محله‌ای از عشق




پویا کمالی
بودن در یک شهر و زندگی با تعداد زیادی از افراد در یک محدوده جغرافیایی صرفاً یک اتفاق برنامه‌ریزی شده و رسمی نیست چراکه به افرادی که در یک محله و یک کوچه و خیابان زندگی می‌کنند غریبه نمی‌توان گفت.
این برخوردها و رفت و آمدهاست که افراد را به یکدیگر نزدیک می‌کند و آشنایی شکل می‌گیرد. بنابراین برخی رفتارها شاید در قوانین مکتوب شهروندی جایی نداشته باشند اما خلق آنها از سوی افراد هم محله یا همشهری هیچ‌گاه از سوی هیچ مرجع رسمی مطرود شمرده نشده است.
سهیم شدن برای گلکاری کوچک یا باغچه‌ای در گوشه‌ای از خیابان یا کوچه محل زندگی می‌تواند پایه‌گذار این مکتب باشد که محل زندگی با همکاری و همدلی افرادی که در آن زندگی می‌کنند اصالت می‌یابد.
بدون شک خیابان‌ها و محلات زیادی در شهر هست که این روزها رفتار مهربانانه تری با حیوانات خیابانی دارند. بیایید مهر تأیید این رفتار بشردوستانه را پررنگ‌تر کنیم. ساخت خانه‌هایی کوچک و مشخص برای پرندگان، گربه‌ها و سگ‌ها یا ایجاد محل‌های آبخوری ویژه این حیوانات در نقطه‌هایی که در دید این حیوانات است، می‌تواند یک تابلو نانوشته از حس احترام شما به حیوانات زنده‌ای باشد که در کنار شما زندگی‌ می‌کنند.
زباله‌گردها تقریباً در تمامی محلات ردپای مخصوص به خود را دارند، بویژه که تعداد زیادی از این افراد کودکان کار هستند. اهدای غذای گرم در یک ساعت مشخص به این کودکان یا تخصیص یک سهمیه میوه برای آنها با مشارکت اهالی محله تکمیل کردن زنجیره عشق و انتشار پیام مهر و دوستی در دنیاست. شما هم در انتقال این پیام سهیم باشید.
نوجوانان و جوان‌های مستعد و علاقه‌مند به موسیقی را شناسایی کنید و در یک گردهمایی و جمع کوچک آخر هفته به آنها این فرصت را بدهید که برای هم‌محله‌ای‌‌های خود بنوازند. افراد مبتدی با دیدن و تجربه کردن چنین فضایی انگیزه بیشتری برای فراگرفتن و دنبال کردن علایق خود پیدا می‌کنند. سوپرمارکت زنجیره‌ای محله می‌تواند در روزهای جشنواره تخفیف از همین جوان‌ها برای ایجاد محیط شاد برای مشتریانش کمک بگیرد، کافی است شما این استعدادها را به این مراکز معرفی و متصل کنید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7247/11/531771/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها