کار با کودکان مشکلات را چند برابر می‌کند


حسینعلی بینوایی
کارگردان
نمایش «ریزه میزه فسقلی» به کارگردانی حسینعلی بینوایی که به تهیه‌کنندگی مؤسسه فرهنگی و هنری تماشاگه شهر هنر تولید شده به مدت 10 شب در فرهنگسرای انقلاب اسلامی اجرا شده و هم‌اکنون تا پایان مرداد ماه 98 (از سه‌شنبه تا جمعه هر هفته) ساعت 19 در تماشاخانه کانون فرهنگی تربیتی سبحان در خیابان پاسداران در حال اجراست.
تئاتر تقلید یا نمایشی از زندگی است که برای سایرین اجرا می‌شود و در فرهنگ و هنر هر دوره‌ای وجود داشته و دارد. تئاتر می‌تواند بهترین ابزار برای فعال و سلامت نگه داشتن کودکان باشد. می‌تواند احساس اعتماد به نفس و توانایی سخن گفتن در جمع را افزایش دهد و آرامشی را برای بچه‌ها به وجود بیاورد. کار تئاتر برای کودکان بسیار سخت‌تر از تئاتر برای بزرگسالان است. بخصوص وقتی که تعدادی از بازیگران نمایش را کودکان شکل می‌دهند، این مشکلات چند برابر می‌شود. چون از یک سو نیاز است که یک نفر برای آمدن و رفتن، کودک بازیگر را همراهی کند و از سویی مشکل ضعیف بودن جسمی کودکان اجازه نمی‌دهد تمرینات سخت و طولانی را تحمل کند. همین‌طور مشکلات مدرسه، ترافیک، بیماری و درگیری‌های کاری والدین از دیگر مواردی است که در به روی صحنه بردن تئاتر کودکان نقش دارند.
نمایش «ریزه میزه فسقلی» با بازنویسی بسیار جدی بر اساس نوشته‌ای از «رنه او ویلا نووا» (نویسنده فیلیپینی) نوشته شده و پس از چهار ماه تمرین در قالبی شاد و موزیکال به روی صحنه رفته است. «ریزه میزه فسقلی» داستان ملخی را روایت می‌کند که کوچک است و خام و بی‌تجربه، بنا به سفارش مادرش به دنبال کارکردن و پیدا کردن آذوقه زمستانی‌اش می‌رود. او در برخورد با ملخ بزرگ که بازیگوش و بی‌خیال است و زندگی مرغ، جوجه، شاهین و در پایان مورچه‌ها راه درست زندگی را پیدا می‌کند و.... در این نمایش 5 کودک (6 تا 11 ساله) و 5 جوان نقش‌آفرینی کردند و به جز دو نفر که تجربه اندکی داشتند، بقیه بازیگران اولین کار نمایشی‌شان را تجربه کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7107/6/516520/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها