دستور ترامپ به شرکت‌های امریکایی برای خروج از چین



ندا آکیش / در شرایطی که امریکایی‌ها، چینی‌ها و حتی جامعه جهانی برای گشایشی در جنگ تجاری واشنگتن – پکن بی‌صبرانه لحظه شماری می‌کنند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در یک پست توئیتری جنجالی به کمپانی‌های امریکایی مستقر در چین دستور داد، کسب و کار خود در چین را تعطیل کنند و به امریکا بازگردند.
به‌گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز جمعه ترامپ در پیام توئیتری خطاب به کمپانی‌های امریکایی مستقر در چین نوشت: ما نیازی به چین نداریم و حتی بدون این کشور اوضاع‌مان بهتر خواهد بود. بسرعت به‌دنبال جایگزینی برای چین باشید. در پی این توئیت ترامپ و البته تشدید جنگ تجاری واشنگتن – پکن در روز جمعه، شاخص کمپانی‌های مهم حاضر در بورس امریکا بشدت سقوط کرد و به‌عنوان نمونه شاخص داو جونز شاهد سقوط 2.4 درصدی بود. شاخص کمپانی‌های فناوری حتی بیشتر از این هم سقوط کرد. اپل که با هدف کاهش هزینه‌ها برخی کارخانه‌های خود را در چین احداث کرده، روز جمعه را با سقوط 4 درصدی سپری کرد. این اتفاق‌ها باعث شد فدراسیون ملی مشاغل امریکا به توئیت ترامپ واکنش نشان دهد و با صدور بیانیه‌ای دستور رئیس جمهوری به شرکت‌ها برای خروج از چین را «غیرمنطقی» توصیف کند. در بیانیه این فدراسیون آمده است: سال‌هاست کمپانی‌ها در حال توسعه شرکت‌های زنجیره‌ای خود در چین هستند اما پیدا کردن منابع جایگزین کاری زمان بر و هزینه بر است که سال‌ها طول می‌کشد. این غیرمنطقی است که از کمپانی‌های امریکایی بخواهی از دومین اقتصاد برتر جهان خارج شوند.
البته روز جمعه تنها چیزی که باعث به هم ریختن اوضاع اقتصاد امریکا شد توئیت جنجالی ترامپ نبود  و وزارت خارجه چین هم در واکنش به اقدام هفته گذشته ترامپ در اعلام تعرفه‌های جدید، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، پکن از اول سپتامبر تعرفه‌های تلافی جویانه 5 یا 10 درصدی را بر 75 میلیارد دلار از کالاهای امریکایی اعمال می‌کند. همچنین این کشور قصد دارد تعرفه‌ بر واردات خودرو و قطعات خودرو از امریکا را از سر بگیرد. تعرفه‌ بر واردات خودرو 25 درصد و بر قطعات خودرو 5 درصد خواهد بود و از 15 دسامبر اجرایی می‌شود. تعرفه‌های جدید چین صادرات 5 هزار و 78 کالای امریکایی شامل سویا، قهوه، غذاهای دریایی و نفت خام را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چند ساعت پس از آن، ترامپ در توئیتر اعلام کرد، از اول اکتبر تعرفه 25 درصدی بر 250 میلیارد دلار از کالاهای چینی را به 30 درصد افزایش خواهد داد. علاوه بر این، تعرفه‌ها بر 300 میلیارد دلار باقیمانده از کالاهای چینی که قرار بود از اول سپتامبر 10 درصد باشد، 15 درصد خواهد بود. اتاق بازرگانی امریکا که حامی منافع بیش از 3 میلیون شغل در امریکاست روز جمعه از چین و امریکا خواست به میز مذاکره برگردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7140/1/519941/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها