دیگه چه خبر


اختلاف در کاخ سفید برای لغو یا تمدید معافیت‌ها
 
  خبر اول اینکه، بین مقام‌های واشنگتن برای لغو یا تمدید معافیت‌ها در مورد ایران اختلاف وجود دارد. به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن فری بیکن، تعدادی از مقام‌های امریکایی اعلام کردند که  فشار بر وزارت خارجه امریکا به‌منظور لغو مجموعه‌ای از معافیت‌های تحریمی که موجب ادامه برنامه هسته‌ای ایران شده، ادامه دارد. ترامپ ماه‌هاست که درگیر اختلاف بین نهادها برای آینده این معافیت‌هاست و برخی از مقام‌های با تجربه وزارت خارجه امریکا موافق ادامه اعطای معافیت‌های تحریمی هستند. اما منتقدان توافق هسته‌ای در تلاش هستند این معافیت‌ها لغو شوند. جنگ‌طلبان جمهوریخواه استدلال می‌کنند که این موضوع برای آینده توافق هسته‌ای بسیار مهم است و بعد ازخروج ترامپ از برجام  معافیت‌ها همچنان پابرجاست و به نظر می‌رسد که تلاش ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی، وزارت خارجه امریکا را به اتخاذ رویکرد سختگیرانه‌تری در راستای مواضع ترامپ و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هدایت می‌کند.

محاکمه متهمان پرونده محیط زیست

  خبر دیگر اینکه، روز شنبه همزمان با دیدار تعدادی از فعالان محیط زیست با رئیس قوه قضائیه، دادگاه یکی از متهمان پرونده محیط زیستی برگزار شد. مادر «طاهر قدیریان» ،یکی از متهمان این پرونده به ایرنا گفت که روز شنبه ۲۲ تیر، جلسه رسیدگی به پرونده فرزندم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. وی افزود: بر اساس آنچه وکیل طاهر گفته، جلسات رسیدگی پایان نیافته و احتمالاً چند جلسه دیگر نیز برگزار می‌شود. پرونده موسوم به فعالان محیط زیستی بازداشت شده، ۸ متهم دارد که ۴ نفر از آنها به افساد فی الارض، ۳ نفر به جاسوسی و یک نفر به همکاری با دول متخاصم متهم شدند که طاهر قدیریان از جمله چهار نفری است که با اتهام افساد فی‌الارض مواجه است. مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان این پرونده هستند که همگی در بازداشت موقت به سر می‌برند.کاووس سیدامامی نیز از متهمان این پرونده بود که سال ۹۶ در زندان اوین بنابر آنچه توسط مسئولان قضایی اعلام شد، خودکشی کرد.

 سؤال مطهری از دستگاه قضایی

   شنیدیم که، علی مطهری درخصوص دفاعیه و جلسات دادگاه محمدرضا خاتمی گفت: دفاعیه آقای محمدرضا خاتمی برای دادگاه را خواندم. متنی قوی بود، اما مهم این است که دادگاه اراده‌ای برای بررسی ادعا و مدارک و اسناد ایشان نداشت و حرف‌شان این بود که ملاک ما نظر شورای نگهبان است که صحت انتخابات را تأیید کرده. سؤال این است که اگر قرار بر عدم بررسی ادعای آقای خاتمی بوده پس چرا دادگاه تشکیل دادند. به گزارش جماران، نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه صرف اظهار عقیده نباید موجب محاکمه شود، اظهار داشت: اگر کسی امروز ادعا کرد در انتخابات سال ۸۸ تقلب شده و آنگاه دست به اقدامات عملی مانند تخریب و آسیب زدن به اموال عمومی زد، او باید محاکمه شود، اما صرف اظهار نظر نباید موجب احضار و محاکمه و مجازات شود؛ لذا برخوردی که با آقای محمدرضا خاتمی شد از اساس غلط و غیر ضروری بود.

صدور کیفرخواست علیه فعال کارگری  

  دست آخر  اینکه، در روزهای گذشته، در شعبه دادسرای فرهنگ و رسانه، علیه حسین حبیبی، عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراها و دبیر کانون هماهنگی استان تهران، کیفرخواست صادر شد. این کیفرخواست خطاب به ریاست دادگاه‌های کیفری ۲ (مجتمع قضایی کارکنان دولت) صادر شده است.به گزارش ایلنا او با مراجعه به دادسرا، این کیفرخواست را دریافت کرد. کیفرخواستی که در آن، به اتهام نشر اکاذیب و براساس شکایت دیوان عدالت اداری، بزهکار شناخته شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7107/3/516555/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها