اخبــار




رئیسی: آرای دادگاه‌ها در منظر حقوقدانان و صاحبان اندیشه قرار گیرد

رئیس قوه قضائیه در آیین نکوداشت هفته پژوهش در قوه قضائیه گفت: مهم‌ترین ابزار قوه قضائیه علم و دانش است و این علم و دانش برای قاضی مهم است؛ لذا باید این دانش، به‌روز و بهنگام باشد.
به‌گزارش میزان آیت‌الله رئیسی افزود: پژوهشگاه قوه قضائیه باید با همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در ارتباط باشد و این مجموعه پل ارتباطی بین همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور با دستگاه قضا باشد. در مرحله بعد این پژوهشگاه باید یک باشگاه فکری و اندیشه‌ورزی برای حضور نخبگان، فرهیختگان و صاحبان خرد و اندیشه باشد تا از جای جای کشور اسلامی صاحبان اندیشه و علم به عضویت این باشگاه درآیند و این مجموعه به یک جایگاه ارتباطی با همه نخبگان کشور تبدیل شود. رئیس قوه قضائیه بیان داشت: آرای دادگاه‌ها باید در منظر و نگاه حقوقدانان و صاحبان خرد و اندیشه قرار گیرد تا اگر نقدی دارند، بیان شود و معلوم گردد که آرا تا چه حد مبتنی بر پژوهش و تحقیق بوده؛ لذا نشست‌های نقد آرا حتماً باید برگزار شود.
وی گفت: نقد آرا به اتقان آنها کمک می‌کند. نقد آرای دستگاه قضایی کمک علمی خوبی به قضات است و من این را بار‌ها اعلام کرده‌ام که این موضوع می‌تواند در اتقان آرا بسیار مؤثر باشد. تبیین دیدگاه‌ها و نظراتی که امروز در حوزه پژوهش در دستگاه قضایی وجود دارد، بسیار حائز اهمیت و نیازمند بسط گفتمانی است. همچنین موضوع عدالت، کرامت و مبارزه با فساد نیز نیازمند بسط گفتمانی است.

محمدجواد لاریجانی:
15 درصد کشته‌های آبان ماه  تروریست بودند

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه در اعتراضات اخیر، یک تحرک سیاسی علیه ایران شکل گرفت که جمهوری اسلامی ایران افراد زیادی را کشته است، اظهار کرد: این در حالی است که ۸۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیروهای امنیتی یا افرادی بوده است که در حال دفاع از منازل خود در برابر تهاجم آشوبگران بوده‌اند و ۱۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیروهای تروریستی است.
به گزارش ایسنا، وی که در حاشیه دیدار با سفرای خارجی مقیم تهران با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: جمهوری اسلامی ایران برخورد قاطعی با تروریست‌ها خواهد داشت، اما دستگاه قضا همان طور که رهبری گفتند با افرادی که در اعتراضات شرکت داشتند با نهایت تسامح برخورد می‌کند. لاریجانی اضافه کرد: رئیس قوه قضائیه دستور داده است تا ۲۰ روز آینده تکلیف کسانی که در زندان هستند مشخص شود. در حال حاضر تعداد زندانیان در حد چند صد نفر است نه هزاران نفر.
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه حادثه اول اعتراض مردم بود که ما باید به این اعتراضات توجه کنیم، اضافه کرد: اما حادثه دوم اقدامات سازماندهی شده از سوی گروه‌های ورزیده و هدایت شده بود که با امکانات وسیع، خود را به سرعت زیر اعتراضات مردم مخفی کرده و دست به اعمال خشونت، تخریب و کشتار زدند. او با اشاره به نامه‌نگاری خود با کمیسر عالی حقوق بشر گفت: در این نامه شاهد تولد یک گروه داعشی جدید هستیم. داعش قبلی از اسلام می‌گفت اما این‌ها صحبت‌های دیگری دارند. البته نیروهای امنیتی ما شاید پیش‌بینی چنین اتفاقاتی را نداشتند، اما آن‌ها قدرت خود را نشان دادند و آرامش هم به کشور بازگشت.

موسوی لاری:
ثبت نام  اصلاح‌طلبان در انتخابات خوب بود

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، در پاسخ به اینکه برای برگرداندن اعتماد ازدست‌رفته مردم چه باید کرد تا در انتخابات مشارکت کنند، گفت: اعتماد مردم امری نیست که یک‌شبه از دست رفته باشد و حالا بتوانیم یک‌شبه آن را برگردانیم. او در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاین» برگرداندن اعتماد ازدست‌رفته و مخدوش‌شده مردم به مسئولان را نیازمند تغییراتی در رفتارها، رویکردها و نگاه‌های حاکمیت برشمرد و افزود: اگر مردم احساس کنند تغییرات جدی‌ در حال شکل‌گیری است، این اعتماد از دست‌رفته بین مردم و مسئولان و حاکمیت ترمیم می‌شود و بازمی‌گردد، در غیر این صورت طبیعی است که هیچ اتفاق خاصی تا انتخابات نمی‌افتد. نایب ‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پیش‌بینی خود را از ترکیب مجلس آینده این‌طور بیان کرد: فعلاً نمی‌توان ترکیب مجلس آینده را پیش‌بینی کرد و باید منتظر تحولات و اتفاقات روزهای آینده بود. موسوی لاری ثبت‌نام‌ها برای حضور در مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان در استان‌ها و مناطق مختلف را خوب توصیف کرد و افزود: استقبال اصلاح‌طلبان در ثبت‌نام‌ها در مناطق مختلف خوب بوده است، اما بعد ازتصمیم شورای نگهبان می‌توان گفت انتخابات چه مسیری در پیش خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در سپاه:
انقلاب اسلامی می‌خواهد دنیا را نجات دهد

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: بی‌اعتمادی مردم به مدیران یک خطر است. بی‌اعتمادی مخالف موفقیت نظام است؛ یعنی رمز موفقیت نظام اعتماد مردم به‌نظام است.
هفته نامه صبح صادق سخنان حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالله حاجی صادقی در همایش سراسری هادیان و مسئولان سیاسی سپاه را منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: دستیابی به حقیقت توحید در روی زمین از راه ولایت است؛ تجسم و زمینی شدن توحید، ولایت است؛ فرمانروایی خدا در روی زمین با ولایت است و ولایت تجلی توحید ربوبی است و اینجا اگر کسی لرزید پس در اصل دین هم لرزیده است. ولایت‌مداری یعنی چه؟ ولایت‌مداری یعنی اگر پذیرفتیم این ولی خداست، باور کنیم که از خود حکمی نمی‌دهد و ولی خدا، مجری حکم‌الله است‌ـ در اسلام به تعبیر امام خمینی فقط قانون خدا حکم می‌کند‌ـ اگر باور کردیم، دیگر توقف و چون و چرا معنا ندارد. اگر جایی حتی حکمت این بیان حکم‌الله را نفهمیدیم، نباید متوقف شویم.
وی در تشریح نکاتی درباره انتخابات هم گفت:
آنچه امروز اتفاق می‌افتد هم در دولت و هم در مجلس انتخاب خود مردم است؛ یعنی از ماست که بر ماست. پس انتخاب درست می‌تواند آینده روشن و بهتری را برای ما رقم بزند، لذا باید مردم را به مشارکت دعوت کرد؛ اما این موضوع را که به چه کسی رأی دهند، باید فقط با بیان شاخصه بگوییم و وارد مصداق نشویم. حاجی صادقی افزود: در نظام ولایی رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و… حق سیاستگذاری و نظریه‌پردازی ندارند، نظریه‌پرداز و سیاستگذار خداست و در بعد زمینی آن ولایت است؛ این عزیزان مجری هستند. باید ولایتمداری را درست برای مردم تبیین کنیم تا بتوانند نماینده در تراز را انتخاب کنند.به گفته وی، مجلس تراز، یعنی مجلسی طراحی شده در تراز انقلاب اسلامی نه جمهوری اسلامی؛ درست است که برای کشور تصمیم می‌گیرد؛ اما نگاهش این است که این انقلاب جهانی است و می‌خواهد دنیا را نجات دهد با این نگاه که این انقلاب اسلامی زمینه‌ساز نهضت ظهور است و آن موقع بدرستی عمل می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7232/2/529767/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها