شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

هشتـگ
#قاسم-سلیمانی

هیچ خبر و اتفاقی این روزها مهمتر از شهادت سردار قاسم سلیمانی و اتفاقات بعد از آن برای مردم ایران نبوده است. همچنان در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ قاسم سلیمانی درباره ترور، حرف‌های ترامپ در کنفرانس خبری‌اش و تشییع پیکر شهید سلیمانی می‌نویسند. تصاویر و فیلم‌های تشییع در عراق بارها بازنشر شد و اهوازی‌ها که مشخص شد اولین میزبان پیکر قاسم سلیمانی در ایران خواهند بود از برنامه‌هایشان برای این مراسم می‌نویسند. فیلمی از عزاداری پرشور مردم اهواز هم توسط بسیاری از کاربران به اشتراک گذاشته شد.
البته همچنان دعواها با کسانی که از ترور شهید سلیمانی ابراز خوشحالی می‌کردند ادامه دارد و بازار بلاک کردن این کاربران حسابی داغ است: «در این تابوت پیکر سیاووش و آرش و عباس میرزا زمان است، پیکر بهترین فرمانده ایران ما در صد سال اخیر. پیکر اسطوره دوران ما در این تابوت است. حتم دارم مردم ایران از همه سلایق و ورای هر اختلاف داخلی، تشییع پیکر سردار ایران را تاریخی برگزار خواهند کرد.»، «قربانی ترور بودن خود نشانه حقانیت است. از گاندی و احمدشاه‌مسعود تا قاسم سلیمانی. راستی، چه گوارا، قهرمان ملت‌ها، در کشورِ خودش ‌کشته شد یا در بیرون مرزهاش و در حال مبارزه؟!»، «به جمعیت حاضر در تشییع جنازه در شهر‌های کربلا نگاه کنید تا ارادت قلبی را ببینید آنها مردم واقعی هستند نه فیک‌های مجازی توئیتر و اینستاگرام»، «پمپئو کلیپ منتشر کرد و به دروغ ادعا کرده عراق از شهادت حاج قاسم خوشحاله! این دروغ بزرگ رو فقط حضور گسترده مردم تو تشییع پیکر سردار و بقیه همراهانش خنثی می‌کرد. به برکت خون شهدای اخیر چه اتحاد و پیوندی بین ایران و عراق رقم خورد.»، «ما مردم خوزستان در شهر اهواز می‌خواهیم میزبان پیکر مطهر بزرگمردی باشیم که در جنگ و بعد از جنگ کنارمان تلاش و کوشش و مجاهدت کرد.»، «ترامپ دیوانه با ترور قاسم سلیمانی خودش را با ملت بزرگ و متحد ایران درانداخت. سوگواری بزرگ مردم اهواز از هر قوم و زبان و یزله عرب‌های اهواز به یاد سرداری که هشت سال دوشادوش آنها از خوزستان برابر صدام دفاع کرد و سال‌ها جانش را سپر جان آنها برابر داعش کرد.»، «تو کنفرانس مطبوعاتی ترامپ، پریشونی، لرزش صدا و نداشتن تمرکز کاملاً مشهوده... ترامپ مثل همیشه جسور و بی‌باک نبود، فکر کنم تازه فهمیده چه اتفاقی افتاده...»، «نفس زدن‌های مدام و لرزش ترامپ هنگام توجیه علت حمله تروریستی امریکا در صحبت‌هایش مشهود بود.»‌‌‌

ماجرا
تاریخ فراموش نخواهد کرد

محمود دولت آبادی نویسنده نام آشنا که همیشه نسبت به اتفاقات و حوادث مختلف ایران و مردمش واکنش نشان داده است، دیروز یادداشتی در روزنامه ایران در رثای سردار قاسم سلیمانی نوشته بود که بازتاب زیادی داشت. بسیاری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی این یادداشت را منتشر کردند و آن را سوگ نوشتی عاشقانه دانستند؛ کسانی مانند آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران و الهام فخاری عضو شورای شهر تهران.
در شبکه‌های اجتماعی هم این یادداشت بارها بازنشر شد اما در کنار کسانی که آن را ستودند کسانی هم بودند که با دولت آبادی و واکنشش نسبت به این ترور مخالف بودند و از او انتقاد می‌کردند. در مقابل این انتقادها احسان محمدی روزنامه نگار در کانال تلگرامی اش درباره یادداشت محمود دولت‌آبادی و واکنش‌ها به آن نوشت: «جنگ شروع شده. نه میان ایران و امریکا که میان برادر و خواهر، پدر و پسر، رفیق و رفیق... توهین می‌کنند به هم. پرخاش. فحش می‌پرانند و آش آنقدر شور شده که صبح دیدم دختر جوانی زیر پستی نوشته: «این پیرمرد سبیل‌زرده هم معلومه جیره‌خور نظامه!» منظورش محمود دولت‌آبادی است. یکی از ستون‌های داستان‌نویسی در ایران که در همین کشور به بعضی کتاب‌هایش مجوز نمی‌دهند، بارها احضار و بازخواست شده و در رسانه‌های رسمی نیمی از عزت و احترامی که یک استندآپ کمدین می‌بیند را ندیده.»
میلاد عظیمی پژوهشگر هم درباره همین موضوع یادداشتی در کانال تلگرامی اش منتشر کرد: «امروز دوباره نوبت محمود دولت‌آبادی است. نویسنده بزرگ سپیدموی در موضوعی عقیده‌اش را نوشت و عده‌ای «آزادیخواه» در فضای مجازی به راه افتاده‌اند که [...]. شرمم می‌آید بنویسم آنچه را نوشته‌اند... آثار تو اعتبار ادبیات معاصر ایران است. تاریخ فراموش نخواهد کرد که تو به پوپولیسم مهارگسیخته بنجل بازاری پشت کردی و منافع ملی را در نظر گرفتی و آزادوار و فروتنانه عقیده‌ات را گفتی و نوشتی. نترسیدی و آبرویت را به مسلخ هتاکان آوردی. تو نویسنده مردم و هنرمند مردمی هستی. سرد و گرم دهر چشیده‌ای. نه برای نام و نه برای نان است آنچه می‌گویی. کدام اعتبار و افتخار است که به آن نرسیدی. فقط عقیده‌ات را گفتی. همین. صرفاً نظرت را گفتی و آن را فروتنانه در معرض نقد مستدل و محترم گذاشتی. همین. وای بر کشور ما اگر چون تو مردی نتواند بی‌واهمه از سیل دشنام‌ها سخن بگوید.» محمود رضوی تهیه‌کننده سینما هم در توئیتر نوشت: «فرزند شایسته ایران، یادداشتی که محمود دولت آبادی برای حاج قاسم سلیمانی نوشت و در انتها گفت برای او سوگوارم».‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7247/16/531847/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها