بدرقه باشکوه در عراق

شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس با شعارهای مرگ بر امریکا و اسرائیل خواهان خروج نیروهای امریکایی از عراق شدند

گروه جهان/ حرم امامین شریفین در کاظمین و میدان الحریه عراق از نخستین ساعات صبح دیروز شاهد حضور جمعیت هزاران نفری عزادارانی بودند که سراپا سیاهپوش، با تصاویر دو سردار شهید شده در دست، منتظر ورود پیکرهای پاک شهدای اسلام «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» بودند. جمعیتی که بلافاصله با ورود این پیکرها یکصدا فریاد مرگ بر امریکا سر داد.
به گزارش «فرانس پرس»، دیروز کاظمین و بغداد غرق در اندوه و خشم بود. هزاران عراقی که در مراسم تشییع پیکرهای «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و 9 شهید دیگر حمله تروریستی امریکا در فرودگاه بغداد، شرکت کرده بودند، با محکوم کردن سیاست‎های واشنگتن در منطقه، خواهان خروج نیروهای امریکایی از عراق شده و از «حاج قاسم سلیمانی» بابت رشادت‎هایش در مبارزه با داعش، تشکر کردند. پیکرهای پاک این شهدا نخست در کاظمین در جوار امامین شریفین تشییع شد. جایی که عزاداران سیاه‎پوش با در دست گرفتن تصاویر شهید «قاسم سلیمانی» و پرچم‎های سفید حشدالشعبی فریاد «انتقام انتقام» سر داده بودند. پس از آن مراسم تشییع پیکرهای شهدای حمله تروریستی بامداد جمعه امریکا، در حالی وارد میدان الحریه بغداد شد که بالگردهای امریکایی با به پرواز درآمدن در آسمان این شهر فضایی امنیتی را بر این مراسم حاکم کردند. حضور این بالگردها که بر فراز سر عزاداران می‎چرخیدند، جمعیت حاضر را که به شهید «قاسم سلیمانی»، به‌عنوان قهرمان مبارزه با داعش نگاه می‎کنند، خشمگین‎تر از قبل کرد. آنها با تمام توان فریاد «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.
در این مراسم سیاستمداران برجسته عراقی از جمله، «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر مستعفی عراق، «هادی العامری»، جانشین احتمالی «ابومهدی المهندس»، جانشین فرمانده حشد الشعبی، ابو آلاء الولائی، دبیرکل گردان‌های سید الشهدا، «عمار حکیم»، رئیس جریان حکمت، «نوری المالکی»، نخست‌وزیر سابق عراق و همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز حضور داشتند.
به گزارش خبرنگاران شبکه خبری امریکایی «سی‎ان‎ان» که به میان مردم بغداد رفته بودند، عزاداران غمگین و خشمگین حاضر در این مراسم، یکصدا خواهان خروج نیروهای امریکایی از عراق بودند. «عاصفه عباس»، یکی از هزاران زنی که در این مراسم شرکت کرده بود، با افتخار از حضور سه فرزندش در گردان‎های حشدالشعبی گفت: «امیدوارم این حمله باعث شود، حضور امریکا در عراق پایان یابد. امریکا قهرمانان ما را به شهادت رساند. اما نمی‎داند باعث شد هزاران حاج قاسم و المهندس دیگر شکل گیرند. اگر پارلمان عراق هرچه زودتر رأی به اخراج نیروهای امریکایی از کشورمان ندهد، خواهد دید در خیابان‎های عراق چه شوری به پا می‎شود. «فواز اکرم»، نماینده سابق پارلمان عراق و یکی از رهبران ترکمنان این کشور نیز که در مراسم تشییع شرکت کرده‎بود، ابراز امیدواری کرد: «حاصل این حمله دردناک، خروج نیروهای امریکایی از عراق باشد.» «سی‎ان‎ان» در گزارش خود همچنین اقرار کرده، آنچه در جمعیت حاضر در این مراسم دیده می‎شد، حضور موافقان و مخالفان ایران در کنار هم در مراسم بود که همگی سیاست‎های امریکا در کشورشان را محکوم می‎کردند. دکتر «علی العبادی»، پزشکی که از زمان شروع اعتراضات اقتصادی بغداد، چادری در یکی از میادین این شهر برپا کرده و زخمی‎های این اعتراض‎ها را درمان می‎کند، علت همبستگی آحاد عراقی در مراسم تشییع دیروز را این گونه تشریح می‎کند: «هیچ شکی نیست که همه ما مخالف حمله امریکا هستیم. همه ما در این مراسم شرکت کردیم تا بگوییم، با هر نوع تجاوزگری مخالفیم و خواهان حفظ حق حاکمیت خود هستیم.»
پس از برپایی مراسم تشییع پیکرهای پاک شهدای حمله تروریستی بامداد جمعه امریکا، این پیکرها برای اجرای مراسمی وارد کربلای معلا شد. مراسم تشییع شهدای حمله تروریستی امریکا در کربلا  در بین‌الحرمین انجام شد. در این مراسم شیخ عبدالمهدی الکربلائی و سید احمد صافی، نمایندگان آیت‌الله سیستانی نیز شرکت کردند. نماز میت نیز بر پیکر شهدا در آستان عباسی به امامت احمد الصافی، متولی شرعی این آستان و نماینده مرجع عالی دینی با مشارکت بسیاری از افراد که صحن عباسی و بین‌‌الحرمین و صحن حسینی آکنده از حضور آن‌ها بود، اقامه شد. پس از آن پیکرهای مطهر به نجف اشرف منتقل شد. پیکر ابومهدی المهندس طبق وصیت ایشان در این شهر به خاک سپرده شد.
نشست شورای امنیت ملی عراق
در ادامه تحولات عراق پس از حمله تروریستی امریکا، شورای امنیت ملی این کشور شامگاه جمعه در نشستی به ریاست عادل عبدالمهدی خواهان اتخاذ تدابیری برای حفظ حاکمیت عراق شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7247/1/531805/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها