چهــــره




پرداخت ۳۰هزار میلیارد تومان وام برای رونق تولید

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در راستای حفظ تعادل بازارها، کنترل بازار ارز را در دستور کار قرار داده تا با تداوم آرامش نسبی بازارها شاهد رونق بیشتر تولید باشیم.
وی در نشست هم اندیشی با اعضای هیأت رئیسه اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران، با تأکید بر اینکه بخش غیردولتی بازوی توانمند اقتصاد کشور است، تصریح کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای رفع موانع فعالان بخش غیردولتی به کار می‌گیرد. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نزدیک شدن نرخ ارز نیما به بازار آزاد گفت: خوشبختانه بازار ارز از ثبات برخوردار است و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود یافته است که نشانه استقبال فعالان اقتصادی از سیاست‌های ارزی اخیر است.
وی همچنین در پاسخ به درخواست‌های فعالان اقتصادی بخش‌های غیردولتی برای تأمین مالی واحدهای تولیدی به تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی به واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: بانک مرکزی حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را به‌طور جدی پیگیری می‌کند. همتی ادامه داد: در همین راستا و به منظور جلوگیری از رکود، برنامه‌های جدید بانک مرکزی پس از نظرخواهی از کارشناسان پولی کشور درحال تدوین است و در قالب «طرح تأمین مالی مولد» اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نظام بانکی با وجود محدودیت‌های موجود همواره پشتیبان بخش تولید کشور بوده است، تأکید کرد: در سال‌جاری میزان پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی افزایش خواهد یافت و تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به «SME»‌ها اختصاص خواهد یافت.
همچنین اعضای هیأت رئیسه اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران نیز، ثبات بازارها بویژه بازار ارز را حاصل تدابیر بانک مرکزی دانستند و از روند آن ابراز رضایت کردند./مهر

راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان تا آخر سال

عباس فرهادیه، مدیرکل سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن، برقرارنشدن مالیات بر خانه‌های خالی را ناشی از فقدان اطلاعات دانست و گفت: اگر همراهی لازم صورت گیرد، این سامانه تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.
وی به تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال ۹۴ و موظف شدن وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور در مدت ۶ ماه با هدف شناسایی و رصد خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آن گفت: علت ایجاد نشدن این سامانه بعد از ۴۲ ماه، به نوعی به قانون مالیات مستقیم سال ۹۴ بر می‌گردد که حجم زیادی تکلیف برای سازمان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصادی مقرر کرده است.
فرهادیه گفت: برای اجرایی شدن این سامانه، جلسات متعددی برگزار شده و دادستانی کل کشور نیز برای حل مشکلات و هماهنگی اخذ اطلاعات، ورود کرده است./صداوسیما

تشکیل صندوق محصولات کشاورزی در بورس کالا

حامد سلطانی‌نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران به پیوند بازار مالی و کشاورزی در بستر بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: برنامه توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا پس از گواهی سپرده کالایی و بازار مشتقه به راه‌اندازی صندوق‌های کالایی کشاورزی منتهی می‌شود.
وی اظهار داشت: پس از معاملات پر حجم زعفران در بازار نقد، گواهی سپرده کالایی، قرارداد آتی و اختیار معامله، به تازگی معاملات گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی زیره سبز در بورس کالا آغاز شده تا در کنار تنوع کالاهای کشاورزی شاهد شکل‌گیری زنجیره ابزارهای مالی در بورس کالا باشیم. وی گفت: در حال حاضر با توجه به ترکیب گواهی سپرده و بازار مشتقه در حوزه معاملات زعفران و زیره سبز، راه‌اندازی صندوق کالایی کشاورزی در بورس کالا مسیر هموارتری را در پیش دارد. مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص زمان آغاز معاملات پسته در بورس کالا نیز گفت: به احتمال زیاد تا قبل از برداشت پسته (اواخر شهریور) شاهد عرضه پسته در بورس کالا خواهیم بود./ایرنا

موافقت پیمانکاران بزرگ برق با تسویه مطالبات با نفت خام

محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه پیمانکاران بزرگ برق موافق تسویه مطالبات خود با دولت در مقابل دریافت نفت خام هستند گفت: تدوین آیین‌نامه تهاتر نفت برای تسویه مطالبات پیمانکاران آغاز شده است.
وی گفت: سازوکار پرداخت مطالبات پیمانکاران برق با نفت در دولت در حال تدوین است که البته این موضوع در قانون بودجه پیش‌بینی شده است.
وی افزود: در تبصره یک بند «ی» پیش‌بینی شده تا 40 هزار میلیارد تومان از این محل تسویه و در اختیار پیمانکاران قرار گیرد بنابراین این اقدام بابت مطالبات پیمانکارانی که طرح‌های تملک دارایی سرمایه را انجام می‌دهند اگر بتوانند نفت دریافت کنند با یک سازوکاری در قبال مطالبات مسجّل شده تا پایان سال گذشته، نفت خام دریافت کنند./فارس

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7107/5/516526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها