ذخیره یک ساله مواد اولیه دارویی در انبارها



رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با وجود مشکلات تحریم، مواد اولیه دارویی برای 6 ماه تا یکسال و داروهای خارجی ساخته شده برای حداقل سه تا 6 ماه در انبارها موجود است. محمدرضا شانه ساز در نشست خبری سومین یادواره شهدا و ایثارگران حوزه دارویی در سازمان غذا و دارو افزود: دشمن با هر ابزاری که توانسته روز به روز حلقه محاصره را تنگ‌تر کرده و علاوه بر ممانعت از مراودات مالی به‌طور مشخص از شرکت‌های دارویی کشورها می‌خواهد که به ایران دارو ندهند اما با مدیریت قرارگاه دارویی در وزارت بهداشت، کمبود نگران‌کننده‌ای در حوزه دارو نداریم و به جز استثنائاتی که وجود دارد کمبودهای دارویی از مدت مشابه سال‌های قبل کمتر است.  
وی ادامه داد: ایجاد قرارگاه دارویی با تدبیر دکتر نمکی وزیر بهداشت، از تجربیات دوران دفاع مقدس بود و باعث شد استقلال سازمان غذا و دارو و حوزه اختیارات آن به مراتب بیشتر شود. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نباید با خبررسانی‌های نادرست در مردم برای داروهای خارجی توقعات غیر واقعی ایجاد کرد. این نوع خبر رسانی‌ها در خدمت خواست دشمن است. وی ادامه داد: از جمله این داروها که شاهد ایجاد نیاز کاذب در مورد آن هستیم داروی خارجی «تامیفلو» برای درمان آنفلوانزا است که نمونه ایرانی آن به میزان کافی تولید و حتی 2.5 برابر نیاز کشور در بیمارستان‌ها توزیع شده و اکنون به وفور در کشور موجود است.  
شانه ساز گفت: داروی آنفلوانزا سلاحی است که جایگزین ندارد و نباید در داروخانه‌ها توزیع و توسط هر پزشکی تجویز شود. در مورد این دارو نه تنها کمبود نداریم بلکه بیش بود داریم و نگرانیم که حجمی از این دارو بلااستفاده بماند و تاریخ مصرف آن تمام شود. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ممکن است یک بیمارستان خاص به علت بدهی به شرکت‌های پخش به طور موقت داروی آنفلوانزا را نداشته باشد اما به طور کلی هیچ کمبودی در مورد این دارو در کشور وجود ندارد. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با وجود مشکلات تحریم، مواد اولیه دارویی برای 6 ماه تا یکسال و داروهای خارجی ساخته شده برای حداقل سه تا 6 ماه در انبارها موجود است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7247/5/531745/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها