بررسی کاهش شتاب تورم

تورم خوراکی‌ها ترمز کشید




گروه اقتصادی / هنگامی که گزارش کاهش نرخ تورم منتشر می‌شود، بسیاری از مردم باور نمی‌کنند که نرخ تورم کاهش یافته است، چرا که آنها نرخ تورم را با گرانی یک یا چند کالا مورد سنجش قرار می‌دهند یا اینکه افزایش لحظه‌ای قیمت یک یا چند کالا را ملاک شاخص تورم می‌دانند، این در حالی است که محاسبه تورم براساس سبدی از تغییرات قیمت کالاها و خدمات در بازه‌های زمانی مختلف است. با وجود این، در میان طبقات کالاها و خدمات مورد محاسبه در شاخص تورم، گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» سهم و وزن مهمی داشته و آنچه که بیشتر مردم از آن به‌عنوان نرخ تورم یاد می‌کنند، همین رشد قیمت کالاهای مصرفی است. حال گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که رشد قیمت کالاهای خوراکی یعنی هسته سخت تورم منفی نیم درصد کاهش داشته و تورم خوراکی‌ها ترمز کشیده است.
نرخ تورم در مرداد ماه امسال پس از رشد تیرماه دوباره به روند نزولی خود بازگشت. براساس گزارش مرکز آمار ایران در مرداد ماه سال‌جاری شاخص تورم مصرف‌کننده به 180.8 رسید که نسبت به ماه قبل 6 دهم درصد رشد داشته است. این درحالی است که در تیرماه تورم ماهیانه 2.8 درصد بود و بدین ترتیب این شاخص با افت 2.2 درصدی همراه شده است. میزان رشد تورم ماهانه در مرداد ماه کمترین رقم در 16 ماه اخیر به شمار می‌رود. پیش از این در اسفند ماه سال 1396 نرخ تورم ماهانه 2 دهم درصد رشد داشت.این شاخص برای مناطق شهری نیز از 2.9 درصد تیر ماه به 7 دهم درصد و برای روستاها از 1.8 درصد به 3 دهم درصد افت کرده است.
همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز با افت 6.4 درصدی نسبت به تیرماه به 41.6 درصد رسید؛ گفتنی است در تیرماه این شاخص 48 درصد بود. نرخ تورم سالانه نیز در مرداد ماه 42.2 درصد اعلام شده که 1.8 درصد نسبت به تیرماه رشد نشان می‌دهد. در شاخص تورم نقطه به نقطه نیز میزان رشد در مرداد ماه کمترین رقم در شش ماه اخیر بوده به طوری که در دی ماه سال گذشته این شاخص 39.6 درصد اعلام شده بود.
تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری
در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه نوشیدنی شامل انواع چای بسته، باز، خارجی و چای کیسه‌ای، گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان (مرغ ماشینی)، گروه تخم مرغ و لبنیات (پنیر و شیر پاستوریزه) بوده است.
همچنین در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات گروه مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها (انواع شوینده) و گروه پوشاک و کفش بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
دراین ماه گروه سبزیجات(لوبیا سبز، سیب زمینی، هویج فرنگی و گوجه فرنگی) و گروه میوه و خشکبار(میوه‌های فصل) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات گروه حمل‌و‌نقل(انواع اتومبیل سواری) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است. از میان 12 گروه اصلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با منفی نیم درصد، دخانیات با منفی 3 دهم درصد، حمل‌ونقل با منفی 7 دهم درصد و ارتباطات با منفی 3 دهم درصد جزو گروه‌هایی هستند که تورم آنها منفی شده است. همچنین در زیر گروه‌های خوراکی‌ها با منفی یک درصد، میوه و خشکبار با منفی 6 درصد، سبزیجات با منفی 11.9 درصد، شکر و شیرینی با منفی 3 دهم درصد در لیست تورم‌های منفی قرار دارند.

بــرش

نکته مهم در نرخ تورم مرداد ماه منفی شدن شاخص تورم خوراکی‌هاست. دراین ماه تورم ماهیانه مواد خوراکی و آشامیدنی به منفی نیم درصد رسیده و این درحالی است که این شاخص در تیر ماه 1.3 درصد بوده است. براساس این گزارش رشد ماهانه تورم کل برای مناطق شهری نیز منفی 4 دهم درصد و برای مناطق روستایی منفی 9 دهم درصد ثبت شده است برای تورم مواد غیرخوراکی نیز شاهد کاهش شاخص از 3.5 درصد تیر ماه به 1.2 درصد در مرداد ماه هستیم.
در تورم نقطه‌ای نیز شاخص خوراکی‌ها از 71.8 درصد در تیرماه به 56.6 درصد رسیده که 15.2 درصد افت نشان می‌دهد. شاخص نقطه‌ای مواد غیرخوراکی نیز در مرداد ماه به 35.2 درصد رسیده که نسبت به 38.4 درصد تیرماه افت قابل توجهی دارد. پیش از این نیز مسئولان دولتی و برخی اقتصاددانان از روند کاهشی نرخ تورم در ماه‌های باقی مانده سال خبر داده بودند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7140/4/519918/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها