دو روز بعد از شهادت سردار شهید ایرانی واکنش‌های داخلی و خارجی هنرمندان همچنان ادامه دارد

کوهی با بال‌هایی بزرگ‌





‌‌گروه فرهنگی/ دو روز بعد از شهادت سردار شهید ایرانی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت همچنان واکنش‌های اهالی فرهنگ و هنر در داخل و خارج از ایران به ترور این دو بزرگمرد منطقه ادامه دارد. مایکل مور «مستندساز» امریکایی در دو پست جداگانه اینستاگرامی به شرح ظلم تاریخی امریکا علیه ملت ایران پرداخت. او در بخش‌هایی از یادداشت جدید خود همراه با انتشار عکسی از سردار شهید سلیمانی دوباره به طعنه و کنایه سیاست‌های امریکا را در قبال ترور سردار به سخره گرفت و نوشت: «سلام بر همشهریان امریکایی. این مرد را می‌شناسید؟ آیا می‌دانستید که او دشمن شماست؟ چی؟ هرگز از او نشنیده‌اید؟ تا پایان امروز به شما آموزش داده می‌شود که از او متنفر باشید. خوشحال خواهید شد که ترامپ او را ترور کرد. شما همان‌طور که گفته شد انجام خواهید داد. بنشین رفتن و آوردن! پرش! آماده شوید تا در تعطیلات به خانه خود در هواپیما سوار شوید. آماده شوید تا پسران و دختران خود را برای مرگ در یک جنگ جدید بفرستید. جنگ، ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند. جنگ خوب است. جنگ یک حواس‌پرتی ضروری است. جنگ صلح است. ترامپ فرمانده ما است! دهه جدید مبارک.» بعد از انتشار این پست ریکی مارتین خواننده امریکایی راک با 13 میلیون فالوور پست مایکل مور را استوری کرد. دیروز هم عوامل سریال «سلمان فارسی» با انتشار متنی حکایت اندوه خود را از شهادت سردار قاسم سلیمانی ابراز و خطاب به او نوشتند: «پرچمی را که در دستان این سردار بزرگ بود، بر زمین نخواهند گذاشت.» در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «سردار شجاعت‌ها، سلیمانی بزرگ، اینجا کویر کرمان خطه تست؛ خانه تو، و سرزمین شکوهمندی که تو را زاد و در خود پروراند و به تاریخ سپرد تا راه حقیقت بی‌رهرو نماند. ما اینجا در اندوه از دست دادن تو و در غربت نبودنت، با پرداختن به زندگی سلمان بزرگ، خود را روایتگر حیات درخشان همه سلمان‌هایی می‌دانیم که به حقیقت زمانه خویش دل بستند و در پای آن جان دادند. سلیمانی بزرگ، تو سلمان زمانه‌ات بودی و در جست‌و‌جوی حقیقت، سرزمین‌های بسیار را مکرر پیمودی.» سیروس مقدم کارگردان سریال «پایتخت» هم در گفت‌وگویی تلفنی با مجری برنامه شبکه یک سیما خاطراتی از جلسات خود با سردار سلیمانی در زمان ساخت «پایتخت۵» نقل کرد. مقدم ضمن تسلیت به همه آحاد ملت ایران و خانواده این سردار بزرگ به جلسه ملاقات و نظرخواهی از سردار درباره ساخت فصل پنجم «پایتخت» که با موضوع مقابله با داعش ساخته شده بود اشاره کرد و گفت: «وقتی ما خواستیم «پایتخت ۵» را شروع کنیم قرار ملاقاتی از طرف مؤسسه اوج ترتیب داده شد و من توانستم سردار سلیمانی را زیارت کنم. او در نهایت سادگی، عطوفت و تأثیرگذاری صحبت‌هایی مثبت و سازنده درباره «پایتخت» بیان کرد؛ صحبت‌هایی برای مراحل مختلف فیلمنامه و ساخت سریال که این صحبت‌ها جزو لحظات فراموش نشدنی زندگی من بود.» مقدم در بخش‌هایی از این گفت‌وگو هم درباره حس و حال شخصی‌اش، لحظه شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی گفت: «شب این اتفاق تا دیروقت مشغول کار بودیم و دیرتر از خواب بیدار شدیم و اولین خبری که روز جمعه از اخبار شنیدم همین بود و واقعیت این است که شوکه شدم. در سریال امام علی(ع) زمانی که خبر شهادت مالک اشتر را می‌دهند در دیالوگی پاسخ می‌دهند که «با مرگ مالک باورم می‌شود که مرگ هم وجود دارد» خبر شهادت سردار سلیمانی هم برای من همین قدر باورنکردنی، نابهنگام و متأثرکننده بود. تأثیر خیلی عجیب و غریبی در ما گذاشت و هنوز نمی‌توان این خبر را باور کرد.»
به روایت زبان و قلم
حسین مسافرآستانه با بیان این‌که حاج قاسم سلیمانی یک قهرمان بزرگ بود، تأکید کرد امریکا باید بداند از سوی مردم و حاکمیت ایران جواب دندان شکنی را در قبال ترور سردار سلیمانی خواهد دید. حسین مسافرآستانه کارگردان باسابقه و مدیر تئاتر درباره شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و جنایت امریکا در ترور این سردار در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری مهر از سردار سلیمانی به‌عنوان یک قهرمان محبوب ملی یاد کرد که برای همه آحاد جامعه اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد و ملت ایران اجازه نمی‌دهد خون به ناحق ریخته شده او پایمال شود.» مسافرآستانه در بخش‌هایی از این گفت‌وگو به این نکته اشاره می‌کند که «دست جنایتکار امریکا مرتکب این جنایت هولناک شده که دنیا آن را فراموش نمی‌کند. امریکای جنایتکار چنان سرخورده شده که با دست و زبان خود به این جنایت هولناک اقرار کرده است.» مسافرآستانه با بیان این‌که حاج قاسم سلیمانی فقط سردار جنگ نبود بلکه یک قهرمان بزرگ ملی است، تأکید کرد: «امریکا باید بداند که توسط مردم و حاکمیت ایران جواب دندان‌شکنی در قبال این جنایت هولناک خواهد دید که من امیدوارم این جواب دندان‌شکن هر چه سریع‌تر انجام شود.» سید مهدی شجاعی نویسنده نام‌آشنا و نویسنده کتاب «کشتی پهلو گرفته» به مناسبت شهادت این سردار محبوب با نگارش یادداشتی به تجلیل از او پرداخت. شجاعی در بخش‌هایی از این یادداشت می‌نویسد:‌ «مردی با بال‌های شهادت به ملأ اعلی عروج کرد که زمین، سنگینی قدم‌هایش را بر گرده خود می‌فهمید و آسمان به سایه‌اش بر سر او می‌بالید. او اقیانوسی عمیق و کتوم بود که علیرغم غرائب نهفته در اعماق، بر ساحل نگاهش امواجی نرم و آرام داشت. او کوهی استوار و شامخ‌ بود که هیچ طوفانی توان لرزاندنش را نداشت. سردار قاسم سلیمانی مصداق تمام و کمال مردی و مردانگی و تعین مجاهد فی سبیل‌الله در عصر ما بود. شخصیتی منحصر به فرد که مشابه و نظیر نداشت و قرن‌ها بود که مادر گیتی کسی چون او را به بشریت اهدا نکرده بود. وجودش چنان از عظمت خدا لبریز بود که هرچه جز او را کم و کوچک می‌دید. ترس را نمی‌شناخت و با خستگی و نومیدی بیگانه بود. پرداختن به کارهای بزرگ، هیچگاه از توجهش نسبت به امور کوچک نمی‌کاست.» شجاعی به این نکته اشاره می‌کند که «او با دست‌های اعجازگرش، عقل و عشق را به هم پیوند زده بود و با نگاه آسمانی‌اش مهر و رقّت و عطوفت را با اقتدار و سلحشوری و صلابت آشتی داده بود.»
هالیوودی‌ها و تقبیح ترامپ
از طرف دیگر شماری از چهره‌های مطرح هالیوودی در اعتراض به عمل ترامپ در به شهادت رساندن فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در توئیت‌هایی سیاست‌های امریکا و علی‌الخصوص ترامپ را در این زمینه نکوهش کردند. راب راینر کارگردان امریکایی نوشت: «احساس وحشتناکی است که فرمانده کل کشورت، فقط دروغ بگوید و سعی کند هدف گرفتن قلب ارتش ایران را توجیه کند.» آلک بالدوین بازیگر هم در صفحه توئیتر خود با کنایه به شرایط نابسامان ترامپ در فضای سیاسی داخل امریکا نوشت: شروع یک جنگ برای تحت‌ الشعاع قرار دادن استیضاح؟» پاتریشا آرکت بازیگر برنده اسکار هم در توئیتی به این نکته اشاره کرد که «امنیت ملی ما را خطری جدی تهدید می‌کند. باید ترامپ را بیرون کنیم. تمامی جمهوریخواهان حامی او را با رأی خود از مقامشان عزل کنید.» جان لگیزامو بازیگر و استند-آپ کمدین مطرح امریکایی هم با عروسک خیمه‌شب‌بازی دانستن ترامپ نوشت: «ترامپ عروسک خیمه‌شب بازی است که می‌خواهد با این اقدام کاری کند استیضاحش فراموش شود!» رزانا آرکت، بازیگر و تهیه‌کننده در صفحه توئیتر خود ترامپ را جنایتکار جنگی دانست و نوشت: او جنایتکار جنگی است و با این کارش انسان‌های زیادی را به کشتن می‌دهد. می‌خواهد ما را وارد جنگ کند تا استیضاحش را متوقف کند. امروز دست همه جمهوریخواهان به خون آلوده است.» دبورا مسینگ بازیگر سریال «ویل و گریس» هم نوشته است: ترامپ تهدیدی برای امنیت ملی امریکاست. راب دلنی کمدین امریکایی در مورد احتمال وقوع جنگ می‌نویسد: بیش از ۸۰ میلیون نفر در ایران زندگی می‌کنند. ایرانی‌های زیادی  را می‌شناسم و دوست ندارم یک جوان ۲۰ ساله امریکایی به آنجا برود و کودکان و شهروندانش را به قتل برساند و سپس خودش هم کشته شود. جنگ شیطانی‌ترین عمل است.» بردلی ویتفورد بازیگر امریکایی هم ترامپ را یک‌ بیمار روانی دانست و نوشت: «ترامپ یک خودشیفته است. دچار دردسر شده و برای همین می‌خواهد جنگی آغاز کند.» در کنار همه این‌ها مجله هالیوود ریپورتر هالیوود که یک مجله شناخته شده سینمایی است و کمتر در مسائل سیاسی و امنیتی دخالت می‌کند، در مطلبی به شهادت سردار قاسم سلیمانی به دستور ترامپ واکنش نشان داد. در این مطلب که به عنوان مطلب اصلی و تیتر یک هالیوود ریپورتر و به قلم الیزابت وارن (سناتور دموکرات) منتشر شده، آمده است: «دونالد ترامپ «با حمله هدفمند به ژنرال ارشد ایران در یک حمله هوایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد» دینامیت را به انبار باروت انداخته است و این حمله می‌تواند ایالات متحده را در آستانه درگیری بزرگ در خاورمیانه قرار بدهد. انتظار می‌رود این حمله با تلافی شدید ایران علیه اسرائیل و منافع امریکا همراه باشد.»‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7247/16/531843/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها