همزمان با تماس‌های تلفنی مقامات خارجی، وزیر خارجه قطر هم دیروز با وزیر خارجه دیدار کرد

ظریف: هر زمان و به هر شکلی صلاح بدانیم، پاسخ امریکا را می‌دهیم


گروه سیاسی / «پاسخ حمله نظامی امریکا یک حمله نظامی خواهد بود» این واکنشی است که ساعاتی بعد از ترور فرمانده سپاه قدس ایران  از سوی مقام‌های ایرانی به جهان مخابره شد و پیام‌آوران و میانجیگرها را به وزارت امور خارجه ایران کشاند و خطوط  تماس تلفنی دستگاه دیپلماسی را یکسره اشغال کرد. بامداد جمعه گذشته بود که کاروان خودروهای حامل سردارقاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران و فرماندهان گروه حشدالشعبی هدف اصابت چندین موشک یک پهپاد امریکایی قرار گرفت و به شهادت سردار بزرگ ایرانی منجر شد. این حمله موشکی ناقض قواعد بین‌المللی که تنش میان تهران و امریکا را وارد مرحله جدیدی کرد، در حالی انجام شد که دولت امریکا تمام تلاش خود را به کار بسته است تا از اقدام خود، توجیهی مبنی بر اقدام پیشدستانه و شکل دادن به جبهه‌ای متحد علیه تهران بتراشد. تلاشی که بی تردید زیر سایه نگرانی از عواقب تصمیم خطرناک ترامپ و موضعگیری سفت و سخت جمهوری اسلامی مبنی بر پاسخ تلافی‌جویانه به حمله نظامی امریکا به جریان افتاده است. چه ترس از تبعات این رویداد باعث شد، کاردار سوئیس به عنوان کشور حافظ منافع امریکا پیش از پایان جلسه فوق‌العاده روز جمعه شورای عالی امنیت ملی  ایران حاوی پیامی برای تهران باشد با این مضمون که «هم‌سطح اقدام ما انتقام بگیرید.» پیامی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران جمعه شب در تلویزیون، آن را نابخردانه توصیف کرد و گفت امریکایی‌ها پاسخ خود را گرفتند و واکنش ایران را هم خواهند دید. وی درباره پیغامی که سوئیسی‌ها آوردند گفت: «سوئیسی‌ها به عنوان حافظ منافع مطالبی را منعکس می‌کنند یک پیام بسیار نابخردانه‌ای را از امریکایی‌ها آوردند و جواب قاطعی را دریافت کردند. کاردار سوئیس دو بار به وزارت خارجه احضار شد یک بار برای ابلاغ اعتراض ایران به وی و دیگری برای پاسخ قاطع ایران به پیام گستاخانه امریکایی‌ها. امریکایی‌ها اقدام غلط انجام دادند و نگران عواقب آنها هستند.»
دیدار وزیر خارجه قطر با ظریف
همزمان با موضعگیری مقام‌های ایرانی،  تلاش‌های بین‌المللی برای میانجیگری و طرح مواضعی در راستای کاستن از تنش‌های موجود ادامه دارد. تلاش‌هایی که با تأکید تهران بر پاسخ تلافی جویانه به اقدام نظامی امریکا، به نظر می‌رسد آمادگی پذیرش‌شان در شرایط کنونی وجود ندارد. اینچنین بود که روز گذشته وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگوهای مستمری با مقام‌های مختلف منطقه از سر گذراند. «محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» یک روز بعد از حمله تروریستی امریکا به تهران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار کرد. در این دیدار درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه شرایط جدید در عراق و ترور سردار حاج قاسم سلیمانی گفت‌وگو و تبادل نظر شد. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه قطر شرایط تنش‌زای جاری در منطقه پس از تحولات روز گذشته را حساس و نگران کننده توصیف کرد و تأکید کرد که باید راه حلی مسالمت آمیز برای کاهش این تنش‌ها و بازگشت آرامش به منطقه پیدا کرد. ظریف نیز با تروریستی خواندن اقدام نظامیان امریکایی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، امریکا را مسئول عواقب و پیامدهای آن خواند و افزود: «جمهوری اسلامی ایران خواهان تنش در منطقه نیست و حضور و دخالت نیروهای خارجی و فرامنطقه‌ای باعث بی ثباتی، ناامنی و افزایش تنش در منطقه حساس ماست.» وزیر امور خارجه ایران علاوه بر رایزنی با وزیر خارجه قطر پاسخگوی تماس‌های تلفنی سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، وانگ یی وزیر خارجه چین و سراج‌الدین مهرالدین وزیر خارجه  تاجیکستان نیز بود. ظریف پیش از آن در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد که همه عواقب شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی متوجه رژیم تروریستی ایالات متحده امریکاست. گفت‌وگوهایی که بر پایه آن مقام‌های خارجی طرف گفت‌وگو با ایران از مراتب نگرانی خود درباره وخامت اوضاع روابط ایران و امریکا خبر دادند و تلاش داشتند که از ایران بخواهند با خویشتنداری بیشتر، مانع از شدت گرفتن تنش‌ها شوند.
پاسخ به امریکا حق ایران است
وزیر خارجه ایران پیش از آن جمعه شب در برنامه گفت وگوی زنده شبکه یک سیما درباره شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی حضور یافت و از واکنش قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی به امریکا سخن گفت. ظریف با بیان اینکه امریکایی‌ها محبوبیت سردار سلیمانی در منطقه را می‌دانستند کاری کردند چون فکر کردند هیمنه آنها در منطقه از بین رفته است، افزود: «پمپئو در تماس‌های متعدد با وزرای خارجه کشورهای دنیا سعی کرده بگوید که این کشور به دنبال دیپلماسی است، اما این حقیقت ندارد. امریکا همان کشوری است که به مذاکره و دیپلماسی پشت کرده است، حاصل این سیاست حذف امریکا از منطقه است.»
ظریف  نقض حاکمیت عراق، نقض قوانین بین‌المللی و جریحه‌دار کردن احساسات مردم منطقه را از جمله ابعاد این اقدام تروریستی امریکا برشمرد و گفت: «امریکایی‌ها یکی از بالاترین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران را با وقاحت به شهادت رساندند و ایران این حق قانونی را دارد هر زمان و به هر شکلی که خودش صلاح بداند، پاسخ دهد. ما گرفتار جوسازی و شانتاژ امریکا نمی‌شویم و هر زمان خودمان بدانیم، پاسخ لازم را به امریکایی‌ها خواهیم داد.»
شکایت به سازمان ملل
مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم بامداد شنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان اقدام امریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اقدامی جنگی علیه مردم ایران توصیف کرد. تخت روانچی در ادامه گفت: «ما نمی‌توانیم چشمان خود را به آن چیزی که بامداد جمعه روی داد، ببندیم و قطعاً انتقام‌جویی سختی وجود خواهد داشت و بر اساس انتخاب خود عمل خواهیم کرد و مکان و زمان این انتقام‌جویی توسط ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.» نماینده ایران در سازمان ملل هشدار داد که اقدام امریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عملیاتی نظامی بوده و پاسخ اقدام نظامی، یک اقدام نظامی خواهد بود. نماینده ایران در سازمان ملل همچنین در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، به شهادت رساندن سردار سلیمانی را اقدامی تروریستی و جنایتکارانه عنوان کرد و خواستار رسیدگی محافل حقوقی بین‌المللی به این اقدام شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7247/3/531826/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها