شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#اعظم_طالقانی

درگذشت اعظم طالقانی از زنان مبارز و فعال ایران یکی از مهم‌ترین خبرهای چند روز گذشته بود که باعث شد کاربران ایرانی درباره‌اش بنویسند. یادآوری مبارزه‌های او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت‌هایش در ۴۰ ساله گذشته مسائلی بود که به آنها اشاره می‌شد و در میان آنها بیش از همه به تلاش‌های اعظم طالقانی برای تعیین تکلیف «رجل سیاسی» در انتخابات ریاست جمهوری اشاره می‌شد. تصاویری از او هنگام ثبت‌نام در دوره‌های مختلف انتخابات ریاست جمهوری از روز درگذشت او تا دیروز که مراسم تشییع او برگزار شد در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ اعظم طالقانی می‌دیدیم: «‏در اغلب مراسم‌ رسمی برای سالگرد مرحوم ‎آیت‌الله طالقانی جای ‎اعظم طالقانى خالی بود! برخلاف مراسمی که از سوی نیروهای نواندیش‌دینی و ملی برگزار میشد. دلیلش تنها یک چیز بود؛اعظم خانم شبیه‌ترینِ فرزندان و اعضای خانواده به پدر بود...»، «‏اگر دوست دارید چون اعظم خانم طالقانی بمیرید، باید در تمام طول عمرتان برای آرمان‌تان تلاش کنید و دست از مواهب دنیا بشویید و جمله مبارز شوید... اینگونه مردن اتفاقی نیست. الهم انا لا نعلم منها الا خیرا...»، «‏وقتی عمر فعالیت فمینیست‌های وطنی به‌طول ساخت اکانت‌های توئیترشون هست و اوج مطالبشون مخالفت با حجابه، طبیعیه نقش ‎اعظم طالقانی در تلاش برای احقاق حقوق زن ایران رو نفهمن»، «‏در زمانه‌ای که جامعه دچار بی‌الگویی شده، ‎اعظم طالقانی یک الگو بود برای جامعه ایران. در زمانه‌ای که لعنت فرستادن به تاریکی سکه رایج شده، طالقانی شمعی می‌افروخت. در زمانه‌ای که اسلکتیویم و انفعال و بی‌عملی سیطره داره، در میدان حاضر بود وفعال بود و باورهایش را زندگی می‌کرد، ‏ «‏من بارها دیدمش که با عصا و واکر راه میرفت، اما بی‌تردید ایستاده‌ترین سیمای زنی‌ست که عرصه سیاسی ایران به خود دیده. مثل اون قاب آخر و ایستادگی تمام قدی که برای ثبت‌نام در انتخابات
ازش مونده.»


‌جنجال مدرسه فرهنگ

حضور طیبه ماهروزاده یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری آموزش و پرورش و همسر غلامعلی حدادعادل در برنامه زاویه شبکه ۴ سیما حسابی جنجالی شد. بلافاصله بعد از برنامه ویدئویی از بخش‌هایی از صحبت‌های ماهروزاده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که کاربران را به واکنش واداشت. در این ویدئو این‌طور برداشت می‌شد که او گفته فرزندش می‌خواسته در رشته علوم انسانی تحصیل کند و آنها نتوانسته‌اند مدرسه‌ای با محیط مناسب پیدا کنند و به‌همین دلیل دبیرستان فرهنگ را مخصوص رشته علوم انسانی تأسیس کردند. کاربران از این حرف‌ها عصبانی بودند و می‌نوشتند که حدادعادل و همسرش سال هاست در آموزش و پرورش حضور دارند و حالا باید برای شرایط مدارس پاسخگو باشند. البته فیلم تقطیع شده بود و ماهروزاده هم بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت: «تأسیس دبیرستان فرهنگ بعد از فراغت فریدالدین [فریدالدین حداد عادل] از دوره دبیرستان صورت گرفته و وی در این دبیرستان تحصیل نکرده است.
۲-اشاره به تحصیل وی صرفاً به منظور بیان وضعیت نامطلوب رشته علوم انسانی در آن زمان بوده و این مطلب با دقت در صحبت اینجانب به روشنی قابل اثبات است.
۳-در برنامه به‌صراحت گفته شد که مدارس دولتی فرهنگ (که تعداد آنها در حال حاضر در حدود یکصد مدرسه تخمین زده می‌شود و باعث توسعه علوم انسانی شده است) هیچ ارتباطی با مؤسسه غیرانتفاعی فرهنگ ندارد.»
البته فیلم تقطیع شده کار خودش را کرده بود و همچنان به ماهروزاده و همسرش در شبکه‌های اجتماعی انتقاد می‌شد هرچند که بعصی کاربران با اشاره به فیلم کامل از بقیه می‌خواستند این فیلم را ببینند: «‏خانم ‎حداد عادل می‌گوید کل تهران را گشته و مدرسه‌ای در‌ شأن فرزندش پیدا نکرده برای همین رفته و مدرسه غیرانتفاعی تأسیس کرده! کاش قبل از تأسیس یه مدرسه به فکر کودکانی که هرگز رنگ و بوی مدرسه رو به‌خاطر مشکلات اجتماعی و اقتصادی نمی‌بینند، بودید!»، «‏‌پسر خواهرم شبکه تلویزیونی میخواست نداشت کردیمش مدیر شبکه سه»، «‏دوباره کلیپ اظهارات همسر ‎حدادعادل خانم ‎ماهروزاده رو دیدم، یک سوءبرداشت از حرفشون شده، ایشون نمیگه به‌خاطر پسرمون مدرسه تأسیس کردیم میگه چون در تحصیل پسرمون این دغدغه رو پیداکردیم برای رفعش به فکرافتادیم مدرسه خوبی برای علوم انسانی تأسیس کنیم که منجر به تأسیس ۲۰۰ ‎مدرسه فرهنگ شده.»، «‏یه سؤال برام پیش اومده. چرا پسر ‎حداد عادل حتماً باید مدرسه غیرانتفاعی می‌رفته که مناسبش رو پیدا نکردن. مگه مدرسه دولتی چش بوده؟»‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7193/20/525664/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها