بیم «انتقام سخت» در بازار نفت




گروه اقتصادی
شهادت سردار قاسم سلیمانی و اعلام موضع ایران، در روز جمعه ترس از افزایش درگیری در خاورمیانه را بالا برد. چراکه اقدام ایران و ادامه مناقشات میان ایران و امریکا می‌تواند به عرضه نفت در این منطقه آسیب برساند.
این موضوع قیمت نفت خام را بیش از 3.5 درصد در بازار‌های جهانی افزایش داد و شاخص برنت را به بالاترین رقم پس از حادثه آرامکو عربستان یعنی 68.60 دلار برای هر بشکه رساند.
اما آینده این بازار چه خواهد شد؟ خبرگزاری رویترز با توجه به اظهارات کارشناسان پیش‌بینی‌هایی انجام داده است.
اول هنسن، سرپرست بخش استراتژی کالا در بانک ساکسو: «حمله امریکا به قلب فرماندهی ایران نشان‌دهنده افزایش درگیری‌هاست، ولی افزایش قیمتی که برای نفت شاهد بودیم بر خلاف حمله به آرامکو تحت تأثیر اختلال در عرضه نفت نبوده است. افزایش قیمتی که نتیجه مختل شدن عرضه نفت باشد، پس از ثبات شرایط بشدت سقوط می‌کند.»
جیم ریتربوش رئیس مؤسسه ریتربوش‌اند آسوشیتس: «درگیری‌های خاورمیانه در زمانی افزایش می‌یابد که عرضه نفت به‌خاطر قرارداد کاهش تولید اوپک و پیش‌بینی افزایش تقاضای نفت در نتیجه مرحله اول قرارداد تجاری پایین آمده است. افزایش ظرفیت مازاد تولید در عربستان می‌تواند از عرضه نفت در صورت مختل شدن آن حمایت کند.»
پال شلدون، تحلیلگر ارشد خطرات ژئوپلیتیکی در اس پی گلوبال پلتس: «احتمال درگیری وسیع زیر 50 درصد است ولی خطراتی وجود دارد. اقدام تلافی‌جویانه ایران می‌تواند به شکل یک پاسخ سریع علیه متحدان و سرمایه‌های امریکا باشد، ولی پاسخ بزرگتر ایران احتمالاً دقیق‌تر محاسبه می‌شود و جلوی یک درگیری مستقیم را می‌گیرد.»
اندی لیپو، رئیس شرکت لیپو اویل: «بازار نفت سعی می‌کند احتمال اختلال در عرضه نفت را بررسی کند. ایران که همین حالا هم صادرات نفت آن به پایین‌ترین حد رسیده است، در زمینه صادرات نفت خام چیزی برای از دست دادن ندارد.»
ادوارد مایا تحلیلگر ارشد بازار در اواندا: «قیمت نفت از ترس افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه که در آخر منتهی به یک جنگ می‌شود افزایش می‌یابد.حمله به یک فرمانده ارشد ایرانی تنها آغاز پاسخ‌هایی است که بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» سی‌ان‌بی‌سی در این رابطه نوشت: «با پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان احتمال افزایش قیمت نفت به 80 دلار در نتیجه «انتقام سخت» وجود دارد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7247/7/531751/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها