در پی حمله نقابداران و آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اعلام شد

اعتراض شدید تهران به بغداد


گروه سیاسی/ تهران و بغداد حمله گروهی از مهاجمین نقابدار به کنسولگری ایران در نجف و به آتش کشیدن بخش‌هایی از آن را محکوم کردند. چهارشنبه شب گذشته بود که در ادامه تظاهرات اعتراضی در شهر نجف، گروهی از معترضان به ساختمان سرکنسولگری ایران حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. این در حالی بود که به گزارش ایرنا، اعضای هیأت دیپلماتیک ایران پیش از این تجاوز، توسط نیروهای امنیتی عراق از محل ساختمان کنسولگری خارج شده‌ بودند. در این حمله، ۴۷ نیروی امنیتی عراق‌ زخمی شدند. در پی ناآرامی‌های چهارشنبه شب، مراکز اداری نجف تعطیل و حرم امام اول شیعیان در این شهر خالی از زائر شد. مقامات عراقی ساعاتی بعد در اطراف ساختمان کنسولگری مقررات منع رفت و آمد وضع کردند. در پی این حمله عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز انزجار از حمله به سرکنسولگری این کشور در نجف، خواستار برخورد مسئولانه، قاطع و مؤثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان شد. موسوی با یادآوری مسئولیت و وظایف دولت عراق در حراست از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های خارجی گفت: «مراتب اعتراض شدید ایران رسماً به سفیر عراق در تهران ابلاغ شده است.»
وزارت خارجه عراق در واکنش به این رویداد و اعتراض تهران، هدف از حمله به کنسولگری ایران در نجف را آسیب وارد ساختن به روابط عراق و ایران توصیف کرد و از معترضین خواست مراقب کسانی باشند که می‌خواهند اعتراضات را بی‌اعتبار کنند. وزارت امور خارجه عراق همچنین حمله به کنسولگری ایران در شهر مقدس نجف را قویاً محکوم کرده است و آن را خلاف واقعیت اعتراضاتی خوانده که در برخی شهرهای عراق جریان دارد. همچنین محمدعلی الحکیم، وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، ضمن عذرخواهی از اقدام خرابکارانه در تعرض به سرکنسولگری ایران، بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایرانی تأکید کرد.
ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز در واکنش به حادثه آتش‌سوزی کنسولگری ایران در نجف اشرف تأکید کرد که هدف برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق از این اقدام، تخریب روابط خوب تهران - بغداد است. مسجدی هدف شبکه‌های معاند را تخریب رابطه ایران و عراق ذکر و تصریح کرد: «هموطنان عزیز ایرانی باید بدانند که به هیچ وجه این گونه رفتارها مورد تأیید و خواست دولت و عموم ملت عراق و مقامات این کشور نیست.» مسجدی افزود: «همان طور که بعضاً برخی از اشرار در کشورمان دست به چنین اقداماتی می‌زنند، در عراق نیز یک عده قلیل هستند که دست به چنین رفتارهایی می‌زنند، اما عموم جامعه عراق مخالف این گونه رفتارها است.»
چند هفته پیش نیز گروهی از معترضان به کنسولگری ایران در کربلا حمله و خساراتی به آن وارد کردند. عراق از ابتدای اکتبر گذشته (مهرماه) شاهد برخی اعتراضات به فساد و ناکارآمدی بود که با دخالت برخی طرف‌های خارجی از جمله امریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به صحنه آشوب و اغتشاش بدل شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7216/2/528105/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها