روایت حسین علیزاده از قطعه‌ای که علی رهبری به او تقدیم کرده است

پیام آور صلح، هنر و دوستی


حسین علیزاده
 ردیف‌دان،آهنگساز، پژوهش‌گر و نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار
 آشنایی و دوستی دیرینه من و علی رهبری به سال‌های بسیار دور می‌رسد؛ آن زمان من هنرجوی هنرستان موسیقی بودم و علی رهبری به تازگی فارغ‌التحصیل شده بود و چون جوانی با استعداد بود بورسیه به او تعلق گرفت و به وین رفت و در آنجا تحصیلات خود را ادامه داد. ازآن زمان تا به امروز نزدیک به 50 سال می‌گذرد و در تمام این سال‌ها علی رهبری با جان و دل درعرصه موسیقی فعالیت داشت و ارکسترهای بزرگی را در دنیا رهبری کرده است. تمامی آثار او هویتی کاملاً ایرانی دارد و با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا است. علی رهبری درآثارش از المان‌ها و موضوعاتی استفاده می‌کند که همه جای دنیا قابل شنیدن است ؛ دنیایی که شنونده و مخاطبان جدی و موسیقیدانان بزرگ کارهای او را دنبال می‌کنند و این اتفاق بسیار بزرگی است.
حدوداً یکسال پیش بود که به آنتالیا رفتم و بر سر تمرین  آلبوم جدیدش (مادرم ایران) حاضرشدم. شوق دیدار با دوستی قدیمی؛ زمانی که به ایران برگشتم علی رهبری برایم نامه‌ای نوشت و در این نامه پرمهرش قطعه نوحه خوان را به من تقدیم کرد. نخستین بار که این قطعه را شنیدم شاید سنم به بیست سال هم نمی‌رسید، به یاد دارم این کار برای ویولن و ارکستر تنظیم شده بود اما به سبب همان شوق دیدار علی رهبری این قطعه را برای تار و ارکستر تنظیم کرد و بسیار علاقه‌مند بود که این اثر  را با همکاری یکدیگر در پراگ ضبط کنیم ولی آن زمان به دلایل شخصی نتوانستم این همراهی را داشته باشم و این افتخار نصیب من نشد و بعد آن متوجه شدم این قطعه به‌گونه‌ای دیگر تنظیم شده است و خوشبختانه به سبب غیبت من، در ساخت این اثر صدمه‌ای وارد نشد. نوحه خوان یکی از زیباترین قطعات موسیقی کلاسیک است، اثری که حتی 50 سال پیش هم قابل مقایسه با بهترین آثارآهنگسازان دنیا بود.
علی رهبری هنرمندی است که در کارخود بسیار جدی و سختگیر است اما این جدیت به معنای بی‌اخلاقی و بی‌احترامی به نوازندگانش نبوده و نیست. من براین باورم تلاش استاد یا هنرمند بزرگی چون علی رهبری که از وطن خود دوربوده و در دوردست‌ها برای سرزمینش موسیقی می‌سازد بسیار بسیار ارزشمند‌تر از کار کسانی است که در ایران کارهای سفارشی تولید می‌کنند و هیچ اعتقادی هم به کارخود ندارند و ای‌ کاش مسئولان فرهنگی و هنری ایران برای هنرمندی در جایگاه علی رهبری شرایطی فراهم می‌کردند که او درگیر روزمرگی نشود. آثار او پیام آور صلح، دوستی و هنر است آن‌هم در شرایطی که مسائل سیاسی بر همه چیز سایه افکنده است. جای تأسف است در ایران شرایطی به‌وجود آمد تا این هنرمند بزرگ درکنار مردم هنردوست کشورش نباشد و خوشحالم دنیا به روی علی رهبری گشوده شده و همه به اونگاه مثبت دارند. ممکن است مردم ایران از وجود او محروم باشند اما آثار او تمامی کره زمین را طی می‌کند و به‌ گوش مردم ایران هم می‌رسد و در آخر تشکر می‌کنم و برای من افتخار بزرگی است که اثر هنرمند بزرگی چون علی رهبری که در سطح جهان همه به او احترام می‌گذارند و دوستش دارند به من تقدیم شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7107/10/516507/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها