رمزگشایی از پیشنهاد استعفای روحانی


هفته گذشته بود که تیتر گفت‌وگویی از عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در نشریه «صدا» با عنوان «پیشنهاد استعفای روحانی» خبرساز شد. این درست همزمان با موجی از سوی اصولگرایان تندرو منتقد دولت بود که خواستار استیضاح رئیس جمهوری از سوی مجلس و احتمالاً آرزومند رأی عدم اعتماد نمایندگان به روحانی بودند.
عباس عبدی اما به عنوان یکی از معدود چهره‌های اصلاح‌طلبی که این روزها به برنامه «عصرانه» شبکه افق دعوت می‌شوند از آن تیتر و دیدگاه خود درباره آینده دولت رمزگشایی کرد. گفت‌وگویی که به نوعی رویکرد سیاسی جانبدارانه صدا و سیما را نیز به نقد می‌کشید. عبدی در این گفت‌وگو با بیان اینکه «وظیفه اصلاح‌طلب‌ها باز کردن فضای سیاسی است تا نیروهای بیشتری بیایند، رقابت کنند و هر کسی بتواند حرف خودش را بزند» در پاسخ این سؤال که «عملکرد دولت را چطور ارزیابی می‌کنید و اصلاً این ایده استعفا به یکباره از کجا آمد؟»، گفت: «اصل این ایده استعفا نیست. اگر با دقت آن مطلب را خوانده باشید، بحثم این نیست که دولت یا رئیس جمهوری استعفا بدهد.»
او در پاسخ مجری برنامه که گفت: «پس تیتر صدا خلاف متن و غیرواقع است»، ادامه داد: «این حق رسانه است که تیتری انتخاب کند که جذاب باشد. اما وقتی من و شما می‌خواهیم با هم گفت‌وگو کنیم، وظیفه اصلی‌مان این است که وقت بگذاریم و دیدگاه مورد بحث را بخوانیم و ببینیم چه گفتید.»
عبدی در ادامه توضیح داد: «آنچه من گفتم و به پیشنهاد استعفا تعبیر شد، این بود که هیچ دولتی با این حد از تنش در ساخت قدرت و اینکه همه روبه‌روی هم ایستاده‌اند و این همه معضلاتی که جامعه چه در سیاست خارجی چه در اقتصاد دارد، نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.» این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه «بعد از قضیه بنزین دولت حتی دیگر جرأت این را ندارد که در مسائل بسیار بسیار ساده‌تر تصمیم بگیرد، چرا که ممکن است بگویند این‌طور یا آن‌طور می‌شود»، افزود: «این وضعیت در حالی است که  مردم نیاز به تصمیم دارند. شما هیچ جای دنیا این اتفاق را نمی‌بینید. در بریتانیا درباره خروج از اتحادیه اروپا دعوا شد، وقتی دیدند نمی‌توانند تصمیم بگیرند گفتند بیاییم یک انتخابات زودرس بگذاریم هر کس رأی آورد طبق نظر او عمل کنیم. در واقع کار به نظر مردم ارجاع شد. آنچه در آن مصاحبه مطرح شده این است که شما بیایید یک انتخابات زودهنگام بگذارید. بعد پرسیدند که این چگونه ممکن است من پاسخ دادم که خب راهش این است که یا مجلس رئیس جمهوری را استیضاح کند یا رئیس جمهوری استعفا کند یا هر کار دیگری که ممکن باشد.»  پس از آن عبدی در پاسخ مجری که پرسید «چه بلایی بر سر دولت آمده که شما به این نتیجه رسیدید؟» پاسخ داد: «ببینید این ماجرا دو طرف دارد. بگذارید اول آن بخشی را که شما خیلی علاقه‌مندید بگویم که علیه روحانی است.»
سخنی که با این جمله از سوی مجری پاسخ داده شد که «ما و مردم که اعتقاد داریم دولت باید تا ساعات آخر عمر قانونی‌اش فعالیت داشته باشد و در عین حال پاسخگوی عملکردش باشد.» عبدی گفت:«اتفاقاً ایراد همین است و من این را در یادداشتی پاسخ دادم. پاسخگوی عملکرد یعنی چی؟ اصلاً ما کاری نداریم  این وضع تقصیر کیست. اما با این وضع که حتی نمی‌شود یک گام به جلو برداشت شما می‌خواهید دولت چه چیزی را ادامه بدهد؟»
او در ادامه به مجری که گفت: «شما این را هم در سال 92 و هم در 96 می‌دانستید»، پاسخ داد: «اصلاً اینطور نیست. اگر برگردیم به این موضوع من به شما می‌گویم که چرا رأی دادیم و درست هم این کار را انجام دادیم. من می‌خواهم بگویم اصلاً مسأله این نیست. آقای روحانی تا الان کارهایی کرده است. الان بخواهد پاسخ بگوید یک چیزهایی می‌گوید که یا شما می‌پسندید یا نمی‌پسندید. پاسخگویی در سیاست معنایش محاکمه قضایی که نیست، پاسخگویی در عرصه عمومی است. شما می‌توانید بپرسید و  حرف دلتان را بزنید اما مسأله این است که آیا این وضع باید بماند تا بدتر شود. البته این بدتر شدنش را من دارم می‌گویم...» در این هنگام مجری شبکه افق گفت: «من می‌گویم که اوضاع بدتر نمی‌شود. چون آقای لیلاز می‌گوید اختیاراتی که رهبری به دولت داده است اگر یک چوب خشک بود تا الان خیلی کارها کرده بود»... مجری در پاسخ عبدی که گفت: «شما می‌توانید بروید با آقای لیلاز صحبت کنید مردم هم قضاوت کنند» اظهار کرد: «ما شما را یکی می‌بینیم.» دیدگاهی که عبدی در نقد آن گفت: «همین نگاهتان مسأله است که فکر می‌کنید همه اصلاح‌طلب‌ها یک طور فکر می‌کنند. چون خودتان از یک جا تغذیه می‌شوید.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7232/3/529770/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها