی‌نظمی‌هایی هم شد اما با وجود حاشیه‌های کمی که وجود داشت، «جم» از میزبانی این بازی حساس سربلند بیرون آمد. درحالی سرنوشت قهرمانی در هجدهمین دوره مسابقات لیگ برتر خلیج فارس به هفته آخر کشید که در دو فصل قبلی پرسپولیس چند هفته زودتر از بازی آخر، قهرمانی اش را مسجل کرد. سرخپوشان 26 فروردین 96 (هفته بیست و هفتم لیگ برتر شانزدهم) در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز به مصاف ماشین‌سازی رفتند و با پیروزی 2-0 قهرمان شدند. مسابقات آن فصل اگرچه در تاریخ 14 اردیبهشت به پایان رسید ولی در بازی بعد خود که 31 فروردین در ورزشگاه آزادی مقابل پدیده برگزار شد و با پیروزی 4-0 سرخ‌ها به پایان رسید، جام قهرمانی را بالای سر بردند. موضوعی که اعتراض برخی تیم‌ها را در پی داشت. تیم برانکو در 18 فروردین 97 (هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر هفدهم) در ورزشگاه ثامن مشهد مقابل پدیده 1-0 به پیروزی رسید و دومین قهرمانی پیاپی خود را در قطعی کرد. لیگ فصل قبل در تاریخ 7 اردیبهشت به اتمام رسید و پرسپولیس هم در این روز پس از پیروزی 3-0 مقابل سپیدرود جشن قهرمانی گرفت. به این اوصاف می‌توان اردیبهشت را ماهی بهشتی برای سرخپوشان پایتخت دانست. گفتنی است بازیکنان پرسپولیس روز گذشته با پرواز چارتر در ساعت ۱۰:۳۰ صبح، عسلویه را به مقصد تهران ترک کردند و با اعلام برانکو هم تمرین دیروز این تیم تعطیل شد تا بازیکنان به استراحت بپردازند. اولین تمرین پرسپولیس برای بازی با السد قطر در هفته پایانی لیگ قهرمانان آسیا امروز در ورزشگاه شهید کاظمی تهران برگزار خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7062/19/511757/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها