گزارش عملکرد مؤسسه سینما شهر در 4 ماه اول سال 98 اعلام شد

گامی دیگر در راستای شفاف‌سازی




یگانه خدامی
خبرنگار
دیروز و در ادامه سیاست‌های شفاف‌سازی دولت دوازدهم جزئیات عملکرد مالی مؤسسه سینما شهر از مؤسسات تابعه سازمان سینمایی در چهار ماه اول سال 98 هم منتشر شد. در این گزارش که در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر شده اطلاعاتی از حمایت این مؤسسه از ارتقای فنی تولیدات سینمایی در حوزهCGI و صدا، حمایت از ساخت سینماهای جدید، حمایت از بازسازی سینماهای قدیمی، کمک به ایجاد سالن‌های استاندارد برای بررسی کیفیت فنی آثار سینمایی، حمایت از ارتقای وضعیت نمایش سینماهای فعال و موارد متعدد دیگر به تفصیل تشریح شده است.
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این گزارش فهرستی از کمک‌های مؤسسه سینما شهر به آماده‌سازی و اکران فیلم‌های سینمایی است؛ فهرستی شامل 15 فیلم که هر کدام 150 میلیون ریال یعنی 15 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کرده‌اند. «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «مارموز»، انیمیشن «در مسیر باران»، «بهشت گمشده»، «ترانه»، «سندباد و سارا»، «آستیگمات»، «پیشونی سفید 2»، «تخته گاز»، «جن زیبا»، «دزد و پری 2»، «وکیل مدافع»، «دایان»، «به دنیا آمدن» و «ضربه فنی» فیلم‌هایی‌اند که در این فهرست قرار گرفته‌اند؛ جالب اینجاست که تمام آنها بدون در نظر گرفتن ژانر و نوع ساخت به یک میزان کمک دریافت کرده‌اند. نکته دیگر حضور فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» است که از مؤسسه سینما شهر کمک بلاعوض 15 میلیون تومانی گرفته اما 7 سال توقیف بوده است. جمع هزینه‌های این مؤسسه برای حمایت از آماده‌سازی و اکران فیلم‌های سینمایی به 2 میلیارد و 250 میلیون ریال می‌رسد.
بر اساس بخش‌های دیگر این گزارش، مؤسسه سینما شهر در 4 ماه ابتدایی سال 3 میلیارد و 900 میلیون تومان برای حمایت از احداث پردیس‌های سینمایی امید در شهرهایی که سالن سینما نداشته‌اند هزینه کرده است. شهرهایی چون اندیمشک، بانه، ماکو، طبس، میناب و تربت حیدریه که با این کمک‌ها اکنون می‌توانند منتظر افتتاح ساختمان سینمایی «امید» باشند. در بخش سالن‌های سینما در این گزارش عملکرد دو کارکرد دیگر را هم می‌بینیم؛ حمایت از ساخت سینماهای جدید و حمایت از بازسازی سینماهای قدیمی.
آن‌طور که در این گزارش آمده در شهرهای آمل، مشکین دشت، بوشهر، بروجرد و تهران کمک‌های بلاعوض برای ساخت سینماهای جدید در نظر گرفته شده است؛ رقم‌هایی بین 4 میلیارد و 800 میلیون تومان تا 9 میلیارد و 600 میلیون تومان. کمک‌های بلاعوض برای بازسازی سینماهای قدیمی به شهرهای فردیس، کرمانشاه، گراش و داراب استان فارس، قم، اهواز، بابل، اردستان و اصفهان رسیده و سینماهای این شهرها توانسته‌اند با این کمک‌ها که در مجموع 9 میلیارد و 884 میلیون و 370 هزار تومان بوده بخش‌هایی مانند نمای سینما و سیستم نورپردازی را اصلاح و بازسازی کنند یا تعداد سالن‌ها را افزایش داده، صندلی‌ها را تعمیر کرده و تجهیزات جدید صوتی و تصویری نصب کنند. شهرهای تهران، شهریار، کرج، اهواز، شیراز، قم، شاهرود، بابل، نوشهر و مشهد هم که سینما دارند توانسته‌اند با کمک مؤسسه سینماشهر وضعیت نمایش سینماهای فعال‌شان را ارتقا بدهند. براساس این گزارش در مجموع 15 میلیارد و 514 میلیون و 410 هزار ریال برای این کار هزینه شده و سینماهایی چون اریکه ایرانیان، پردیس ملت، خانه سینما، پردیس کوروش، خانه هنرمندان، پردیس پرشین و هلال از این کمک‌های بلاعوض استفاده کرده‌اند.
در سایر جدول‌های گزارش عملکرد 4 ماهه مؤسسه سینما شهر مشخص شده که این مؤسسه 552 میلیون و 469 هزار و 997 ریال برای حمایت از اجرای طرح مکانیزه فروش بلیت در سینماهای جدید، 60 میلیون ریال برای کمک به تبدیل سالن مجتمع‌های فرهنگی استان‌ها به سالن سینما، 1 میلیارد و 271 میلیون و 961 هزار و 875 ریال برای حمایت از نگهداری و تأمین قطعات یدکی، لامپ پروژکتور سینماها و 11 میلیارد و 600 میلیون ریال هم برای حمایت از استاندارد‌سازی و روزآمد‌سازی تجهیزات مراکز لابراتوری و استودیوهای سینمایی هزینه کرده است.
گزارش عملکرد این مؤسسه برای کمک به شفاف‌سازی و آگاهی مردم از نحوه گردش مالی در مؤسسات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد و یک روز پیش از انتشار آن حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در توئیترش نوشت: «از همکارانم در سازمان سینمایی و ‌مؤسسات تابعه سپاسگزارم که عملکرد مالی ۴ماهه اول امسال را ظرف یکی دو‌ روز آینده منتشر می‌کنند و این رویه را مستمراً ادامه می‌دهند. از اهل فن و منتقدان هم ممنون می‌شویم که رصدگرانه خطاها را گوشزد کنند تا سیاست‌ها را اصلاح کنیم.» و به این ترتیب از منتقدان و فعالان سینمایی و سیاسی دعوت کرد تا با دقت در این گزارش هم از جزئیات باخبر شوند و هم مو را  از ماست بیرون بکشند؛ یک اتفاق نو و تازه.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7140/6/519868/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها