ما انتخاب می‌کنیم که انسان باشیم و حقیقت را بگوییم




کیهان کلهر هنرمند نام آشنای موسیقی ایران است و قابلیت‌های او درعرصه‌های جهانی کاملاً مشهود بوده است. کلهر در نوزدهمین اکسپوی جهانی موسیقی وومکس توانست جایزه جهانی مرد سال را به خود اختصاص دهد. او درحاشیه‌ این رویداد با سایمون بروگتون، سردبیر نشریه «سانگ لاینز» ازعلاقه‌مندی اش به موسیقی و مسیری که تا به امروز طی کرده است سخن گفت که سایت «موسیقی ما» دیروز ترجمه فارسی‌اش را منتشر کرد؛ مصاحبه‌ای که کلهر در آن از دغدغه‌های شخصی و حرفه‌ای‌اش می‌گوید.
او در مورد آشنایی‌اش با موسیقی تلفیقی می‌گوید: «سال‌ها قبل در تلویزیون ملی ایران، تصاویری از استاد «علی اصغر بهاری» دیدم که در آن زمان مشهورترین نوازنده کمانچه بود. صدای این ساز برای من بسیار دل‌انگیز بود. اگرچه در آن سال‌ها، این ساز مهجور بود و پیدا کردن استادی در زمینه کمانچه و همچنین پیدا کردن خود استاد بهاری کار بسیار دشواری بود. به هر روی من از 5 سالگی موسیقی را به همراه برادرم که یک موزیسین غیرحرفه‌ای بود شروع کردم. بعد از مدتی، پدر و مادرم متوجه شدند که به موسیقی علاقه دارم و من را به مدرسه‌موسیقی فرستادند، استاد من «احمد مهاجر» بود و از ایشان درس‌های بسیاری آموختم... کلهر در ادامه از زندگی شخصی اش بیان داشت: وقتی ایران را ترک کردم 17 ساله بودم و دیگر درآن زمان می‌دانستم مسیر زندگی‌ام قرار است با موسیقی همراه باشد و در این زمینه بسیار جدی بودم... درآن سال‌ها با استاد محمدرضا لطفی که از استادان محترم موسیقی کلاسیک ایرانی است، همراه شدم. ایشان هم از ایران مهاجرت کرده بود. در آن سال‌ها، تلاش بسیار زیادی کردم تا از جامعه موسیقی ایران جدا نشوم؛ هر چند مهاجرت و زندگی در کشورهای دیگر به من کمک کرد تا با جنبه‌های دیگر موسیقی آشنا شوم و یک موسیقیدان تک‌بعدی باقی نمانم. آشنایی با موسیقیدانانی از فرهنگ‌های دیگر به زندگی حرفه‌ای من کمک بسیار زیادی کرد.
به‌گفته کیهان کلهر، کرد بودن هویت اصلی او نیست و در مورد اصالت خود می‌گوید: من به‌دنبال ملیت یا قومیت خاصی در هویت خودم نیستم و نمی‌خواهم این کار را کنم. من در خانواده‌ای کرد در ایران متولد شدم؛ اما ما انتخاب می‌کنیم که انسان باشیم و حقیقت را بگوییم و این مسأله بسیار مهم است. ضمن اینکه ما به‌عنوان یک موسیقیدان باید از تریبونی که داریم، استفاده‌ای صحیح کنیم. ما در یک کسب و کار فرهنگی هستیم و در این میان باید حقیقت را بگوییم و چیزهایی که برای انسانیت و انسان‌ها اهمیت دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7193/20/525665/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها