امشب مراسم پایانی گلدن گلوب 2020 برگزار می‌شود

ما می‌توانیم بهتر عمل کنیم




‌آیدا آزاد
 خبرنگار‌
در حالی که ستاره‌های سینمای جهان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به دونالد ترامپ واکنش نشان می‌دهند و روی وجه خشونت‌آمیز رفتارهای او و سیاست‌های خارجی‌اش تأکید می‌کنند؛ امشب مراسم پایانی گلدن گلوب 2020 برگزار می‌شود، بدون آنکه کسی بتواند جلوی این موج انتقادهای هنرمندان را بگیرد. همان‌طور که در پیش‌خبرهای مربوط به این جشن سالانه آمده است، «هر اتفاقی در این مراسم ممکن است». گاهی این اتفاق ممکن است مربوط به تغییر غذاهای میز شام این جشن باشد و گاهی دیگر به یک اتفاق سیاسی روز مربوط است. با این اوصاف، گمانه‌زنی‌های رسانه‌های جهان درباره این مراسم را بخوانید و در جریان واکنش‌های برگزیدگان احتمالی قرار بگیرید تا سورپرایز کمتری در انتظارتان باشد.
کمی پیش از گمانه‌زنی‌ها
پیش از آنکه سایه احتمالات بر سر گلدن گلوب سایه بیندازد، لازم است اطلاعاتی که در اختیار داریم مورد بررسی قرار گیرند. در این مرحله ما می‌دانیم که ریکی جارویس، کمدین انگلیسی اجرای مراسم را برعهده خواهد داشت. او که برای پنجمین مرتبه روی استیج قرار می‌گیرد، این‌بار شوخی‌های تازه‌ای را آماده کرده است. هرچند جارویس را متهم می‌کنند که همیشه به ترامپ می‌تازد و شوخی‌هایش تکراری است و قابلیت فراوانی در گذر از خطوط قرمز دارد، خودش چنین اعتقادی ندارد و می‌گوید: «من که خط قرمزی نمی‌بینم.» از طرف دیگر، مشخص شده است که لئوناردو دی‌کاپریو، برد پیت، جنیفر لوپز، جنیفر آنیستون، کریستین بیل، آنتونیو باندراس، کیت بلانشت، کیت هرینگتون و... جوایز سال 2020 را اهدا خواهند کرد. این فهرست در شرایطی سر و صدای فراوانی به پا کرد که هر سه بازیگری که در ابتدای متن اسمشان آمد، از نامزدهای بخش‌های مختلف این دوره از گلدن گلوب هستند.
دی‌کاپریو و برد پیت، هر دو به خاطر بازی در فیلم تازه کوئنتین تارانتینو، «روزی روزگاری هالیوود» در فهرست نامزدهای امسال قرار دارند و ممکن است حضورشان روی استیج بیشتر از یک مرتبه باشد. دی‌کاپریو، در بخش بهترین بازیگر کمدی یا موزیکال نامزد دریافت جایزه است و برد پیت برای بهترین بازیگر نقش مکمل در این فهرست قرار دارد. این در حالی است که نام لوپز هم به‌عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین نقش مکمل زن دیده می‌شود.
اتفاق دیگری که ما از آن خبر داریم؛ از اولویت کمتری برخوردار است اما از آنجایی که در گلدن گلوب همه چیز درهم است، درنتیجه باید نیم نگاهی هم به این خبر انداخت تا تصوری دقیق داشته باشیم؛ غذای این مراسم کاملاً گیاهی خواهد بود. این خبر را لورنزو سوریا، در پاسخ به سی‌ان‌ان گفته است: «بحران زیست محیطی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما پس از صحبت با همکاران به این نتیجه رسیدیم که ما می‌توانیم بهتر عمل کنیم. ما تصمیم گرفتیم تمام غذاها را گیاهی سرو کنیم و با همکارانمان در بورلی هیلتون به این نتیجه رسیدیم که یک قدم کوچک برای یک مسأله بزرگ برداریم.» طبق همین متن، ما می‌دانیم که حدود 1300 میهمان در این مراسم حضور دارند که در مراسم پیش از جشن از آنها پذیرایی می‌شود.
اتفاق دیگری که ما از آن باخبر هستیم، تقدیر از تام هنکس در این مراسم است. طبق بیانیه رئیس انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، این تقدیر به پاس خدمات چشمگیر هنکس به دنیای سرگرمی انجام می‌شود.
انتقادهای عیان
اما در یک ماه گذشته که فهرست نامزدهای گلدن گلوب 2020 منتشر شد، انتقادهای فراوانی صورت گرفت. از جای خالی رابرت دنیرو برای بازی در فیلم «ایرلندی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بگیرید تا نادیده گرفتن کارگردان‌های زن در این فهرست. این انتقاد آخر اما به مرور زمان و با نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم نیز از میان نرفت و کار را به جایی رساند که کیسی لمونز، کارگردان و یکی از فیلمنامه‌نویسان «هریت» که فیلمش در بخش بهترین بازیگر نقش اول درام نامزد دریافت جایزه شده است، به سی‌ان‌ان توضیح داد: «فعالیت کارگردان‌های خانم در سال 2019 کم نبوده است اما این حضور در مراسم گلدن گلوب نادیده گرفته شده است. من اعتقاد دارم که ما می‌توانیم خیلی بهتر از این‌ها عمل کنیم و نگذاریم خانم‌ها نادیده گرفته شوند.» این انتقاد به احتمال فراوان تا سال‌های طولانی روی شانه دست‌اندرکاران گلدن گلوب سنگینی خواهد کرد؛ چرا که تمام رسانه‌های مطرح دست از سر آنها برنداشته‌اند. در این میان، اسم گرتا گرویگ برای فیلم «زنان کوچک»، لولو ونگ برای فیلم «وداع»، لورن اسکافیرا برای «شیادان» و ماری هلر برای فیلم «یک روز زیبا در محله» به‌عنوان ناکام‌ترین زنان کارگردان 2020 شنیده می‌شود. همان‌طور که تنها یک بازیگر رنگین‌پوست در میان نامزدهای دریافت جایزه وجود دارد و آن کسی نیست جز ادی مورفی برای فیلم «اسم من دولمایت است».
ورایتی سوژه دیگری برای انتقاد نسبت به گلدن گلوب دارد و روی نداشتن اجرای موسیقی در مراسم امسال دست گذاشته است. هیچ‌کدام از نامزدهای دریافت جایزه در بخش بهترین موسیقی روی صحنه نمی‌روند. این خبر را تهیه‌کننده اجرایی مراسم به ورایتی گفته است و تأکید کرده که استیج بورلی هیلتون برای اجرای موسیقی جای کافی ندارد. این درحالی است که پیش از این، در پیش‌مراسم جوایز گرمی برنامه‌های موسیقی فراوانی در این مکان اجرا شده است.
امیدهای بسیار در راه است
طبق پیش‌بینی‌های ورایتی، که با تکیه بر جمع‌آوری نوشته‌های 100 روزنامه‌نگار عضو این انجمن نوشته شده؛ در بخش سریال اوضاع قمر در عقرب است. «تاج» جایزه بهترین سریال درام را از آن خود می‌کند. اما از آنجایی که اصولاً رأی‌دهندگان در گلدن گلوب علاقه فراوانی به سورپرایز مخاطب دارند، هیچ بعید نیست که این جایزه به «وراثت» از شبکه اچ‌بی‌او برسد. از طرف دیگر، سورپرایز اصلی زمانی اتفاق می‌افتد که با وجود نقدهای منفی «برنامه صبح» این فرصت به اپل داده شود. اما آنچه مهم است؛ مبارزه امسال دیگر یک مبارزه تصویری نیست، بلکه این شرکت‌های پخش و تولید هستند که در حال رقابت هستند. برای رسیدن به قطعیت در این زمینه، باید تا امشب و اتفاقات غیرمنتظره احتمالی صبر کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7247/15/531799/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها