دو تاریخ نگاری تازه به روایت سیدفرید قاسمی



کتاب‌های 50‌سال مطبوعات به‌روایت آمار به انضمام نیم قرن کتاب شماری در ایران (1347 تا 1396) و سرآغاز پزشکی نگاری مطبوعاتی به انضمام نشریه‌های طبی ایران زمانه قاجار با پژوهش و نگارش سیدفرید قاسمی منتشر شد.
کتاب 50 سال مطبوعات به‌ روایت آمار به‌انضمام نیم قرن کتاب شماری در ایران (1347 تا 1396) در 124 صفحه رقعی به وسیله مؤسسه فرهنگی- هنری جهان کتاب انتشار پیدا کرده است. در مقدمه این اثر می‌خوانیم:«... نخستین آمار نگاری و شمارشگری کتاب کاوانه، مجله پژوهانه و روزنامه‌شناسانه را باید در لابه‌لای کتاب‌ها و ادواری‌های سپیده‌دم چاپ سپاری‌های فارسی جست‌وجو کرد. «درآمد» کتاب نگاهی دارد به احصائیه نویسی‌های مطبوعات و کتاب از سرآغاز طبع و نشر در ایران تا سال 1396. این اثر یادآور می‌شود که عدم گردآوری روزنامه‌ها و مجله‌های ایرانی و راهیابی نشریه نماها به مخزن مجموعه‌ها از جمله دلیل‌های احصا‌ناپذیری مطبوعات و نبود تعریف‌ها معضل اساسی آماردهی حوزه کتاب است. همچنین بررسی تطبیقی سالانه نیم قرن (1347 تا 1396) آمار ذیل دوفصل «مطبوعات» و «کتاب» نشان می‌دهد که نبود سامانه جامع یکی از دردهای جامعه ماست.»
سرآغاز پزشکی نگاری مطبوعاتی به انضمام نشریه‌های طبی ایران زمانه قاجار را کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با همکاری نشر مورخ در 224 صفحه وزیری به بازار کتاب فرستاده است. پدیدآورنده در این مجموعه نخست «بازتاب روزنامه‌نگارانه بهداشت‌ورزی و درمانگری»، «طبع طب‌نگاری علمی نویس‌ها» و «چاپکرده‌های پزشکی روزنامه‌علمی» را آورده است تا پیشینه‌ها قبل از طلوع نشریه‌های اختصاصی و تخصصی طبابت نشان داده شود. چون از 183 سال روزنامه‌نگاری چاپی به مفهوم امروزی، حدود 120 سال (1319ق- 1398 ش) تاریخ نشریه‌های خاص پزشکی در ایران داریم. 25 سال اول (139 ق- 1304ش) این‌کارنامه با انتشار 15 نشریه در زمانه قاجار گذشت. سیر تاریخی و مشخصه‌های نشریه‌های یاد شده را در میانه اثر می‌توان دید. همچنین گزیده چاپ سپاری‌های شماری از نشریه‌ها به انضمام دامپزشکی‌نویسی روزنامه‌نگاران ایرانی در پیوست کتاب به‌ چاپ رسیده است.
50‌سال مطبوعات به‌روایت آمار
سرآغاز پزشکی نگاری مطبوعاتی
نویسنده: سید فرید قاسمی
انتشارات: مؤسسه فرهنگی هنری جهان کتاب



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7232/6/529746/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها