گزارش منتشر شده از سوی محققان دانشگاه «بالتیمور» امریکا نشان می دهد
ضربه 78میلیارد دلاری اخبار جعلی به پیکر اقتصاد جهان
میترا جلیلی
خبرنگار
امروزه شاهد انتشار حجم وسیعی از اخبار جعلی و اطلاعات غلط و گمراهکننده در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی هستیم و بسیاری معتقدند که رویدادهای سرنوشت ساز کشورها ازجمله انتخابات میتوانند از این اخبار تأثیر بگیرند یا در سایه انتشار این اطلاعات غلط، ضربهای سنگین به ساز و کارهای دموکراتیک وارد شود. اهمیت این موضوع تا آنجاست که مؤسسات پژوهشی مختلف بر تأثیر این اخبار بر اقتصاد جهان مطالعاتی گسترده داشتهاند و یکی از این گزارشهای اقتصادی که توسط محققان دانشگاه بالتیمور انجام شده است، نشان میدهد اخبار جعلی هرسال حدود 78میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب میرساند.
افزایش هزینه مقابله با اطلاعات جعلی
این روزها شاهد انتشار انواع اخبار جعلی و فیک در جهان هستیم که این موضوع نه تنها بر میزان اعتماد مردم تأثیر گذاشته است بلکه بر اقتصاد کشورها نیز اثر دارد. گزارش محققان دانشگاه بالتیمور هزینه اقتصادی ناشی از این اخبار جعلی را مورد بررسی قرار داده و عنوان کرده است مبلغی که دولتها و شرکتهای تجاری مجبورند برای مقابله با انتشار اخبار فیک هزینه کنند نیز روندی رو به رشد دارد.
این گزارش اقتصادی که با استفاده از دیتاهای موجود و نیز مصاحبه با افراد صاحبنظر در این حوزه ارائه شده، نشان میدهد که اخبار جعلی هرسال حدود 78میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب میرساند و البته اگر به هزینههای اقتصادی انتشار این اخبار با دیدهای ریزبینتر نگاه کنیم و هزینههای غیرمستقیم اقتصادی را نیز در نظر بگیریم، میبینیم که این آمار و ارقام ابعاد گسترده تری پیدا میکنند.
از هزینههای غیرمستقیم اقتصادی میتوان به کاهش اعتماد به مؤسسات و شرکتهای بزرگ یا سیاستمداران و شخصیتهای برجسته اشاره کرد. انجماد در فعالیتهای نوآورانه بهدلیل بیمیلی مردم به حضور در چنین فعالیتهایی، از دست رفتن ارزش نام تجاری برندها یا شرکتهای زنجیرهای و همچنین لطمه خوردن اعتبار نهادها و سازمانهایی ازجمله پلیس و ارتش، هریک میتواند بر میزان خسارتهای اقتصادی برآورده شده در این گزارش بیفزاید. گاه از دست رفتن اعتبار یک شرکت، مؤسسه و... را با هیچ مبلغی نمیتوان جایگزین کرد. با توجه به این موضوع، برخی معتقدند که میزان خسارت اقتصادی ناشی از اخبار جعلی در جهان را حتی میتوان تا مرز 100میلیارد دلار تخمین زد.
نگرانیهای انجمن جهانی اقتصاد
موضوع انتشار اخبار جعلی، مورد توجه انجمن جهانی اقتصاد نیز قرار گرفته است. این انجمن با توجه به همه این موارد، انتشار اخبار جعلی را درمیان بالاترین خطرهای جهانی ردهبندی کرده است. کارشناسان این انجمن معتقدند در اقتصاد جهانی، اعتماد بسیار مهم است درحالی که انتشار اخبار جعلی بر توانایی افراد در گرفتن تصمیمات معقول و آگاهانه تأثیر بسیار منفی میگذارد.
ازسوی دیگر بههرحال انتشار اخبار غلط، بسیار راحت است و از آنجا که اخبار جعلی، بیش از همه تبلیغات روی پلتفرمها را نشانه میگیرد، باید فکری به حال این موضوع کرد. از نگاه کارشناسان انجمن جهانی اقتصاد، ازآنجا که هیچ ابزار خاصی برای راستی آزمایی محتوای این اخبار وجود ندارد در حال حاضر به هیچ عنوان نمیتوان مانع انتشار چنین اخباری شد و حتی میتوان گفت که انتشار اطلاعات غلط و گمراهکننده همچنان تا زمانی نامشخص ادامه خواهد داشت. این محققان همچنین معتقدند آنچه مسلم است اینکه با تبلیغ، اشتراکگذاری و تکثیر اخبار جعلی در وب سایتها، اخبار بدون منبع زیادی منتشر خواهد شد و به همین دلیل هم ما هنوز راه درازی در پیش داریم تا انتشار این اطلاعات غلط را ریشه کن کنیم.
طبق گزارش انجمن جهانی اقتصاد، چنین اخباری بر بخشهای مختلف ازجمله حوزه سلامت، تجارت الکترونیک، رسانه و امور مالی خسارتهای زیادی وارد کرده است تا جایی که انتشار اطلاعات غلط در حوزه سلامت، سالانه حداقل ضرر 9میلیارد دلاری را در جهان متوجه این بخش کرده است. بهعنوان مثال اخبار جعلی که درباره واکسیناسیون روی فیسبوک منتشر شد و بسیاری از مردم را در این زمینه دچار شک و تردید کرد، یکی از این نمونهها محسوب میشود.
انتشار اخبار جعلی در حوزه مالی نیز سالانه ضرری 17میلیارد دلاری به این بخش وارد میکند. بخشی از اطلاعات فیک منتشر شده نیز به اعتبار اشخاص یا شرکتها، بانکها و... صدمه زیادی وارد میکند و حتی تخمین زده شده است که اعتبار حقیقی یا حقوقی اشخاص در نتیجه انتشار این اطلاعات غلط، سالانه 9میلیارد دلار خسارت میبیند. همچنین این گزارش نشان میدهد که برندها هرسال از انتشار اخبار جعلی متضرر میشوند و تبلیغات گمراهکننده برای برندها سالانه حداقل 235میلیون دلار خسارت درپی داشته است. طبق این مطالعه، سالانه حداقل 400میلیون دلار در عرصههای سیاسی برای انتشار اخبار جعلی هزینه میشود.
پراکندگی اخبار فیک در جهان
دانشگاه پرینستون نیز در زمینه انتشار اخبار جعلی به تحقیق پرداخته و یادآور شده است که در انتخابات سال 2016 امریکا و در کمپینهای این رویداد سیاسی، مقالات جعلی حداقل 2.6درصد از کل خبرها را به خود اختصاص داده بودند. البته این گزارش نگاهی هم به آینده دارد و با توجه به میزان فعلی انتشار اخبار جعلی، تخمین میزند که در انتخابات 2020 ریاست جمهوری امریکا، حدود 200میلیون دلار برای تبلیغات، تقویت و تکثیر اطلاعات غلط در کمپینها هزینه خواهد شد.
این اخبار جعلی تنها به امریکا ختم نمیشود و در سایر نقاط جهان هم داستانی مشابه را شاهد هستیم. بهعنوان مثال انتشار اخبار غلط در انتخابات سال 2019هندوستان، خسارت 140میلیون دلاری برای این کشور به همراه داشت یا در برزیل در سال 2018، انتشار اخبار جعلی ضرری 34میلیون دلاری را برای این کشور رقم زد. انتخابات در کنیا نیز با اخبار جعلی پیوند خورد و انتشار اطلاعات غلط و گمراهکننده در عرصه سیاسی این کشور منجر به خسارت 20میلیون دلاری شد. در آفریقای جنوبی نیز توسعه و انتشار اخبار فیک بیش از 2.7میلیون دلار هزینه برای این کشور به همراه داشته است. این گزارش همچنین نقبی به سال 2017 میلادی زده و یادآور شده است که در این سال انتخابات بریتانیا نیز مورد هجوم اخبار جعلی قرار گرفته و میزان خسارت آن حداقل یک میلیون دلار تخمین زده شده است.
اگر هم بخواهیم به نمونههای عینی خسارتهای اخبار جعلی اشاره کنیم میتوان به خبر توئیتری جعلی منتشر شده درسال 2012 اشاره کرد. در این سال یک کاربر توئیتر با هک کردن اکانت توئیتر وزیر کشور روسیه، در توئیتی نوشت: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کشته یا مجروح شده است که همین خبر جعلی منجر به افزایش نرخ نفت خام شد.
همچنین در سال 2015، بعد از انتشار خبر جعلی مبنی بر پیشنهاد خرید توئیتر با بهای 31میلیارد دلار، سهام این شبکه اجتماعی بیش از 8درصد افزایش یافت. انتشار اخبار جعلی سال 2017 درباره کشته شدن بنیانگذار ارز مجازی اترئوم در یک سانحه رانندگی نیز سبب کاهش ارزش این کمپانی شد.
کدام اپ ها را هنگام مسافرت با خود ببریم؟
میثم لطفی
خبرنگار
برخی افراد بواسطه شرایط شغلی یا تمایلات شخصی بهتنهایی سفر میکنند و در چنین شرایطی اپلیکیشنهای موبایلی بهترین کمک و راهنما برای آنها خواهند بود. این اپها را میتوان در زمینههای مختلف طبقهبندی کرد. از آنجایی که امنیت، مهمترین نکته در مسافرت محسوب میشود، اپها ی مختلف بهصورت ویژه با هدف تأمین امنیت شما در طول سفر ارائه شده است. معروفترین اپلیکیشن در این زمینه TripWhistle Global SOS نام دارد که شمارههای اضطراری در کشورهای مختلف را شامل میشود و همچنین ایمنترین و بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد مورد نظر شما را پیشنهاد میکند. گروه دیگر اپهای مترجم هستند که در طول سفر برای شما کاربرد فراوان دارند و از بهترین انواع آنها میتوان به «گوگل ترنسلیت» و «مایکروسافت ترنسلیت» اشاره کرد.
اپلیکیشنهای مخصوص اقامت خانواده از دیگر ابزارهای موبایلی محسوب میشود که بجز پیدا کردن هتلها با قیمت مناسب، امکان سکونت در کنار خانوادهها در طول سفر را هم فراهم میکنند و از بهترین آنها میتوان به Airbnb و Couchsurfing اشاره کرد. دسته دیگر اپلیکیشنهای مخصوص غذا هستند که بهترین رستورانها را بهشما پیشنهاد میکنند یا امکان خوردن غذاهای محلی در نقاط مختلف جهان را با قیمت مناسب فراهم میآورند. در این زمینه اپلیکیشن VizEat، EatWith و Meal Sharing را میتوان بهعنوان بهترین گزینه معرفی کرد.
برخی اپها نیز بهصورت اختصاصی توصیههای مناسب سفر در نقاط مختلف جهان را به اشتراک میگذارند و از معرفی جاذبههای توریستی و رستورانها گرفته تا توصیه مردم محلی و دیگر گردشگران را ارائه میدهند که از بهترین آنها میتوان به TripAdvisor، Localeur و SmarterTravel اشاره کرد. در زمینه اپها ی آفلاین نقشه که بدون نیاز به اینترنت دسترسی به مسیرهای مختلف را فراهم میکنند نیز گزینههای بیشماری وجود دارد. ولی شاید بتوان «گوگل مپس» را بهعنوان بهترین گزینه در این زمینه معرفی کرد و البته MAPS.ME و CityMaps2Go نیز میتوانند گزینه مناسبی محسوب شوند تا شما بتوانید بهترین تجربه را در سفر خود داشته باشید. گفتنی است در خصوص اپهای یاد شده که مورد جهانی آنها ذکر شده به نوعی اپهای وطنی بسیاری نیز با همین خصوصیات وجود دارد که در این صفحه معرفی شده است.
ورود روبات گربه ای به بازار
سوسن صادقی
خبرنگار
این روزها روباتهای زیادی طراحی و ساخته شده است که سازندگان آن سعی دارند تا یک ویژگی جدید به آن اضافه کنند و بتازگی در همین راستا شرکتی یک روبات گربهای را طراحی و ساخته است که دارای ویژگیهای خاصی است. این روبات گربه که MarsCat نام دارد، میتواند کارهای زیادی را انجام دهد.
این روبات که دارای رنگهای سفید، خاکستری، مشکی و کرم است به 6 سنسور لمسی خازنی، دوربین 5 مگاپیکسلی در بینی برای دیدن مجهز شده است. در آن باتری بهکار رفته که قادر است با جنب و جوش زیاد گربه تا 2 ساعت و با جنب و جوش کم و در حالت خواب یا نشستن تا 5 ساعت کار کند.
این روبات امکان تشخیص 20کلمه کلیدی را دارد. این گربه قادر است دو پای خود را دراز کند. وقتی چانهاش را لمس میکنید مانند گربههای واقعی عکسالعمل نشان دهد. امکان ایجاد تعامل با این روبات هم وجود دارد بهطوری که اگر انسان به او محبت کند عکسالعمل نشان میدهد. دستورات خاص را بدرستی تشخیص میکند. یعنی اگر بهجای گفتن «بیا اینجا» از کلمه «بیا» استفاده شود آن را بخوبی درک میکند و انجام میدهد. امکان دویدن، خوابیدن، نشستن و کشش ایجاد کردن در بدن خود را دارد. میتواند گاز بگیرد و با اینکه دفعی ندارد امکان پنهان کردن به اصطلاح مدفوع خود را دارد.
این روبات گربه، بسیار احساسی است و میتواند اشتیاق، کنارهگیری را نشان داده و خود را پر انرژی نشان دهد و حتی اگر صاحبش به او بیاعتنایی کند میتواند به وی بیمحلی کرده و او را تحویل نگیرد. یکی دیگر از ویژگیهای منحصربه فرد این روبات منبع باز بودن و قابل برنامهریزی آن است و میتوان آن را آنگونه که صاحبش میخواهد، مدیریت کند.
این شرکت که این روبات را فعلاً برای اهداف سرگرمی طراحی کرده در حال جمعآوری سرمایه برای به تولید انبوه رسیدن آن است. این روبات قرار است امسال به بازار بیاید. قیمتی هم که برای آن تعیین شده 1299 دلار است.
چرا اینستاگرام پست های مربوط به سردار سلیمانی را حذف می کند
در حالی که نام سردار سلیمانی چند روزی است ترند اول فضای مجازی شده، اما اینستاگرام در اقدامی مغرضانه و خلاف آزادی بیان، به بهانه تحریم ایران، برای جلوگیری از انتشار اخبار واقعی تلاش میکند.
بهگزارش مهر، بهدنبال شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، فضای مجازی شاهد انتشار محتوای بسیاری در واکنش به این خبر بود. به نحوی که هشتگ سردار سلیمانی به ترند اول شبکه اجتماعی توئیتر فارسی زبانان تبدیل شد و کاربران بسیاری در شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی واکنش نشان دادند.
این در حالی است که شبکه اجتماعی اینستاگرام پس از افزایش تعداد پستهای کاربران ایرانی در این شبکه که در میان آنها بسیاری از افراد مشهور، مقامات و هنرمندان نیز دیده میشد، در اقدامی مغرضانه پستهای منتسب به خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی را حذف کرد.
اما با وجود تمامی خباثتها و شیطنتهای مدیران این شبکه برای حذف این مطالب و جلوگیری از بازتاب جهانی انتشار محتوا با این مضامین، شواهد نشان میدهد که انبوهی از پیامهای ایرانیان از سراسر جهان برای حمایت از سردار شهید قاسم سلیمانی در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده است. به نحوی که سایت خبری «یاهونیوز»، اعلام کرد که دهها هزار پیام در حمایت از سردار شهید قاسم سلیمانی همراه با تصاویری از ایشان در اینستاگرام و توئیتر منتشر شده است. یاهو نیوز انتشار گسترده تصاویر سردار شهید قاسم سلیمانی را تبلیغات هماهنگ شده توصیف کرده و افزود: بیش از ۲۱ هزار پست اینستاگرامی با هشتگ انتقام سخت یا hardrevenge روز جمعه در اینستاگرام منتشر شده است. همچنین ۷۰۰۰حساب کاربری در توئیتر هم مطالب زیادی را تنها در این زمینه منتشر کردهاند. در این راستا شبکه اجتماعی فیسبوک که مالک پلتفرم اینستاگرام است، در ارتباط با علت حذف پستهای مربوط به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی اعلام کرده که موظف به رعایت قوانین تحریم امریکا علیه ایران است که شامل قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهان آن در فهرست تحریمها میشود. مدیران این شبکه اعلام کردهاند که «ما مطابق مقررات وضع شده در ارتباط با تحریمهای امریکا اقدام میکنیم و در قبال تحریمهای دولت امریکا علیه ایران متعهد هستیم.»
همراهی اینستاگرام با امریکا با حذف اکانت و پست کاربران ایرانی و جلوگیری از آزادی بیان ایرانیان در فضای مجازی، مسبوق به سابقه است.
در پی تحریمهای امریکا، این شبکه اجتماعی فروردین امسال نیز برای اجرایی کردن دستورات امریکا صفحات تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسدود کرد. بجز صفحات رسمی این افراد، اینستاگرام صفحات رسمی برخی از مقامات کشور از جمله صفحه انگلیسی رهبری و رئیس قوه قضائیه را نیز از دسترس خارج کرده بود. آن زمان صفحه رسمی سردار قاسم سلیمانی نیز با نزدیک به یک میلیون دنبالکننده توسط اینستاگرام بسته شد.
روز جمعه نیز شبکه اجتماعی اینستاگرام در زیر اکانت سردار سلیمانی اعلام کرده که آخرین پستهای حاوی این هشتگ حذف شدهاند، چرا که خلاف قوانین این شبکه اجتماعی هستند. اما با وجود این همچنان پستهای حاوی هشتگ و تصاویر سردار سلیمانی در این شبکه اجتماعی وجود دارند و حتی برخی از آنها به حسابهای کاربری غیر ایرانی تعلق دارند. این شواهد نشان میدهد که شبکههای اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام و فیسبوک با وجود آنکه خود را داعیه دار آزادی بیان میدانند، با حذف مطالب کاربران، تمامی تلاش خود را به کار میبندند تا جلوی انتشار تصویر خبیث و جنایتکار امریکا را که براحتی قابل بازگویی و نمایان شدن برای مردم جهان در فضای مجازی است، بگیرند.
توضیحات تکمیلی رگولاتوری درباره هزینه رمز پویای بانکها
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) درباره هزینه پیامک رمز دوم پویا که از حساب مشتریان بانکها کسر میشود توضیح داد.
بهگزارش مهر، حسین فلاح جوشقانی در تکمیل و شفافسازی اظهارات خود در خصوص فرآیند دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک تلفن همراه اظهار داشت: این برداشت که دریافت رمز دوم پویا که از سمت بانکها به مشترکان ارسال میشود، هزینه دارد درست نیست چرا که دریافت هیچ پیامکی پولی نبوده و پیامک دریافت رمز یکبار مصرف بانکها نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی گفت: مطابق با آنچه که از سمت بانک مرکزی اعلام شده کاربران میتوانند از طریق اپلیکیشن و پیامک، رمز دوم پویای بانکی دریافت کنند و این روش که کاربر باید ۴ رقم آخر کارت خود را به سرشماره بانک مورد نظر پیامک کند مربوط به تمامی بانکها نبوده و نمیتوان این فرآیند را به همه بانکها تعمیم داد.
معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه رگولاتوری طرف حساب مردم در خصوص رمز دوم پویا نیست، افزود: ارسال پیامک از سمت بانکها رایگان بوده و مشترک بابت آن هزینهای پرداخت نمیکند اما آنچه که مورد بحث است روش دریافت رمز پویا از طریق ارسال ۴ رقم شماره کارت بانکی به سرشماره بانک مورد نظر است که با توجه به آنچه ارسال پیامک هزینه دارد این هزینه برای مشترک محاسبه میشود.
وی گفت: اگر مشترکی به روش پیامک درخواست دریافت رمز پویا داشته باشد و شماره کارت خود را به سرشماره بانکی ارسال کند ارسال پیامک از سمت مشترک دارای هزینه است و در صورتی که قرار باشد این پیامک رایگان شود باید بانکها با اپراتورهای موبایل به توافق برسند.
جوشقانی تأکید کرد: فرآیند رمز دوم پویا ارتباطی با اپراتورهای موبایل ندارد و بر مبنای سیاستهای بانک مرکزی اجرایی میشود. اگر در این فرآیند برای درخواست رمز دوم مطابق با نظر بانک مرکزی، مردم باید پیامکی ارسال کنند وبه طبع اگر نخواهند هزینهای برای مردم محاسبه شود باید در این زمینه با اپراتورها توافق کنند. که تاکنون در این خصوص توافقی صورت نگرفته است.
افزایش ۶۶ درصدی شکایات اینترنتی از ابتدای پاییز
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، گزارش ماهانه سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکان خدمات ارتباطی (سامانه ۱۹۵) را تا پایان آذرماه سالجاری منتشر کرد.
به گزارش«ایران»، مقایسه شکایات در حوزه اینترنت در این گزارش، حاکی از آن است که آمار شکایات ثبتشده در حوزه اینترنت در آذرماه سالجاری در مقایسه با شهریورماه، بیش از ۶۶ درصد رشد داشته است.
همچنین تعداد شکایات ثبتی در آذرماه نسبت به آبانماه ۲۶.۴ درصد افزایش و نسبت به مهرماه ۲۶.۲ درصد افزایش داشته است. بیشترین شکایات ثبتی در آذرماه مربوط به حوزه اینترنت (۵۷.۶ درصد) و کمترین شکایات مربوط به حوزه سرویس ارزش افزوده بوده است.
نکته قابل توجه، افزایش چشمگیر شکایات حوزه اینترنت است که در آذرماه نسبت به آبانماه افزایش ۶۰.۸ درصدی داشته است. در آذرماه از طریق درگاه مرکز تماس (۱۹۵)، ۶۶۴۳ شکایت ثبت شده است که ۵۴.۲ درصد کل شکایات ثبتی در آذرماه بوده و نسبت به آبانماه افزایش ۱۸.۴درصدی داشته است.
تشخیص سرطان به کمک هوش مصنوعی
یکی از سؤالات رایج در حیطه بیماریهای رایج زنان، این است که آیا هوش مصنوعی میتواند دقت غربالگری سرطان پستان را بهبود ببخشد؟ بهنظر میرسد پاسخ مثبت است. مقایسه عملکرد تشخیصی پزشکان متخصص و رایانهها چنین است، اما پیامدهای بالینی این تشخیصها هنوز مشخص نیست. بهگزارش انتخاب، غربالگری برای تشخیص سرطان پستان درباره زنانی انجام میشود که نخستین نشانهها را دارند اما هنوز تشخیص سرطان برای آنان انجام نشده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و تصاویر برای تشخیص این نوع سرطان بسیار حساس و چالش برانگیز است زیرا سرطان اغلب با پوشاندن بافت پستان متراکم و در ماموگرافی پنهان یا ماسکه میشود. این مشکل، منجر به تلاشهایی برای توسعه سیستمهای هوش مصنوعی مبتنی بر رایانه برای بهبود عملکرد تشخیصی شده است.
مک کینی و همکارانش با انتشار مقالهای در Nature، اعلام کردهاند که تشخیص و گزارش پزشکی سیستمهای هوش مصنوعی برای بررسی نتایج ماموگرافی بسیار دقیقتر از نیروهای انسانی بوده است. این نتایج بخشی از موج مطالعاتی است که در مورد استفاده از هوش مصنوعی در طیف وسیعی از زمینههای تصویربرداری پزشکی تحقیق میکند. علیرغم برخی محدودیتها، مطالعه مک کینی و همکارانش چشمگیر است. نقاط قوت آن شامل مقیاس بزرگ مجموعه دادههای مورد استفاده برای آموزش و متعاقباً اعتبار الگوریتم هوش مصنوعی است.
برای اجرای این پژوهش از نتایج ماموگرام 25855 زن در انگلستان و 3097 زن در ایالات متحده برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شده است. سپس از این سیستم برای شناسایی وجود سرطان پستان در ماموگرامهای زنانی که دارای سرطان پستان اثبات شده بودند استفاده شد. جالب است که هوش مصنوعی نه تنها نتایج درستی را ارزیابی و ارائه کرد، بلکه در 500 مورد، قویتر از متخصصان رادیولوژی و متخصصان زنان تشخیص سرطان داد.
عصای هوشمند به یاری نابینایان میآید
جدیدترین نسخه عصای هوشمند We Walk با بهرهگیری از فناوری GPS و سنسورهای پیشرفته، تمامی موانع موجود در مسیر یک نابینا یا کم بینا را آنالیز کرده و جهتهای دقیق برای رسیدن به مقصد را به کاربر اعلام میکند.
بهگزارش «ایران آنلاین»، این فناوری بسیار کاربردی، علاوه بر ارائه دستورالعمل حرکت و یافتن مکانهای موردنظر کاربر، از حسگرهای مافوق صوت برای اسکن موانع غیرمنتظره و اشیای موجود در مسیر حرکت استفاده کرده و با ارتعاش دسته عصا به کاربر هشدار میدهد.
برای رسیدن به مقصد تنها کافی است کاربر آدرس را به تلفن همراه خود ارائه داده و منتظر قدم بعدی باشد. به محض خروج کاربر تلفن همراه از طریق بلوتوث با عصای هوشمند ارتباط برقرار کرده و مسیرهای حرکت را از طریق فناوری الکسا به وی اطلاع میدهد و از این طریق روشندلان میتوانند به کمک این فناوری هوشمند بدون هیچ نگرانی به خیابانها رفته و خریدهای روزانه خود را به سهولت انجام دهند.
«اسمیت تراویس» حدود 10 سال پیش در یک حادثه بینایی خود را از دست داده و مجبور شد برای انجام کارهای روزمره خود از عصای سفید استفاده کند. اسمیت امروز به برکت وجود این عصای هوشمند میتواند همانند همسن و سال های خود به خیابانهای شلوغ رفته و بدون هیچ مشکلی خریدهای خود را به تنهایی انجام دهد.
اسمیت میگوید: «افرادی همانند من هرگز به تنهایی نمیتوانند در زمان های شلوغ به خیابان رفته و خرید کنند. برای انجام این کار حتماً باید فرد دیگری همراه ما بوده و کمکمان کند اما حال با وجود عصای WeWalk این مشکل برای همیشه حل شده است.»