پی‌گیری بیمارستان در مرگ 4 بیمار دیالیزی در اهواز


فریبا خان احمدی
خبرنگار
«مرگ همزمان چهار بیمار زن در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی اهواز» خبری بود که دیروز در همان ساعات اولیه انتشار با موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. چهار بیماری که به گفته رئیس بیمارستان امام خمینی به‌دلیل قطعی برق بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان دچار مشکل شدند و با‌ وجود عملیات احیا هر چهار نفر فوت کردند. به گزارش «ایران» علاوه بر خبر فوت 4بیمار زن در اهواز، همزمان با بارندگی‌های شدید در اهواز فیلم عجیبی از شیوه هدایت آب ناشی از بارندگی از داخل راهروهای بیمارستان رازی اهواز نیز منتشر شد که پرسنل در حال تخلیه آب با جارو بودند. البته رئیس این بیمارستان آبگرفتگی را مربوط به بخش اورژانس قدیمی این بیمارستان دانست که بیماری در آن بستری نبود. پیگیری‌های خبرنگار «ایران» حاکی از آن است که درباره خبر فوت چهار بیمار اهوازی در بخش آی‌سی یو، هنوز جزئیاتی از چرایی علت قطع برق بخش آی‌سی‌یو بیمارستان و فعال نشدن برق اضطراری این بخش در دست نیست. با این حال دیروز، وزیر بهداشت در سفر استانی به همدان، بلافاصله گروه نه نفره به سرپرستی معاون اول این وزارتخانه و گروهی از کارشناسان تجهیزات پزشکی و متخصصین آی‌سی‌یو را برای ارزیابی آسیب‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر به اهواز اعزام کرد. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تماس‌های مکرر روزنامه ایران تا مشخص شدن موضوع از هر گونه اظهار نظر خودداری کردند. اگرچه شنیده‌ها حاکی است به‌دلیل قطع برق و دیر عمل کردن ژنراتور در بیمارستان و در نهایت از کار افتادن دستگاه‌های اکسیژن، این چهار بیمار فوت کرده‌اند ولی مسئولان وزارت بهداشت هنوز این موضوع را تأیید نکرده‌اند و آن‌طور که سخنگوی وزارت بهداشت به «ایران» می‌گوید بیمارستان امام خمینی اهواز دارای چند بخش مراقبت ویژه است ولی آی سی یو بخش جنرال به‌دلیل بارندگی مشکل یوپی‌اس (منبع تغذیه الکترونیکی)پیدا کرده است. به‌گفته دکتر کیانوش جهانپور؛ این بیمارستان برق اضطراری و یو‌پی‌اس دارد منتها علت وصل نشدن برق اضطراری آی‌سی‌یو بخش جنرال در دست بررسی است واینکه قصور یا بی‌مبادلاتی از ناحیه تأمین‌کننده تجهیزات پزشکی، پیمانکار یا ناظرین افرادی که در بیمارستان بوده‌اند یا خیر نیازمند گزارش کارشناسی است.  سخنگوی وزرات بهداشت با بیان اینکه اظهار نظر شتابزده در این باره پذیرفتنی نیست و همه ابعاد و جوانب موضوع باید بررسی شود، می‌افزاید: با توجه به تهویه مکانیکی انجام شده احتمالاً این موضوع بر فوت بیماران تأثیر مستقیمی نداشته ولی همین موضوع نیز نیازمند بررسی کارشناسی هست و به این زودی نمی‌توان درباره آن صحبت کرد.
 استاندار خوزستان نیز رعد و برق را باعث قطع برق بیمارستان امام خمینی عنوان کرد. این موضوع، البته با واکنش شهروندان اهوازی نیز مواجه شد. گفت‌و‌گوی ما با مردم اهواز حکایت از این دارد که همزمان با بارندگی هیچ رعد و برقی در اهواز رخ نداده بلکه ورود آب این بخش بیمارستان را با مشکل مواجه کرده و سیستم برق اضطراری را در بیمارستان تحت‌الشعاع قرار داده است. مردم می‌گویند؛ بیمارستانی که مربوط به دوره پهلوی است قطعاً به شکل اتوماتیک نمی‌توانسته به برق اضطراری وصل شود و گمان می‌رود در وصل شدن دستگاه اکسیژن به برق اضطراری تعلل به وجود آمده است.
ساسان موگهی رئیس بیمارستان امام خمینی اهواز هم درباره اینکه آیا از کار افتادن دستگاه اکسیژن بیمارستان به‌دنبال قطع برق بخش آی‌سی‌یو قابل پیش‌بینی نبود به «ایران» گفت: بارش‌های روز دوشنبه در اهواز بی‌سابقه بود و نوسانات برق شهری خیلی شدید بود همزمان با این مسأله تنها یکی از بخش‌های مراقبت ویژه دربیمارستان دچار مشکل شد. با توجه به اینکه تیم پزشکی در آی سی یو مستقر بودند و با‌ وجود اینکه عملیات احیا برای این بیماران انجام شد اما هر چهار بیمار فوت کردند. به گفته وی، علت مرگ این چهار بیمار زن که بالای 70 سال سن داشتند و به‌دلیل بیماری‌های تنفسی در بخش آی سی یو بستری بودند، توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مرجع قضایی و پزشکی قانونی در حال بررسی است. البته بنا به اعلام یکی از سایت‌های خبری با دستور دادستان اهواز پرونده قضایی نیز برای مرگ بیماران در بیمارستان امام خمینی اهواز تشکیل می‌شود. با وجود آنکه هنوز ابهاماتی زیادی در رابطه با چرایی قطع برق آی‌سی‌یو
بیمارستان، عمل نکردن برق اضطراری، لحاظ نکردن سیستم پدافند غیر عامل در بیمارستان‌ها به لحاظ پیش‌بینی سیل و آبگرفتگی در بیمارستان‌ها و نبود سیستم دفع سطحی آب در مرکز درمانی مطرح است اما به گفته نماینده اهواز؛ به‌دنبال بارش‌های شدید اهواز یکی از فازهای مربوط به برق بیمارستان قطع شد و دستگاه تنفس ونکیلاتور در بخش آی سی یو بیمارستان را از کار انداخت. قاعدتاً این دستگاه باید بلافاصله به سیستم برق اضطرار وصل می‌شد اما اینکه چرا برق اضطراری بالا نیامده در دست تحقیق است.
علی ساری با تأکید بر اینکه قصور رخ داده در بیمارستان امام خیمینی اهواز صددرصد و حتمی است، به «ایران» می‌گوید: باید کارشناسان در این زمینه اظهار نظر کنند اینکه چرا برق اضطراری در حالت اتوماتیک قرار نداشته و اگر هم اتومات بوده چرا فعال نشده است؟ او درباره بالا آمدن فاضلاب و هدایت آن به داخل بخش اورژانس بیمارستان رازی می‌افزاید: در شهر اهواز شبکه فاضلاب شهری 50 درصد و سیستم دفع آب سطحی صفر درصد است این بیمارستان در نزدیکی رودخانه قرار گرفته و قطعاً فاضلابی که وارد بیمارستان شده همان فاضلاب خود بیمارستان است که داخل رودخانه کارون می‌ریزد. بیمارستان رازی سیستم دفع آب سطحی نداشته و همین مسأله ساز شده است. در عین حال ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در اظهارنظری اعلام کرد که علت فوت 4 بیمار در بیمارستان اهواز بر اثر قطعی برق و نارسایی اکسیژن قطعی نیست. ایرج حریرچی در مصاحبه‌ای با صداوسیما تأکید کرد: به همراهی هشت نفر از کارشناسان به این بیمارستان در اهواز آمده‌ایم تا با همکاری نهادهای ذیربط از نزدیک موضوع را پیگیری و بررسی کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7232/14/529772/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها