رأی تاریخی پارلمان عراق: خروج فوری نظامیان امریکا



گروه جهان/ دیروز 72 ساعت پس‌ از آنکه «دونالد ترامپ» با تصور کاهش نفوذ ایران در منطقه و عراق، انگشت خود را روی نام «قاسم سلیمانی»، سردار ایرانی گذارد و فرمان ترور او را صادر کرد، پارلمان عراق با وجود تمام تلاش‎های وزیر خارجه امریکا برای بی‌نتیجه گذاردن نشست ویژه این نهاد قانونگذاری به خواست مردم خود عمل کرد و رأی به خروج نیروهای امریکایی از کشور خود داد.
نشست دیروز پارلمان عراق در حالی برگزار شد که روز شنبه شرکت‎کنندگان در مراسم تشییع پیکرهای پاک شهدای حمله تروریستی بامداد جمعه امریکا در چهار شهر عراق، با تأکید بر حفظ حق حاکمیت عراق، خواهان خروج نیروهای امریکایی از کشور خود شده بودند. به گزارش خبرگزاری «رویترز» بانی و حامی برپایی نشست فوق‎العاده دیروز پارلمان عراق، احزاب شیعه‎ای بودند که 188 کرسی از 329 کرسی پارلمان عراق را در دست دارند. «عمار الشبلی»، یکی از قانونگذاران شیعه پارلمان عراق، پیش از این نشست درباره خواست احزاب شیعه برای خروج نیروهای امریکایی از عراق به خبرنگار «رویترز» گفت: «داعش شکست خورده و ما دیگر نیازی به ادامه حضور امریکا در کشورمان نداریم. ضمن آنکه نیروهای نظامی ما صاحب توان مقابله با تهدیدات تروریستی شده‎اند و می‎توانند از کشور محافظت کنند.»
پیش از برپایی این نشست همچنین، در صحن علنی پارلمان عراق مراسم عزاداری در سوگ فرمانده نیروی سپاه قدس ایران و جانشین رئیس حشد الشعبی برگزار شد و پارلمان عراق نیز اقدام به انتشار دستور‌العمل مربوط به نشست 5 ژانویه 2020 این پارلمان کرد. این دستور‌العمل شامل 3 بند بود: ۱- الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک ارائه شده به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، با توجه به شکست داعش و پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق. ۲- تعیین شمار نیروی آموزش دهنده خارجی به همراه مکان‌های حضور، مسئولیت و مدت قراردادشان از سوی دولت عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح. ۳- شکایت دولت عراق به نمایندگی وزیر امور خارجه از ایالات متحده امریکا به علت ارتکاب موارد نقض پرمخاطره حاکمیت و امنیت عراق، به سازمان ملل و شورای امنیت.
به‌گزارش «ایرنا»، این دستور‌العمل در حالی منتشر شد که فراکسیون‌های شیعه اغلب با تصویب قانون اخراج نظامیان امریکا از خاک عراق موافق هستند اما فراکسیون‌های کرد و اهل سنت در برابر تصویب این قانون مقاومت می‌کنند. «کاظم الصیادی»، نماینده فراکسیون فراگیر «سازندگی» که گروه‌های پارلمانی «الفتح» (هادی العامری)، «دولت قانون» (نوری المالکی)، «العطا» (فالح الفیاض) و «اتحاد قوای اهل سنت» (محمد الحلبوسی) را در بر می‌گیرد، دیروز خبر داد، جریان‌های کرد و اهل سنت مخالف تصویب قانون هستند و از همین رو از حضور در جلسه خودداری کرده‎اند.
تلاش‌های لحظه آخری پمپئو
این در حالی است که پیش از برگزاری نشست پارلمان عراق سایت شبکه خبری «الشرقیه»، خبر داده بود، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا در تماسی تلفنی با «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق، شرایط کنونی در این کشور را بررسی کرد و دو طرف بر نیاز منطقه به کاهش تنش‎ها تأکید کرده بودند. ایسنا نیز به نقل از سایت «المسله» خبر داده بود، یکی از مباحث مطرح شده در این مذاکره تلفنی نشست فوق‎العاده پارلمان عراق بود. بر اساس این گزارش، «مایک پمپئو» از رئیس پارلمان عراق خواسته بود اجازه ندهد این نشست برگزار شود. این گزارش همچنین خبر داده، وزیر خارجه امریکا در این تماس تلفنی مدعی شده بوده، با فراکسیون‎های کرد پارلمان به توافق رسیده تا به پیش‎نویس قانون اخراج نیروهای امریکایی رأی ندهند. وی در حالی این ادعا را مطرح کرد که دیروز «فیان الصبری»، رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان این کشور، پیش از نشست پارلمان خبر داد نمایندگان کرد در این نشست شرکت نخواهند کرد. وی همچنین مدعی شده بود، احتمال دارد برخی نمایندگان اهل سنت نیز در نشست فوق‎العاده پارلمان شرکت نکنند. این اختلافات باعث شد زمان برپایی نشست پارلمان برای چندین ساعت به تعویق افتد.
اما در نهایت نشست با حضور 180 نماینده پارلمان برگزار شد و در آغاز آن عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی عراق که برخی احتمال می‎دهند دیگر بار به این سمت منصوب شود، تأکید کرد: خروج فوری نیروهای خارجی از عراق یا تدوین جدول زمانی مشخص برای اجرای این اقدام دو گزینه پیش روی ما است. وی تأکید کرد: حضور نظامیان امریکایی در عراق تنها منحصر به مبارزه با داعش و آموزش نظامیان عراقی است و شامل هیچ مأموریت دیگری نمی‌شود. پارلمان باید اوضاع را درک کند و به مردم عراق توضیح دهد که هرگونه درگیری داخلی هزینه سیاسی و اقتصادی برای کشور در پی خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح می‌خواهم که به وجود نیروهای بیگانه در عراق پایان داده شود.
در ادامه نشست پارلمان عراق پس از بررسی پیش‌نویس قانون اخراج نیروهای امریکایی، به خروج نیروهای خارجی از این کشور رأی مثبت داد و همچنین خواستار منع استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی توسط نیروهای خارجی شد. نمایندگان پارلمان عراق همچنین خواستار تقدیم شکایت رسمی به سازمان ملل و شورای امنیت علیه امریکا شدند. همزمان ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری امریکا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آموزش و حمایت از نیروهای عراقی را به‌ دلیل حملات راکتی به پایگاه‌های ائتلاف امریکا در عراق متوقف کرد. حضور نظامی امریکا در عراق با حمله به این کشور در سال ۲۰۰۳ شروع شد. این کشور در حال حاضر 5 هزار نیروی نظامی در خاک عراق دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7248/4/531915/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها