سخنگوی دولت جزئیات اصلاح ساختار بودجه را تشریح کرد

یارانه نان حذف نمی‌شود


گروه سیاسی/سخنگوی دولت بخش‌هایی از جزئیات مصوبه اصلاح ساختار بودجه در جلسه شورای هماهنگی را تشریح کرد. برنامه‌هایی که هدف از آن جلوگیری از نوسانات اقتصادی کشور عنوان شده است. علی ربیعی که روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت، ضمن تکذیب هرگونه دخالت دولت در پرونده نجفی، خبر حذف یارانه نان را تکذیب کرد و درباره پرونده جیسون رضاییان و سریال گاندو نیز گفت در زمان مکاتبات برجامی برای تبادل زندانیان، رضاییان هنوز دستگیر نشده بود که به این ترتیب، اساس داستان‌پردازی در این سریال تلویزیونی زیر سؤال می‌رود.
جزئیات اصلاح ساختار بودجه
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت با اشاره به اصلاح ساختار بودجه کشور که در جلسه هماهنگی سران قوا تصمیم گیری شد، با بیان اینکه این اصلاح ساختار یک هدف اولیه و هدف فوری و دراز مدت دارد؛ هدف فوری آن را دوری اقتصاد کشور از نوسانات قیمت نفت و هدف درازمدت آن را ثبات اقتصاد ایران دانست. او  اصلاح ساختار بودجه را به نفع مردم و در جهت بهبود معیشت مردم بویژه برای دهک‌های پایین جامعه و روان سازی اقتصاد کشور و رهانیدن اقتصاد از نوسانات دانست و بیان کرد: منظور از اصلاح ساختار بودجه، تنگ‌تر کردن بودجه نیست، یک زمان این مفهوم برای اقتصاد مقاومتی نیز مطرح بود، اما مفهوم اقتصاد مقاومتی افزایش تاب آوری اقتصادی است.
سخنگوی دولت یکی دیگر از بحث‌های مهم اصلاح ساختار بودجه را اصلاح ساختار نظام مالیاتی و نظام تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: در نظام مالیاتی باید از افرادی که برخوردار هستند دریافت‌های بسزایی داشته باشیم و به افرادی که نیازمند هستند، در نظام تأمین اجتماعی خدمات عمومی بیشتری ارائه کنیم. او در همین زمینه اضافه کرد: برای ذینفعان بهزیستی و مددجویان امسال افزایش ۱۰۰۰ میلیاردی داشتیم و این مقدار به 2 هزار و 700 میلیارد تومان رسید و احتساب فرد دیگر با ضریب خانواده محاسبه می‌شود. ربیعی در ادامه توضیحات خود درباره اصلاح ساختار بودجه، با بیان اینکه کمیته‌های کارشناسی متشکل از مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان قوه قضائیه و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی، صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی 4 ماه در این زمینه و در زمینه سوخت فعالیت می‌کنند، ادامه داد: موضوع سوخت جزئی از یک کل است. طرح اصلاح ساختاری بودجه شامل ۴ محور اساسی چون درآمدزایی پایدار، هزینه‌کرد کارا، ارتقای ثبات، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی و نظام بودجه‌ریزی را در جلسه روز شنبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رساندیم. او با بیان اینکه موضوع سوخت به درآمدزایی پایدار برمی‌گردد، گفت: یکی از برنامه‌ها، اصلاح یارانه‌های پنهان سوخت و انرژی است و برنامه دوم یکپارچه سازی نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی است. هرکدام از این محورها ۳ یا ۴ برنامه دارند.
ربیعی افزود: اصلاح ساختار نظام بانکی قبلاً پیش بینی نشده بود که در جلسه روز شنبه این اصلاحات پیشنهاد شد. همچنین اصلاح سیاست‌های حمایتی را داریم که دهک‌های پایین چگونه بیشتر برخوردار شوند و نوعی مبارزه با فقرزدایی را هم در این برنامه‌ها قرار گرفته است. سخنگوی دولت همچنین از اصلاح لایحه مربوط به فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه در دولت خبرداد و در بیان دلیل آن گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه و بعضی مؤسسات اعتباری مسیرهایی را رفتند که عدم تعادل‌های اقتصادی را به دنبال داشت. اما امروز در دولت برای تقویت نقش نظارت بانک مرکزی بر این صندوق‌ها لایحه‌ای تصویب شد که تقدیم مجلس می‌شود تا این صندوق‌ها اطمینان بخش‌تر فعالیت کنند و از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. وی اضافه کرد: در جلسه دولت رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان بررسی شد و ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای جبران خسارات و بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده ناشی از سیل را برای وزارتخانه‌های جهاد، صمت و سازمان بنادر و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص دادیم.
امکان سوء استفاده از تحریم
دیگر وجود ندارد
در ادامه این نشست، خبرنگاری از نگرانی مردم برای تکرار تجربه‌های منفی گذشته در دورزدن تحریم‌ها پرسید. ربیعی در این باره گفت: درست است که امریکایی‌ها تجارب تحریم‌های قبلی را داشتند که ما را تحریم کنند، اما ما هم تجارب تحریم دور قبل را برای شکل نگرفتن باندهایی که بخواهند از پول مردم جیب خودشان را پر کنند،داشتیم و در این باره تدابیر بسیاری اندیشیده شده است. سخنگوی دولت با اشاره به اتفاقاتی که در دولت گذشته در حوزه نفت رخ می‌داد، اضافه کرد: اطلاعات دقیق دارم که با همکاری‌هایی که بین دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و وزارت نفت صورت می‌گیرد، قطعاً شرایطی که بتوانند مانند گذشته از تحریم سوء استفاده کنند، دیگر به وجود نخواهد آمد و تمام تلاش آقای زنگنه هم در این جهت دنبال می‌شود.
ربیعی گفت: علاوه بر پایین‌آمدن نرخ تورم، نرخ رشد تولید صنعتی و کشاورزی ما در دو ماه اخیر بهبود پیدا کرده است. ۱۸ ماه سختی داشتیم ولی ۲۴ ماه رو به بهبودی را خواهیم داشت.
دولت در پرونده نجفی دخالت ندارد
از سخنگوی دولت پرسیده شد برخی مدعی شده اند از سوی دولت در روند پرونده محمدعلی نجفی  دخالت‌هایی صورت گرفته است. ربیعی پاسخ داد: ما به تفکیک قوا و اینکه دولت در هیچ امر قضایی نباید دخالت کند معتقدیم. در موضوع آقای نجفی هم از طرف دولت هیچ گونه اعمال نظر و دخالتی صورت نگرفته است. زیرا در اینجا حقوق انسان‌ها مطرح است و باید بگذاریم دستگاه عدالت و قضا کار خودش را انجام دهد. ربیعی درباره بازداشت فریبا عادلخواه که گفته می‌شود تبعه ایران و فرانسه است نیز گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم، خبر را شنیدم و نمی‌دانم چه کسی و به چه دلیلی وی را بازداشت کرده است.
بی ارتباطی دستگیری رضاییان با برجام
سؤال دیگر از ربیعی درباره سریال «گاندو» و تبادل «جیسون رضاییان» و ارتباط آن با ساخت این سریال بود. سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش‌تر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در این باره موضع گرفت، از همگان خواست یک سریال را در حد یک سریال بررسی کنند. باوجود این، او در پاسخ به اینکه فکر نمی‌کنید برای ساخت برخی برنامه‌ها و مستندهایی که محتوای سیاسی و امنیتی دارد نهادی بالادستی باید به محتوای آنها نظارت کنند اظهار کرد: ژانرهایی که اطلاعاتی است معمولاً علیه یک کشور خارجی است، اما اگر خیلی این ژانرها عمیق شود معمولاً در این سریال ها یک گروه در داخل هستند که علیه ناسالم‌ها کار می‌کنند، اما کل سیستم را سالم نشان می‌دهند و همیشه این وجود دارد. وی با بیان اینکه البته مسائلی که به امنیت ملی مربوط است باید درباره آنها خوانشی عینی و واقعی صورت بگیرد، ادامه داد: یک بار آقای روستایی و ساداتیان را دیدم که ناراحت بودند فیلمشان را به خاطر تعبیری که از زحمت‌کشان نیروی انتظامی داشتند باید تغییر دهند. امیدوارم همه، ملاحظات منافع ملی را داشته باشند.
این را بگویم زمانی که بحث زندانیان در مکاتبات برجام مطرح می‌شد، اصلاً جیسون رضاییان خبرنگار امریکایی دستگیر نشده بود.
لایحه جدید درباره مالیات تهیه می شود
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها گفت: در خبرها آمده بود یارانه نان حذف شده است، که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و یارانه نان حذف نخواهد شد، آنچه اتفاق افتاد برای آردهای صنعتی بود. او درباره اینکه اظهارات وزیر اقتصاد درباره طراحی بسته حمایتی و ارائه آن به دولت نیز گفت: ۸ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان برای سیاست‌های اجتماعی پیش‌بینی کردیم که این بودجه برای اقشار خاص مانند زنان سرپرست خانوار و مددجویان در نظر گرفته شده است. طبق آخرین آماری که دارم ۱۱ میلیون نفر مشمول دریافت این بسته‌های ۳۰۰ هزار تومانی بودند که در ماه مبارک رمضان داده شد. ربیعی درباره حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها نیز با بیان اینکه درسال‌های ۹۴و ۹۵ پنج میلیون نفر از سه دهک حذف کردیم، اظهار کرد: برنامه جدیدی نیست و همان برنامه قبلی است. ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش دولت برای تدوین لایحه «مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال‌زا» خبر داد و افزود: حرکت پول‌های سرگردان که نتیجه سال‌ها افزایش نقدینگی بوده است می‌تواند بخشی از اقتصاد کشور را دچار مشکل کند.
این لایحه می‌تواند مانع این گونه فعالیت‌ها شود و حرکت پول در اقتصاد و بازار را منطقی کند که به نفع همه است. این لایحه در هفته‌های آینده در دستور کار دولت قرار می‌گیرد. سخنگوی دولت همچنین با اشاره به روز محیط بان اعلام کرد: از ۲۳ تیر ماه ارائه بیمه تکمیلی به محیط‌ بانان آغاز شد و تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن برای محیط بانان خریداری شده است.
ربیعی درباره تشکیل بخش بازرگانی در وزارت صمت هم گفت: اختیارات حوزه بازرگانی وزارت صمت و همچنین اختیارات بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تفویض شد، در حقیقت هماهنگی بالایی میان وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت ایجاد شده است.
او با بیان اینکه مهمترین مسأله، خرید به موقع، توزیع و نظارت بر قیمت‌ها است، تصریح کرد: قطعاً با این تصمیم وضعیت بهتری نسبت به گذشته خواهیم داشت؛ نتیجه اولیه این تصمیم این است که با هماهنگی‌های صورت گرفته نسبت موجودی برخی اقلام و کالاها در انبارهای ما، ۵۰ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال گذشته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7107/2/516596/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها