اخــــــــبار




سدهای خوزستان آماده کنترل سیلاب‌های احتمالی

گروه اجتماعی/سیل پاییزی به 17 استان کشور خسارت زد و جان دو نفر را در تربت جام گرفت. پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که این خسارت‌های جانی و مالی آخرین هزینه‌های سیل پاییزی نیست. ماه‌های پیش رو هم آبستن سیل‌های خسارت زا است. لرستان و خوزستان فروردین پرمخاطره و پر هزینه‌ای را پشت سر گذاشتند. سیل‌های پاییزی این بار هم ابتدا به این دو استان شبیخون زد. اما به جنوب غرب ایران محدود نشد و آذربایجان غربی، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌جنوبی، زنجان، سمنان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، قم، مرکزی و همدان را هم درگیر کرد. آن‌طور که علی اصغر پیوندی رئیس هلال احمر هم در توئیتر خود هشدار می‌دهد:«سیل یک مخاطره جدی در ماه‌های پیش روست و مقابله با آن به عزم جدی مسئولان و همکاری نزدیک مردم نیاز دارد.» «مرتضی سلیمی» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم می‌گوید: «پنج استان چهارمحال و بختیاری، خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی و سمنان در این مدت بر اثر بارش‌های شدید متأثر از سیل و آبگرفتگی بودند و با تلاش امدادگران هلال احمر، در ۱۱ شهر و روستا خدمات امدادی لازم ارائه شد.»
او با بیان اینکه ۷۹ امدادگر در قالب ۱۶ تیم در این عملیات به ۱۰۸ نفر از هموطنان در استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی امدادرسانی کرده‌اند، می‌گوید: «همچنین از ۲۸ واحد مسکونی تخلیه آب انجام شد.»به گفته سلیمی، به‌دلیل گرفتار شدن یک خودرو در مسیر سیلاب، دو نفر در تربت‌جام نیز جان خود را از دست داده‌اند. او با اشاره به اینکه ٦٧ تیم شامل ٢٢٥ نفر در این عملیات حضور داشتند، می‌گوید: ٤٠٠ تخته پتو و ١٣١ کیلوگرم نایلون توزیع شده است. به گفته سلیمی امدادرسانی در کوهدشت (استان لرستان) ادامه دارد. بسیاری از راه‌های ارتباطی لرستان در سیل فروردین خسارت زیادی دید. مسئولان استان برخی از راه‌ها و شبکه‌های ارتباطی را به‌صورت موقت اصلاح کردند اما سیل پاییزی بسیاری از آنها را تخریب کرد تا مردمی که هنوز از زیر بار خسارت سیل فروردین ماه قد علم نکرده بودند دوباره توسط سیل محاصره شوند. کارشناسان پیش از شروع سیل‌های پاییزی نسبت به آسیب‌پذیر بودن لرستان هشدار داده بودند اما به عملیات و راهکاری که بتواند سایه ترس را از سر مردم دو سوی کشکان بردارد منجر نشد.  مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت:سدهای استان آماده کنترل سیلاب‌های احتمالی هستند. به‌گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، داریوش بهارلویی افزود: حجم کل سدهای استان  21 میلیارد و 300 متر مکعب است که بیش از هشت میلیارد آن برای پایداری سد‌ها و بیش از 13 میلیارد دیگر برای استفاده از آب در بخش‌های مختلف است. وی افزود: از مجموع 13 میلیارد متر مکعب در حال حاضر بیش از 9 میلیارد متر مکعب و در حدود 70 درصد سدها فضای خالی وجود دارد.

پیام جمعی از بهبود یافتگان در پویش ملی سرطان پستان
«‌ما از سرطان قوی تریم»

گروه اجتماعی/ در آخرین روزهای پویش ملی سرطان پستان که از یازدهم مهر ماه در سراسر کشور آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد این بار بهبود یافتگان سرطان پستان همراه با اعضای مؤسسه سرطان پستان تهران در دریاچه شهدای خلیج فارس منطقه 22 تهران گرد هم آمدند تا اهمیت سلامت و پیشگیری از بروز سرطان پستان را در قالب پروژه مسئولیت اجتماعی یادآور شوند. علاوه بر این در این پویش ملی برنامه‌های آموزشی و خدمات غربالگری نیز برای زنان پایتخت ارائه شد.
به‌گزارش «ایران»، پویش ملی سرطان پستان با شعار «ما از سرطان قوی تریم» روز گذشته با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بهبود‌یافتگان سرطان پستان داوطلب مؤسسه سرطان پستان تهران با عنوان «جشنواره بادبادک‌های عشق و امید» در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شد. در طول روزهای برگزاری این پویش ملی که در 19 شهر و 18 مرکز استان در حال برگزاری است به کمک برنامه‌های اطلاع‌رسانی زمینه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان فراهم می‌شود و زنان می‌توانند مفاهیم آموزشی در خصوص بیماری سرطان سینه را بیاموزند. این پویش با هدف کاهش بروز مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان همزمان با ماه اکتبر میلادی یعنی از 11 مهرماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در همین پویش، یکی از زنان شرکت‌کننده در این جشنواره درباره مفاهیم آموزشی که در پویش ملی سرطان به آنها آموزش داده می‌شود، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی به افزایش آگاهی زنان درباره علائم و نشانه‌های سرطان پستان کمک می‌کند. برای مثال ما اینجا یاد گرفتیم اگر ظاهر پستان تغییراتی کرد سریع به پزشک مراجعه کنیم.   یکی از داوطلبان مؤسسه سرطان پستان تهران درباره علائم سرطان پستان به زنان اینگونه توضیح داد: درگیری نوک پستان بیشتر در تومورها در فاصله دو و نیم سانتیمتر از نوک پستان یا اندازه بیش از دو سانتیمتر مشاهده می‌شود. از نظر بالینی دو نوع علامت نیز ممکن است بروز کند: در بعضی افراد، فرو رفتگی نوک پستان ممکن است پس از شیر دهی یا دوران بلوغ و بدون نشانه خاصی ایجاد شود که برگشت پذیر است، اما در سرطان، این فرو رفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود توده‌ای در زیر نوک آن مشخص شود. بیماری پاژه نوک پستان نوعی سرطان پستان است که در آن تغییرات پوستی نوک پستان به‌صورت ضایعات اگزمایی مرطوب یا خشک همراه با ضخامت، قرمزی و خراش‌هایی در نوک پستان دیده می‌شود. خارش، سوزش، قرمزی، سفتی، پوسته شدن نوک پستان از جمله علائمی است که زنان باید آنها را جدی بگیرند. به گفته یکی از بهبود یافتگان سرطان پستان در این پویش اعضای داوطلب مؤسسه سرطان پستان تهران در جشنواره بادبادک‌های عشق و امید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان چند نکته کلیدی را آموزش دادند. اینکه سیگار و قلیان نکشید و در معرض دود آن قرار نگیرید چرا که مصرف دخانیات مهم‌ترین عامل مرگ‌های قابل پیشگیری است.  

برگزاری همایش بررسی راهکارهای کاهش اسیدپاشی در ایران

همایش بررسی راهکارهای کاهش اسیدپاشی در ایران روز پنجشنبه با سخنرانی عبدالصمد خرمشاهی، حسین نجمی، مزدک دانشور، حمیده عادلیان و سونیا غفاری و با حضور خانواده‌های قربانیان اسید پاشی در خانه وارطان برگزار شد.
به‌گزارش ایسنا، عبدالصمد خرمشاهی در این نشست گفت: برای کاهش جرم اسیدپاشی در جامعه باید عوامل ایجاد در جامعه کاهش پیدا کند و هدف ما از چنین جلساتی باید رسیدگی به این نتایج باشد. وی با تشریح قانونگذاری در برابر اسیدپاشی گفت: اولین قانون در مورد اسیدپاشی حدود ۶۰ سال پیش بود که در آن زمان متناسب با شرایط موجود، قانون جامعی به حساب می‌آمد. طبق این قانون اگر اسیدپاشی منجر به قتل شد مجازاتش اعدام بود و مواردی دیگر که قصد ندارم در این جلسه به شکل تخصصی به آن بپردازم. وی با تأکید براینکه اسیدپاشی جرمی بالاتر از جنایات است گفت: معتقدم کثیف‌ترین و شنیعترین جرمی که می‌تواند رخ بدهد اسیدپاشی است و ما برای کاهش آن باید عوامل ایجاد‌کننده این جرم را کاهش دهیم. حمیده عادلیان، مددکار اجتماعی نیز در این باره افزود: متأسفانه باید بگویم که عدالت اجتماعی در مورد قربانیان اسیدپاشی به‌شکل کم و ضعیفی رخ داده است و دیه و قصاص نمی‌تواند عدالت واقعی را در مورد این افراد اجرا کند. یک انسان‌شناس و عضو انجمن جامعه شناسی ایران در این نشست، با بیان اینکه در روابط بین فردی گاهی افراد با اعمال خشونت به‌دنبال احترام و طلب اطاعت فرد از خود هستند، گفت: فردی که روی دیگری اسید می‌پاشد به‌خیال خود بدن آن فرد، بدنی سرکش است و می‌خواهد با اعمال خشونت آن را مطیع خودکند. مزدک دانشور با بیان اینکه انسان اسیدپاش از تعامل با جهان اطرافش ناتوان است گفت: اسیدپاش و چنین افرادی که حتی ممکن است تهدید به اسیدپاشی کنند در واقع می‌خواهند در طرف مقابلشان این ترس را ایجاد کنند که اگر تو مرا دوست نداشته باشی یا از من اطاعت نکنی من تو را از تعامل اجتماعی محروم می‌کنم. در ادامه این نشست یک روانپزشک و عضو سابق هیأت علمی دانشگاه ایران به تحلیل ریشه‌های روانی اسیدپاشی پرداخت و گفت: اقداماتی نظیر اسیدپاشی جنبه‌های اجتماعی و روانی دارد و به عبارت بهتر می‌توان این طور گفت که فرد سالم هیچ گاه دست به اسیدپاشی نمی‌زند. حسین نجمی با بیان اینکه باید از وقوع اسیدپاشی پیشگیری و جلوگیری شود ادامه داد: ما نیازمند یک سری قوانین حمایتی و پیشگیرانه هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7193/18/525654/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها