با کمبود شدید اتوبوس در کرج مواجهیم




وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی در کرج مهم است بیش از سایر کلانشهرها و حتی شهرهای پرترافیک و پرجمعیت کشور! کرج با داشتن حدود 2 میلیون نفر جمعیت، پرتردد‌ترین شهری محسوب می‌شود که تعداد زیادی از ساکنانش، در تهران مشغول به‌ کارند و همین موضوع موجب شده تا حمل و نقل عمومی یکی از پرکاربردترین  شیوه های تردد در کرج باشد، اما برخلاف انتظار، بیش از 50 درصد شهروندان کرجی با تاکسی جابه جا می‌شوند و سهم اتوبوس در میان مدهای حمل و نقل اگرچه اندک نیست، اما فرسودگی همه ناوگان اتوبوسرانی، گلایه‌های زیادی را به‌دنبال داشته است. مردم این روزها در کرج به اجبار یا از تاکسی استفاده می‌کنند یا از اتوبوس‌های فرسوده. متروی کرج بیش از یک دهه است که در انتظار بازگشایی است، اما همچنان خبری از افتتاح نیست. مسئولان هر سال، قول سال آینده را می‌دهند و البته آخرین وعده به افتتاح فاز اول در سال آینده موکول شده است. در این زمینه با مهدی حاج قاسمی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرج به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در زیر می‌خوانید؛
 در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در کرج بیشتر از چه مدهایی استفاده می‌شود؟
در سیستم حمل و نقل عمومی کرج بیش از 50 درصد مسافران با تاکسی جابه‌جا می‌شوند و درصدی کمتر هم با اتوبوس، اما مترو هنوز راه نیفتاده است.
حدوداً چه تعداد تاکسی در کرج فعالند و تعرفه کرایه‌ها امسال چند بار افزایش یافته است؟
حدوداً 13 هزار تاکسیران در شهر فعالیت می‌کنند، به عبارتی همگی زیر نظر شرکت‌های خصوصی هستند. ما در ابتدای امسال در مقایسه با سال گذشته 30 درصد افزایش نرخ داشته‌ایم که همین یکبار بوده است.
 وضعیت اتوبوس‌ها در کرج به چه صورت است؟
اتوبوس‌ها هم زیر نظر بخش خصوصی و هم زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند؛ اما متأسفانه همه اتوبوس‌ها عمر بالای 10 سال دارند و فرسوده هستند. البته ما اواخر سال گذشته، 35 دستگاه نو به سیستم تزریق کردیم و در لوایح شورا هم مصوب کردیم تا 50 دستگاه امسال نوسازی شود. این اتوبوس ها زیر نظر بخش عمومی است، اگرچه همه اتوبوس‌ها فرسوده هستند، اما ما سعی کردیم تا بهترین اتوبوس‌ها را به بخش خصوصی بدهیم. هم‌اکنون 300 دستگاه اتوبوس در کرج فعال است که به‌طور مساوی زیر نظر هر دو بخش فعالیت می‌کند.
اتوبوس‌ها تولید داخل هستند؟ چقدر بودجه مصوب برای خرید آنها کنار گذاشتید؟
خیر، وارداتی هستند و البته تعدادی در کارخانه‌های داخلی مونتاژ می‌شوند. ما برای خرید 50 دستگاه اتوبوس جدید، 70 میلیارد تومان برآورد هزینه داشته‌ایم، اما با وزارت صمت مکاتبه کردیم تا براساس نرخ دولتی، به ما اتوبوس تولید داخل بدهند.
 این تعداد دستگاه اتوبوس با جمعیت 2 میلیونی کرج همخوانی دارد؟
خیر، باید علاوه بر این 300 دستگاه، 400، 500 دستگاه دیگر هم اضافه شود. ما با کمبود شدید مواجهیم.
 درباره متروی کرج چطور، الان چقدر پیشرفت داشته است؟
حدوداً 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اما به امسال نمی‌رسد، البته تلاش می‌کنیم فاز یک آن در سال آینده افتتاح شود. براساس قانون 50 درصد هزینه‌ها را شهرداری و 50 درصد باقیمانده را هم باید دولت بپردازد، اما دولت با مشکل تأمین منابع روبه‌رو است و تکمیل همین فاز یک؛  به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، این درحالی است که ما تا الان 800 میلیارد تومان برای مترو هزینه کرده‌ایم.
دولت تاکنون چه میزان کمک کرده است؟
در 4 سال اخیر، حدوداً 200 میلیارد تومان از طرف دولت پرداخت شده است، البته در سال 94  رقم 87 میلیارد تومان هم در قالب اعتبارات استانی پیش‌بینی شده بود که تاکنون مبلغی از این تعهد پرداخت نشده است. این مبلغ جزو بودجه استانی برای توسعه مترو در نظر گرفته شده بود.
 بعد از افزایش هزینه سوخت، چه میزان از تردد‌ها در کرج به سمت حمل و نقل عمومی رفت و با توجه به کمبود در این حوزه، چه وضعیتی پیش آمد؟
چون بیش از 50 درصد مردم از تاکسی استفاده می‌کنند، استفاده از حمل و نقل عمومی نسبت به گذشته، تفاوت چندانی پیدا نکرد و البته نرخ کرایه‌ها هم بعد از افزایش نرخ بنزین، زیاد نشد  چون در ابتدای سال این افزایش قیمت انجام شده بود و دیگر کشش افزایش نرخ وجود نداشت.
شهرداری تاکنون چقدر برای مترو هزینه کرده؟
شهرداری در سه - چهار سال اخیر، 250 میلیارد تومان از سهم خود را پرداخته است. به هرحال سیستم حمل‌و‌نقل عمومی به منابع مالی بالایی نیاز دارد و از آنجا که سودده نیست و اتفاقاً ضررده است، بخش خصوصی وارد نمی‌شود و حتماً باید دولت ورود پیدا کند. شاید جالب باشد که بدانید شهرداری از تبلیغات و نرخ بلیت فقط می‌تواند 10 درصد هزینه‌های تمام شده مترو را تأمین کند.
 فاینانس چطور؟
در طول همه این سال‌ها بارها بحث فاینانس پیش آمده، اما سرمایه‌گذاران خارجی با توجه به بحث تحریم‌ها حاضر نمی‌شوند جلو بیایند. قرار بود یک شرکت چینی در کرج فاینانسر بشود اما به‌دلیل مشکل انتقال پول، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7232/9/529724/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها