سید حسن نصرالله: شهادت سلیمانی آغاز مرحله جدید خاورمیانه است



سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در آیین یادبود سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که عصر دیروز در مجتمع سید الشهدا در حومه جنوبی بیروت برگزار شد، تأکید کرد: امریکا ترور سردار سلیمانی را با هدف ایجاد تفرقه انجام داد. اما جادو دامن جادوگر را گرفت.
به‌گزارش العالم، سیدحسن نصرالله در آغاز سخنان خود با اشاره به اینکه شهید سلیمانی به آرزویش رسید، تأکید کرد: تاریخ دوم ژانویه، تاریخ آغاز مرحله جدید برای تمام منطقه است. وی با بیان اینکه «ما در برابر یک جنایت علنی واضح و روشن قرار داریم» با طرح این سؤال که چرا امریکا به این روش علنی این کار را انجام داد؟ اظهار کرد: دو مسأله کاملاً روشن است ابتدا ناکامی‌هایی است که آنها در ترورهای قبلی داشتند تلاش زیادی برای ترور حاج قاسم کردند و آخرین تلاششان هم این بود که در حسینیه کرمان که هرساله حاج قاسم در مراسم‌هایی مانند فاطمیه و عاشورا شرکت می‌کند او را به شهادت برساندند. اما خداوند تمام این ترورها را ناکام گذاشت و شهادت را به این روش انتخاب کرد تا امریکایی‌ها به‌سمت یک اقدام علنی و آشکار بروند.
وی ادامه داد: از همان روزی که ترامپ رئیس جمهوری شد، اعلام کرد که هدفش سرنگونی نظام اسلامی است. پایین‌ترین هدفشان نیز تغییر رفتار ایران، کنترل و محدود کردن سیاست خارجی ایران بوده است برای اینکه به یک برجام و سیاست جدید برسند. همه سیاست ترامپ این است که ایران را سر میز مذاکره بیاورد. کاری نداریم که توافق بشود یا خیر او می‌خواهد که ایران را به مذاکره بکشاند. اما اکنون جز شکست و ناکامی آیا چیزی دارد که به ملت خودش بگوید؟
وی شکست‎های امریکا در مناطق مختلف خاورمیانه را از عوامل این اتفاقات برشمرد و گفت: ترامپ بارها در صحبت‌ها و توئیت‌های خود اعلام کرده بود که برای حمایت از چاه‌های نفت سوریه و سرقت آنها در آنجا حضور دارد؛ بخشی از نیروهایش را در شرق فرات برای محافظت از این چاه‌های نفت قرار داده بود و برخی دیگر را در مناطق دیگر برای تأمین امنیت اسرائیل. سیدحسن نصرالله سپس با اشاره به سفر وزیر خارجه امریکا به لبنان گفت: پمپئو وقتی به لبنان آمد همه را تهدید کرد و اولتیماتوم داد تا 15 روز آینده باید همه پایگاه‌های حزب‌الله را بمباران کنید اگر نکنید ما چنین و چنان می‌کنیم اما همه شاهد بودند که جرأت نکرد تهدیدهایش را اجرایی کند. هرتلاش صهیونیست‌ها برای فشار بر مقاومت لبنان هم جواب نداد و هیچ تأثیری بر اراده لبنان و حزب‌الله نداشت. در خصوص توافق یا معامله قرن هم همه شاهدید که چند سال است در حال تحمیل اراده خود به دولت‌ها و ملت‌های عرب منطقه است. چه کسی جز دولت‌های دست نشانده این توافق را قبول کرد؟
وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه «سردار سلیمانی نماد قدرت، همکاری و همدلی محور مقاومت بود و یک روح را در جریان مقاومت می‌دمید» گفت: آنها امیدوار هستند که با این ترور ضعفی در جریان مقاومت ایجاد شود. جریان مقاومت عقب‌نشینی کند یا اجزای جریان مقاومت با یکدیگر از جمله ایران مشکل پیدا کنند. آنها امیدوار هستند که ایران تسلیم شود و امتیاز بدهد و براساس این موضوعات این ترور را طراحی کردند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به تلاش دشمنان برای تفرقه انداختن میان مردم ایران و عراق اظهار کرد: ما در این هفته تشییع شهدا در عراق را دیدیم که چگونه در بغداد، کاظمین، کربلا و نجف روی دوش مردم عراق تشییع شدند. همه گروه‌های سیاسی، مراجع، علما، احزاب، گروه‌های مقاومت رسمی و غیر رسمی، دولت، مجلس و سایر نهادهای عراق مواضع خود را اعلام کردند و با بیانیه‌هایشان این ترور را بشدت محکوم کردند. این افزایش تنش در منطقه برای خروج امریکاست و این خروش مردم نشان می‌دهد که ایجاد تفرقه شکست خورده است و جادو دامن جادوگر را گرفته است.
وی اضافه کرد: امریکایی‌ها خودشان هم درک می‌کند که حاج قاسم و المهندس را کشتند تا عراق را از دست ندهند ولی با این کار عراق را از دست دادند. زیرا حاج قاسم پشتیبان مردم عراق بود و از سال 2003 کمک کرد امریکایی‌ها را بیرون کنند و عراق را از دست تروریست‌ها آزاد کرد. خون او باید آزاد‌سازی دوم عراق را رقم بزند. و این ضعیف‌ترین پاسخ برای این ترور است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: کسی که این کار را انجام داده باید تاوان بدهد. اگر امریکایی‌ها یک پایگاه یا نهاد یا یک شخصیت را غیر از قاسم سلیمانی مورد هدف قرار می‌دادند به مقاومت ارتباطی نداشت؛ چرا که صرفاً تجاوز به ایران بوده و ایران صرفاً باید پاسخ می‌داد ولی سردار سلیمانی فقط ایران نیست، سردار سلیمانی یعنی کل محور مقاومت یعنی همه محور مقاومت یعنی فلسطین، یعنی سوریه، یعنی یمن، یعنی عراق، یعنی افغانستان و یعنی هرکشوری که رزمندگانی شریف در آن وجود دارد. قاسم سلیمانی فقط صرفاً ایران نیست. خود ایران نیز می‌تواند پاسخ دهد ولی این تکلیف را از ما برنمی‌دارد.
سیدحسن نصرالله با بیان اینکه «کفش سردار سلیمانی ارزشش بیشتر از سر ترامپ است» گفت: ما به شهروندان عادی امریکا کاری نداریم ما با مردم امریکا کاری نداریم و به آنها آسیبی وارد نمی‌کنیم اگر به آنها آسیبی وارد شود این خدمت به ترامپ است؛ چراکه آنها می‌خواهند وجهه ما را تخریب کنند و بگویند ما تروریست هستیم. قصاص عادلانه ما برای خون حاج قاسم متوجه کسانی است که این جنایت را انجام دادند آنها در برابر هدف ما قرار دارند. پایگاه‌های امریکایی، ناوهای نظامی و افسرهای امریکایی این اقدام را انجام دادند و باید تاوان آن را بپردازند. ما به‌دنبال قصاص عادلانه برای خون قاسم سلیمانی، سید عباس موسوی، عماد مغنیه، مصطفی بدرالدین و شهدای مقاومت هستیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7248/4/531916/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها