شهردار تهران در اتاق تهران:

75 درصد بودجه شهرداری تهران از محل ساخت وساز تأمین می‌شود


گروه اقتصادی / روز گذشته میهمان نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی تهران، شهردار تهران بود. پیروز حناچی به اکثر سؤالات اعضای اتاق بازرگانی پاسخ داد و در نهایت قرار شد کمیسیون مشترک همکاری‌ها بین بخش خصوصی و شهرداری تهران شکل بگیرد تا از پتانسیل بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها استفاده شود. اعضای اتاق بازرگانی تهران از آلودگی هوای تهران صحبت کردند و اینکه این بحران فعالیت‌های آنها را هم دچار اختلال کرده است.
شهردار تهران پاسخ داد که 14 دستگاه در مبارزه با آلودگی هوا نقش دارند و لزوم تک تک این دستگاه‌ها احساس می‌شود. درست است که نقش شهرداری در این ماجرا پررنگ است اما سایر مجموعه‌ها چون وزارتخانه‌های صمت، نیرو، نفت و سازمان محیط زیست هم سهم زیادی در کنترل آلاینده‌ها دارند.
او ادامه داد: آنگونه که تحلیل شده 10 درصد عامل آلاینده‌های تهران موتورهای کاربراتوری است، خودروهای شخصی تک سرنشین هم تا 40 درصد در آلودگی هوا سهم دارند. تاکسی‌ها هم نقش زیادی در آلایندگی هوا دارند.
در کنار تمام گفته‌ها، شهردار تهران به موضوعی اشاره کرد که سؤال این روزهای شهروندان است. مردم می‌گویند وقتی آلودگی هوا در سطح وسیعی است چرا با واردات خودروهای هیبریدی مخالفت شده است؟ حناچی گفت: در حال مذاکره با دولت هستیم تا واردات خودروهای هیبریدی آزاد شود، البته منظور ما خودروهای هیبریدی لوکس نیست بلکه خودروهای برقی کاربردی است.
شهردار تهران گفت: آلودگی و ترافیک اصلی‌ترین مشکلات شهر تهران است، چراکه ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۳۰ درصد گردش اقتصادی را به خود اختصاص داده است و اگر تهران و حریم آن را در نظر بگیریم، دو درصد مساحت کل کشور را در برمی‌گیرد، پس تمرکز شدیدی در محدوده این شهر داریم.
به‌گفته وی، روزانه ۴۰۰ هزار خودرو از اتوبان تهران-کرج و مترو نیز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر درون شهری را پوشش می‌دهد، در حالی که تهران با رشد جمعیت بسیار بالایی مواجه است؛ شهریار نیز که یکی از پایه‌های ناآرامی‌های اخیر بود، رشد ۱۷ درصدی جمعیت را تجربه می‌کند.
وی تصریح کرد: پس از افزایش قیمت بنزین، تهران با چالش جدیدتری هم مواجه شده است و آن بحران در حمل و نقل عمومی است، البته در گذشته نیز مشکلاتی وجود داشت، چرا که مترو بخش عمده‌ای از حمل مسافر را به عهده داشت؛ ولی پس از افزایش قیمت بنزین، ۱۲ درصد به حجم استفاده از مترو اضافه شده است و مردم باید در پیک ساعات کاری، ۴ قطار را معطل بمانند.
به گفته حناچی، ماهانه یا دو ماه یک بار یک ایستگاه نیز اضافه می‌شود که اولین ایستگاهی که اضافه خواهد شد، ایستگاه مولوی خواهد بود. یکی از نقاط بحرانی، واگن‌های مترو است که دو هزار واگن کم داریم تا خطوطی را که در حال حاضر داریم، به سرخط ۲.۵ دقیقه برسانیم و هر دو و نیم دقیقه نیز یک قطار به ایستگاه برسد.
شهردار تهران اظهار داشت: دو سوم واگن‌ها در داخل تولید می‌شود ولی به‌دلیل مسائل مالی و ارزی، وقفه‌ای در تولید جدید و تحویل واگن‌های جدید ایجاد شده است؛ البته منابع مترو را از طریق اوراق مشارکت تأمین کرده‌ایم، ولی شرایط اقتصادی کشور سایه خود را بر توسعه حمل و نقل عمومی تهران هم گسترش داده است.
حناچی گفت: ما یک پارادایم شیفت در تهران تجربه می‌کنیم، به این معنا که دوشنبه شب ذرات معلق به ۲۰۰ پی پی‌ام رسیده بود و باید خطر را جدی گرفت و شرایطی بود که شهر باید تخلیه می‌شد. این امر، ناشی از تمرکزی است که در جمعیت وجود دارد؛ پس نباید به تمرکز جمعیت دامن زد؛ شیوه مدیریت ما البته به این تمرکز دامن زده است.
وی اظهار داشت: بیش از ۷۵ درصد بودجه عمومی شهرداری تهران از ساخت و ساز و سایر موارد مرتبط با آن تأمین می‌شده است ولی ما می‌خواهیم این موضوع را به حد طبیعی برسانیم، در این رابطه ۳۰ سال بود که لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها در دولت گیر کرده بود ولی اکنون در مجلس مراحل تصویب را می‌گذراند که این نقطه عطفی برای شهرداری تهران خواهد بود.
حناچی در خصوص منشأ بوی بد تهران گفت: هم سال گذشته و هم امسال با این بوی بد در پایتخت مواجه هستیم که اتفاقاً ارتباط مستقیمی با پدیده وارونگی هوا دارد چرا که در این زمان‌ها میزان SO۲ در هوای تهران بالا می‌رود و زمانی که آلودگی افزایش می‌یابد، این بوی بد هم تشدید می‌شود.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: منشأ بوی بد می‌تواند سوخت‌های فسیلی، مازوت و پالایشگاه‌ها باشد البته ما نیز بررسی‌هایی در این حوزه صورت داده‌ایم که تا زمانی که مطالعات ما تکمیل نشود، نمی‌توان در مورد منشأ اصلی بوی بد تهران اظهارنظر قطعی کرد.
حناچی درباره دفن پسماندها گفت: پسماندها در شهرهای وین و برلین دفن نمی‌شوند و آنچه باقی می‌ماند، پس از تفکیک زباله‌ها سوزانده می‌شود و از آن انرژی تولید می‌گردد؛ بنابراین دفن زباله‌ها ناچیز است و خاکستر نیز به‌صورت ماده اولیه مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی افزود: در مورد پسماندها، نگاه این کشورها با هدف اقتصادی نبوده بلکه طرح کاهش پسماندها را به‌دلیل بهبود کیفیت زندگی مد نظر قرار داده‌اند.
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در سال 98 رشد اقتصادی ما 4.8 درصد منفی بوده و در سال 99 طبق پیش‌بینی صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی کشور بین 8.5 تا 9.5 درصد منفی خواهد بود و برای دومین سال متوالی اقتصاد ایران همراه با رکود همراه خواهد بود.
خوانساری اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های اقتصادی، در 5 سال آینده برای اقتصاد کشور مجموعاً 4 درصد رشد پیش‌بینی شده است که اگر به همین روال پیش رود حدود 30 درصد عقب‌ماندگی وضعیت اقتصادی سال 96 را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان جبران کرد و حدود 14 سال زمان لازم است تا وضعیت اقتصادی ما به سال 96 برگردد، بنابراین، این زنگ خطری است که باید سیاستگذاران کشور برای آن راه‌ حلی بیندیشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7232/4/529732/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها