هنگام بررسی روند اصلاح ساختار بودجه در جلسه غیر علنی مجلس مطرح شد

بودجه دو سالانه تنظیم می شود


گروه اقتصادی / تا اجرایی شدن طرح اصلاح ساختار بودجه زمان زیادی باقی نمانده است. پس از تدوین این طرح در سازمان برنامه و بودجه، جمع‌آوری نظرات کارشناسی و تصویب کلیات درنشست 22 تیرماه جاری شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا، روزگذشته در یک جلسه غیرعلنی درمجلس جزئیات این طرح بررسی شد. براساس اعلام مسئولان قرار است پس از طی مراحل تصویب در مراجع قانونگذاری، این طرح با تنفیذ رهبر معظم انقلاب به مرحله اجرا برسد.
رهبر معظم انقلاب آذرماه پارسال مقرر کردند نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی و کسری بودجه با افق 2 ساله (99 ـ 1398) تدوین شود و به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی برسد. برهمین اساس از همان زمان کار تدوین این طرح با مشارکت دانشگاهیان آغاز شد و در 20 فروردین ماه امسال طرح تدوین شده در سازمان برنامه و بودجه رونمایی شد.
تأمین منابع مطمئن برای اداره کشور و افزایش کارایی مخارج، حمایت از تولید و اشتغال، ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و ارتقای بهبود معیشت مردم سه رکن و هدف اصلاحات ساختاری اعلام شد.
گام اول اصلاحات ساختاری بودجه ایجاد اجماع در سطح حاکمیت، ترسیم نقشه راه و تعیین سنجش و تحقق برنامه است. براساس طرح اصلاح ساختار بودجه چهار رکن تقویت نهادی بودجه، هزینه کرد کارا، درآمدزایی پایدار و ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار طراحی شده است.
تقویت نهادی بودجه، اصلی‌ترین محور است و باید زیرساخت‌های نظام بودجه‌ریزی در مراحل تنظیم، اجرا و نظارت ارتقا یابد. همچنین روابط نهادها باید به گونه‌ای اصلاح شود که توزیع منابع مالی میان بخش‌ها و مأموریت‌های مختلف به شکل کارآمد باشد. درخصوص اصلاح هزینه‌ها به‌عنوان رکن دیگر اصلاح ساختاری نیز، دولت برای تحقق اهداف مندرج در اسناد بالادستی همچون برنامه ششم توسعه با تنگناهایی مواجه است. از طرف دیگر صندوق‌های بازنشستگی نیز برای جبران دستمزدها، هزینه‌های جاری را افزایش داده که برای اصلاح آنها سه بسته سیاسی ارائه شده است. درمجموع اصلاح رویه‌ها، کاهش فرآیندها و چابک‌سازی دولت، اصلاح نظام یارانه و اهرم کردن منابع دولت از بسته‌های سیاستی اصلاحات هزینه‌ای است.
بودجه ۹۹ براساس ساختار جدید تدوین می‌شود
اصلاح ساختار بودجه قرار است بر اساس سه راهکار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام شود و آغاز آن از شهریورماه امسال خواهد بود. جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی اصلاح ساختار بودجه صبح دیروز با حضورعلی لاریجانی رئیس مجلس، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش ها، برگزار شد.
تمهیداتی برای بهبود وضعیت اقتصادی
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسه غیرعلنی روزگذشته برای بررسی موضوع اصلاحات ساختاری مورد تأکید رهبر معظم انقلاب تشکیل شد، گفت که دراین جلسه بر موضوع اتخاذ تمهیداتی برای وضعیت بهتر اقتصادی در شرایط فعلی نیز بحث مفصلی انجام شد. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی با اشاره به بررسی این طرح در مدت دو ساعت گفت: در جلسه غیرعلنی بحث بسیار مهمی با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌ها در موضوع اصلاحات ساختاری در نظام بودجه کشور مطرح شد که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند.وی افزود: همچنین در این جلسه تمهیداتی برای وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی و برای سال آینده مورد بررسی قرار گرفت و به همین دلیل جلسه طولانی شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به محتوای جلسه غیرعلنی مجلس گفت: تمهیداتی را که دولت برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی و سال آینده اندیشیده مورد بررسی قرار دادیم.
لاریجانی با بیان اینکه اصلاحات اساسی در ساختار بودجه بحثی مفصل و در ابعاد مختلف است، اظهار داشت: این اصلاحات ۱۰ عنوان کلی دارد که بخشی از آن شامل مالیات، صندوق‌ها و بانک‌ها می‌شود که با توجه به شرایط کشور این اصلاحات می‌تواند به مردم کمک کرده و مشکلات آنها را حل کند، البته باید در این حوزه دقت نظر داشت و به گونه‌ای عمل کرد که فشاری به ملت وارد نشود، بلکه مردم باید از مواهب آن استفاده کنند. رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه کلیات بحث اصلاح ساختار بودجه دیروز در مجلس مطرح شد، افزود: جلسات دیگری در این باره در مجلس برگزار می‌شود، چرا که این موضوع از بحث‌های مهم کشور بوده و ممکن است برخی از عناوین آن چندسالی به طول بینجامد.
وی با بیان اینکه بحث تدوین بودجه دو سالانه مطرح و ممکن است نکات مثبت و منفی داشته باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه در قانون اساسی تدوین بودجه سالانه ذکر شده، تنظیم دو سالانه آن مورد بحث است.رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اصل موضوع بودجه دو سالانه باید در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه مورد بحث قرار گیرد و قوانین آن در مجلس مصوب شود.
بودجه دوسالانه اطمینان بیشتری ایجاد می‌کند
همچنین دراین نشست رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بودجه دو سالانه، اطمینان بیشتری نسبت به آینده ایجاد خواهد کرد، گفت: این امر جزو ابلاغیه رهبر معظم انقلاب بود. افق پیش‌بینی را برای منابع و مصارف به‌صورت دوساله در نظر بگیریم تا با یک اطمینان بیشتر نسبت به آینده تصمیم‌گیری داشته باشیم.
محمدباقر نوبخت روزیکشنبه درباره جلسه غیرعلنی مجلس درخصوص اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور اظهار داشت: برای اصلاح ساختار بودجه چهار محور مشخص شد که عبارتند از درآمدهای پایدار که جایگزین نفت می‌شود؛ بخش هزینه‌هایی که از آن به‌عنوان هزینه‌های کارآمد یاد می‌کنیم؛ بخش ثبات‌سازی در اقتصاد برای توسعه و درنهایت اصلاح نهادی نظام بودجه‌ریزی کشور.
معاون رئیس جمهوری افزود: ۹ بسته برای این امر تعریف شد که هر یک از این بسته‌ها نیز تعدادی برنامه دارد و در جلسه شورای عالی هماهنگی قوا به تصویب رسید و دیروز در مجلس ارائه شد.
وی تأکید کرد: همچنین مقرر شد برای چگونگی اجرای این محورها از طریق پروژه‌ها، برنامه‌ها و اقدامات پیشنهادی، توافقی مابین دولت و مجلس صورت گیرد.
نوبخت درباره ایده تدوین بودجه دو سالانه نیز توضیح داد: برای پایداری بودجه و تصمیمات، مقرر شد افق پیش‌بینی را برای منابع و مصارف به‌صورت دوساله در نظر بگیریم تا با یک اطمینان بیشتری نسبت به آینده تصمیم‌گیری داشته باشیم.رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: این امر جزو ابلاغیه رهبر معظم انقلاب بود که بودجه دو ساله شود. وی تأکید کرد: مقرر شد برای چگونگی اجرای این محورها از طریق پروژه‌ها، برنامه‌ها و اقدامات پیشنهادی، توافقی مابین دولت و مجلس صورت گیرد.
اجماع ملی برای اصلاح ساختار بودجه
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس در خصوص اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: دولت، مجلس و سایر نهادهای مؤثر در تنظیم و تدوین بودجه کشور در اصلاح ساختار بودجه به اجماع رسیدند و نقشه راه اصلاح ساختار بودجه تعیین شده است.
به گزارش ایسنا، اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنا بر این شد براساس اصلاحاتی که در حال انجام است در یک بازه زمانی دو ساله بودجه سال ۹۹ به ضمیمه بودجه سال ۹۸ اضافه و به همین فرمت تصویب شود.
وی در ادامه با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده در زمینه اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه کشور به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، تأمین معیشت عمومی، کاهش نابرابری و برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد از اهداف کلی اصلاح ساختار بودجه است.
عباسی در ادامه با اشاره به نقشه راه اصلاح ساختار بودجه کشور و زمان عملیاتی شدن آن بیان کرد: در آذرماه سال ۹۷ زمانی که لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس تقدیم شد بعد از ابلاغیه رهبر معظم انقلاب برای اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی توسط شورای عالی اقتصادی کشور بودجه مجدداً به دولت بازگشت و با اصلاحاتی در دی ماه ۹۷ مجدداً به مجلس آمد. چارچوب برنامه اصلاح ساختاری بودجه در بهمن ۹۷ کلید خورد. وی در ادامه تصریح کرد: اجماع‌سازی و چارچوب کلان اصلاحات در میان سران نظام و تعیین متولی اجرای این اصلاح در خرداد سال ۹۸ صورت گرفت. تصویب و آغاز اجرای برنامه‌های کوتاه مدت متناسب با زمان‌بندی تعیین شده در تیر ماه سال ۹۸ انجام شد و تهیه برنامه عملیاتی و برنامه‌های میان مدت در شهریور ۹۸ انجام خواهد شد و آغاز اجرای برنامه‌های میان مدت از فروردین ۹۹ انجام خواهد شد.
این نقشه راهی است که در مسیر اجرای ساختار بودجه کشور انجام خواهد گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7107/4/516563/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها