تحلیل روز





مترجم
 زهره صفاری

سان فرانسیسکو کرونیکل
جنگ به‌جای دیپلماسی
گرچه ترامپ می‌گوید ترور بالاترین مقام نظامی ایران برای جلوگیری از بروز جنگ بود اما تهدید ایران برای گرفتن «انتقام سخت» و اعزام هزاران سرباز امریکایی به منطقه، خطر جنگ را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد. براساس گزارش «واشنگتن پست»، ترامپ در مدت ریاست جمهوری اش 15 هزار دروغ یا ادعای بی‌اساس داشته و به‌دلیل سوءاستفاده از قدرت و سیاست‌های نظامی در آستانه استیضاح است. رئیس جمهوری امریکا در راستای همین ادعاهای بی‌اساس سال گذشته نیز با سیاست‌های چندگانه خود در نقض برجام و اعمال فشارهای حداکثری مدعی توافقی بهتر بود، اما به‌نظر می‌رسد همه چیز در مسیر معکوس قرار گرفته است. مسیری که امریکا را به‌سمت منازعه دیگری در خاورمیانه خواهد برد.

نیویورک تایمز
پایان مذاکره ایران- امریکا
ترور سردار سلیمانی اقدامی خطرناک در مواجهه با کشوری بود که دشمنی 40 ساله با امریکا دارد. این رخداد ثبات در منطقه را از بین برده و جان انسان‌های بیگناه دیگری را خواهد گرفت. ضمن اینکه ترامپ با این دستور شانس مذاکره امریکا با ایران را به کلی یا دست‌کم تا پایان تصدی کرسی ریاست جمهوری توسط وی نابود کرد. این شرایط می‌تواند قدرت امریکا را در منطقه کاسته و سبب خرسندی روسیه و چین رقبای اصلی امریکا در منطقه شود.
 
فارن پالیسی
اشتباه بزرگ ترامپ
فقدان هدف و استراتژی معین، زمینه ساز اقداماتی مانند ترور قاسم سلیمانی شد که می‌تواند شرایط امریکا را به وخامت بکشاند. ترامپ با این دستور در کمتر از یک هفته از آغاز سال نو، امریکا را در شرایط بحران با ایران قرار داد که تبعات سنگینی برای خاورمیانه خواهد داشت. ترور، بزرگ‌ترین اشتباه ترامپ بود. در چند سال اخیر او با کمک هم پیمانانش سیاست‌های سختی علیه ایران به‌کار برد اما هیچ یک از این اقدامات نه تنها سبب تسلیم ایران نشد، بلکه آنها در کنار از سرگیری برنامه‌های هسته‌ای، روابط خود را با روسیه و چین افزایش داده و در برابر متحدان امریکا در منطقه قدعلم کردند. پاسخ ایران به ترور قاسم سلیمانی غیرقابل اجتناب خواهد بود. اما مشخص نبودن زمان و مکان آن به این معنا است که امریکا باید در انتظار واکنشی باشد که بیشترین آسیب و بازخورد دیپلماتیک را برایش خواهد داشت.

امریکن هرالد تریبون
امریکا باید برای خروج از عراق آماده شود
ترور سردار سلیمانی و ابومهندس، یکی از فرماندهان ارشد شیعیان عراق و پس از آن واکنش ایران برای پاسخ به این اقدام امریکا در زمان و مکان مناسب، امنیت در خاورمیانه را به مخاطره انداخته و آتش تنش‌ها را شعله ورتر کرده است. ایران بارها ثابت کرده بود که مذاکره را به مناقشه ترجیح می‌دهد اما ترامپ در سال‌های اخیر با اعمال رفتارهای متفاوت عرصه را بر آنها تنگ کرده است. گرچه این ترور حامیان امریکا در منطقه را خرسند کرد اما می‌تواند زمینه ساز خروج امریکا از عراق شود. اخیراً نیز پارلمان عراق به‌دنبال تصویب قانونی برای اخراج امریکایی‌ها است. همچنین افزایش خشونت در منطقه به معنای اتحاد بیشتر ایران، عراق، یمن و سوریه و بتدریج لبنان و فلسطین است که تنها تضمین‌کننده امنیت در منطقه به‌نظر می‌رسد. رفتار دولت ترامپ مغایر با شعار مبارزه با تروریسم آنها در منطقه بود. از سویی نیز همراهی روسیه و چین در رزمایش اخیر با ایران نیز گواه دیگری است که حضور امریکا در منطقه را بی‌معنا نشان می‌دهد.

اسپوتنیک
تردید چین در تجارت با امریکا
قرار است چین و امریکا 15 ژانویه فاز اول قرارداد تجاری بین دو کشور را در کاخ سفید امضا کنند. این قرارداد که در مرحله نخست با هدف واردات محصولات کشاورزی و غلات از امریکا امضا می‌شود توافق مهمی میان دو قطب بزرگ اقتصادی جهان به شمار می‌رود و طرفین تداوم مراودات تا تبادل سایر کالاهای اساسی و انرژی را پیش‌بینی کرده‌اند. اما اقدامات پیش‌بینی نشده ترامپ، تردیدهایی را برای طرف چینی به وجود آورده است. در این شرایط به‌نظر می‌رسد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران نیز آنها را به دوراهی سختی کشانده است. تحلیلگران معتقدند تا دو هفته آینده سرنوشت خاورمیانه مشخص می‌شود. به عبارت دیگر یا افزایش ناآرامی‌ها، کشورها را به‌سمت تقابل سخت خواهد برد یا سازمان‌های بین‌المللی با تعیین راهکاری مناقشات بین ایران و امریکا را حل و فصل می‌کنند. هر یک از این شرایط می‌تواند بر تصمیم چینی‌ها نیز اثرگذار باشد.

سی‌ان‌ان
ابهام در پاسخ ایران
ترور قاسم سلیمانی، یکی از مقتدرترین مقامات ایران، علاوه بر اینکه تبعات خطرناکی در خاورمیانه دارد، می‌تواند ناامنی را تا مرز مدیترانه افزایش دهد. به گفته کارشناسان، امریکایی‌ها برای این حمله شتابزده عمل کردند چراکه در حال حاضر شرایط مقابله با هر گونه واکنش احتمالی در منطقه را ندارند. شهادت سردار سلیمانی ضایعه دردناکی برای ایران است که می‌تواند در جایگاه منطقه‌ای ایران نیز اثرگذار باشد. بنابراین واکنش سختی از سوی ایران انتظار می‌رود. با ترور سردار سلیمانی می‌توان جنگ را پیش‌بینی کرد اما نوع این جنگ و زمان آن برای هیچ کس مشخص نیست. این رویارویی، با توجه به مشخصات ایرانی‌ها ممکن است رویارویی دیپلماتیک باشد.

بلومبرگ
نگرانی اروپا
دولت امریکا به صراحت اعلام کرد با دستور مستقیم رئیس جمهوری حمله به خودرو سردار سلیمانی و همراهانش را ترتیب داده است. پس از این واقعه، سران کشورهای خارجی با احتیاط به آن واکنش نشان دادند اما برخی از مقامات غربی از افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا ابراز نگرانی کردند. گرچه امریکا همواره شعار کاهش تنش‌ها و افزایش امنیت در منطقه خاورمیانه را داده اما با تحرکات اخیر این کشور بویژه در عراق و مهم‌ترین آنها ترور سردار سلیمانی، اروپایی‌ها نگران بی‌ثباتی‌ها در عراق، سوریه و لبنان و واکنش آنها هستند. از طرفی از آنجا که حضور ایران در عراق هرگز به مذاق امریکایی‌ها خوش نیامده، تقابل سخت دو کشور قابل پیش‌بینی است که همین امر نیز نگرانی‌ها را دو چندان می‌کند و سران اروپایی می‌دانند هر گونه تحرکات نظامی در منطقه می‌تواند برای همه جهان خطرناک باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7247/4/531837/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها