پل، وارد باغستان نمی‌شود!




گروه ایران زمین/ با تلاش تشکل‌های مردم نهاد شهر قزوین، سرانجام مسیر پل امام رضا (ع) که قرار بود با عبور از باغستان سنتی این شهر منجر به تخریب حدود 60 هکتار از این باغستان شود، تغییر می‌یابد.
تغییر مسیر این سازه سیمانی که می‌رفت تا دل باغستان را بشکافد و درختان متراکم و چند صدساله آن را نابود کند، در جلسه مهرماه امسال شورای شهر قزوین تصویب شد، هرچند در مورد مسیر جدید نیز ابهام وجود دارد و چندان مشخص نیست که همین مسأله همچنان باعث نگرانی مردم است. اما آن‌طور که شورای شهر اعلام کرده، قرار است برای تعیین مسیر جدید کمیته‌ای 6 نفری تصمیم‌گیری کند که بیش از نیمی از اعضای آن را مقامات استانی تشکیل می‌دهند، یعنی همان مسئولینی که طراح این پل مخرب بوده‌اند. گفتنی است، در طول یک سال و چند ماه گذشته، نهادهای مدیریتی استان و از جمله شورای شهر قزوین بارها در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، خواستار ادامه کار این پل با عبور از درون باغستان بودند، چرا که اعتقاد داشتند برای فاز نخست این پل 400 میلیارد تومان هزینه شده است؛ اما هرگز در خصوص اینکه چرا از اول به فکر باغستان قدیمی این شهر نبودند و بدون تحقیق و مطالعه مسیر پل را از درون باغستان انتخاب کرده بودند، اعلام نظر نکردند.
باغستان سنتی ثبت ملی شده قزوین دارای درختان پسته‌ای با قدمت 200 ساله است که امیدواریم در تصمیمات جدید دیگر صدمه‌ای به آن وارد نشود. پیشنهاد تشکل‌های مردم نهاد، خرید سنگ بری‌های اطراف باغستان و تعریض مسیر به جای ساخت پل است که در هر حالت باغستان را تکه کرده و دهها هکتار از آن را در معرض تخریب قرار می‌دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7248/10/531895/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها