# ترامپ




یگانه خدامی
 مایکل مور فیلمساز مشهور امریکایی که از مخالفان سرسخت ترامپ است با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام و توئیترش از رهبر انقلاب درخواستی شخصی کرده است. «مور» در توئیتی در حساب توئیتری خود نوشت: من درخواستی شخصی از رهبر ایران دارم. از او خواهش می‌کنم که در برابر اقدام تروریستی ما (امریکا) و شهادت ژنرال ایرانی که با خشونت تمام انجام شد، از هیچ‌گونه انتقام خشونت‌آمیز و تنش‌زا استفاده نشود تا من و میلیون‌ها امریکایی دیگر این مشکل را به‌صورت صلح‌آمیز حل کنیم. مور همین پیام و درخواست خود از رهبر انقلاب را در صفحه اینستاگرامش هم منتشر کرده و در پایان مطلب نوشته: به محض پاسخی از سوی رهبر ایران، آن را همین‌جا منتشر خواهم کرد. این فیلمساز امریکایی به محض حمله تروریستی و به شهادت رسیدن حاج قاسم سلیمانی، در صفحات مجازی به جنگ‌افروزی ترامپ تاخت و به حمایت از ایران پرداخت.

  توئیت شنبه شب ‌‎دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، ایرانی‌ها را حسابی عصبانی کرد. او نوشت: «ما ۵۲ هدف ایرانی را شناسایی کرده‌ایم که اگر تهران به هر امریکایی حمله کند، نیروهای نظامی ما به آنها حمله خواهند کرد. برخی از هدف‌هایی که شناسایی کردیم از اهمیت بالای فرهنگی برخوردارند.»
بلافاصله پس از انتشار این توئیت کاربرانی با هشتگ ترامپ علیه او و تهدیدش نوشتند. بعضی رسانه‌های فارسی زبان کلمه «مراکز فرهنگی» را حذف و اقدام ترامپ را توجیه می‌کردند که این مسأله با واکنش منفی ایرانی‌ها روبه رو شد: «‏مراکزی را هدف قرار می‌دهد که برای ‎فرهنگ ایرانی مهمند. کجایید دلباختگان ترامپ؟»، «‏ترامپ ایران را تهدید به حمله به مراکزی کرده که برای فرهنگ ایرانی مهمند! تنها گروهی که میشناسم این‌قدر وحشی بودند داعش بود تخریب پالمیرا»، «‏درک اینکه اول ترامپ جنگ را با ایران کلید زد اصلاً سخت نیست. از خروج از برجامش و تحریم‌های ظالمانه تا ترور سلیمانی و امروز هم تهدید کذایی میراث فرهنگی. امروز ماجرا فقط انتقام خون فرمانده نیست، ماجرا روشن‌ کردن تکلیف یک جانور هار ولگرد است که دست یک ملت را گاز گرفته و ول نمی‌کند.»، «‏تا کنون وقتی ترامپ «ایرانی‌ها» را تهدید می‌کرد توجیه عده‌ای این بود که منظور او «حکومت» ایران است نه مردم ایران. حالا که ترامپ از بمباران اهداف فرهنگی در ایران سخن گفته دیگر واضح است که منظورش فقط بمباران «حکومت» ایران نیست. بمباران میراث تمدنی و فرهنگی ایران است.»، «دیگر مشخص نیست به چه زبانی باید بگوید هدفش ‎ایران است. اگرچه اینها برای جماعت ارزانِ خودفروش معنا و مفهومی ندارد»، «‏طبق قوانین توئیتر چرا توئیت ترامپ که تهدید به تخریب و حمله به اماکن فرهنگی ایران کرده حذف نمی‌شه؟»، «‏اگر محتوای توئیت اخیر ترامپ بخشی از محتوای همان پیامی باشد که از طریق سوئیس به ایران داده، باید گفت ایران بدرستی آن را گستاخانه توصیف کرده است. هیچ رهبری در کشورهای دارای دموکراسی تهدید به نابودی مراکز فرهنگی کشوری دیگر نکرده و تنها نمونه‌های اخیر آن از طالبان و داعش سرزده است.»، «‏واقعاً به‌نظرتان ‎ترامپ با تهدید به حمله به مراکزی که از نظر ‎فرهنگی ارزش بالایی دارند قصد تهدید حاکمیت را دارد!؟ یعنی این موجود خطرناک و مجنون اولویت‌های حاکمیت را نمی‌داند!؟ باید منتظر بود تا ببینیم‌ نمک‌گیران ترامپ این‌بار چگونه می‌خواهند برای توحش عریان‌ مرادشان توجیه بیاورند»، «‏دوستانی که تحلیل می‌کردن ریاست‌جمهوری یه تاجر و بسازبفروش برای ایران بهتره، هر چه زودتر چهارگوشه رینگ تحلیلگری رو ببوسن بذارن کنار بهتره.»، «‏برای من به‌عنوان یک بلوچ اهل سنت ایرانی فرقی نمی‌کند امریکا حرم امام رضا، حرم حضرت معصومه، تخت جمشید، شهر سوخته، کویر لوت، مسجد مکی و... را هدف قرار دهد، جای جای این خاک برای من مقدس و ارزشمند است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7248/12/531934/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها