نرخ دوم گازوئیل تغییر می‌کند؟



گروه اقتصادی / روز گذشته خبری منتشر شد که از تغییر نرخ دوم گازوئیل در آینده نزدیک حکایت داشت. این نرخ اکنون 600 تومان است و هدف از افزایش آن هم کاهش قاچاق سوخت عنوان می‌شود. اما در بررسی‌های خبرنگار ما، دو مسئول مرتبط با این موضوع اظهارات متفاوتی داشتند و حتی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این خبر را رد کرد. فرامرز مداح، معاون برنامه‌ریزی و عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به «ایران» می‌گوید: «هفته گذشته در دیداری که با مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی داشتم، شنیدم که قرار نیست نرخ دوم گازوئیل به کارت سوخت کامیون‌ها متصل شود. اما در عوض می‌خواهند نرخ دوم را افزایش دهند و این طرح در دستور کار قرار گرفته است تا با قاچاق این سوخت مقابله شود.»
مداح توضیح می‌دهد: «نرخ دوم هنوز مشخص نیست و در مراحل کارشناسی قرار دارد. اما باید نرخی باشد که سود قاچاق نفت گاز را کم کند و برای قاچاقچی گران‌تر تمام شود. امیدواریم که با این نرخ جدید عرضه خارج از شبکه گازوئیل که قیمت جذابی در آن طرف مرزها دارد، کم‌تر شود و عده‌ای به‌دلیل کاهش سود قاچاق، از این کار دست بکشند.» عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در پاسخ به این سؤال که کدام نهاد در حال بررسی و انتخاب نرخ دوم است، بیان می‌کند: «دولت این اختیار را دارد اما احتمالاً سران سه قوه برای آن تصمیم خواهند گرفت.»
از تغییرات خبر ندارم
نرخ اول و سهمیه‌ای گازوئیل که بر اساس پیمایش در اختیار کامیون‌دارها قرار می‌گیرد، 300 تومان به ازای هر لیتر است. در این نرخ و سهمیه پیمایش قرار نیست تغییری ایجاد شود. اما در مورد تغییر نرخ دوم نیز مشخص نیست که برنامه چیست. امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به خبرنگار ما می‌گوید: «درباره تغییر نرخ دوم عرضه گازوئیل که آزاد محسوب می‌شود، اطلاعی ندارم. ما تصمیم گیرنده نیستیم و در این خصوص هم نشنیده‌ام که تصمیمی گرفته شده باشد.»
آمار بالای قاچاق سوخت در کشور به‌دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت و تفاوت قیمت‌ها در ایران و کشورهای همسایه است. اما سؤال اینجاست که وقتی نرخ عرضه گازوئیل در کشورهای همجوار بسیار بالاتر از ایران است و به بیش از 10 هزار تومان می‌رسد، نرخ دوم عرضه گازوئیل باید چقدر باشد تا بتواند از عرضه خارج از شبکه جلوگیری کند؟ آیا با تغییر نرخ آزاد این سوخت محبوب توجیه قاچاق آن از بین می‌رود؟

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7140/4/519920/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها