تحلیل روز



مترجم
 زهره صفاری

«گاردین»
هدفی که محقق شد
تبعات ترور قاسم سلیمانی فرمانده بنام و مقتدر سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان ارشد عراقی بیش از اینکه شخصیت «سرداران در سایه» این دو کشور و نفوذ آنها را برای جهان مشخص کند، سیستم و ساختاری که این دو فرمانده را پرورش داده‌اند، مورد توجه قرار خواهد دارد. برخی از تحلیلگران ترور این دو فرمانده را ضربه‌ای بزرگ به نفوذ ایران در میان ارتش نیابتی منطقه می‌دانند اما آنها ساختار ایران را فراموش کرده‌اند. ایران تنها 12 ساعت پس از شوک ترور سردار سلیمانی جانشین او را در سپاه قدس تعیین کرد تا ثابت کند گرچه سردار سلیمانی فرمانده کاریزماتیک و تعیین‌کننده ایران در منطقه بود اما ایران منحصر به فرد نیست. سردار سلیمانی، بدون شلیک حتی یک گلوله بالاترین انتقام را از دشمنانش گرفت؛ پایان حضور امریکا در عراق. ترامپ پس از این ترور نه تنها یک گام نیز به اهداف خود نزدیک نشده بلکه با این مشکل نیز روبه‌رو است: شهدا همواره زنده هستند.

«نیویورک تایمز»
شکست استراتژیک امریکا و پیروزی ایران
بدون شک پس از ترور بالاترین مقام نظامی ایران، امنیت امریکایی‌ها بالاتر نرفته است. با این پیش فرض امریکا باید نسبت به تقابل با ایران عاقلانه عمل کند. چراکه پس از این حمله امریکا ریسک حمله به مواضع این کشور در نقاط مختلف بالا رفته است. دستور امریکا برای خروج شهروندانش از عراق، بحرین، پاکستان و امارات نیز گواه همین احساس ناامنی است. در عراق، مواضع امریکا و هم پیمانانش مورد حمله قرار گرفت و این شرایط می‌تواند در بقیه نقاط نیز ادامه داشته باشد. این شرایط امریکا را چه در بعد نظامی و چه دیپلماتیک به سمت انزوا خواهد برد. درصورت تحقق این امر، می‌توان شکست بزرگ استراتژیک امریکا و پیروزی بحق ایران را اعلام کرد. از جمله نتایج این پیروزی برای ایران تداوم برنامه‌های هسته‌ای بدون محدودیت نیز خواهد بود. نباید فراموش کرد در این شرایط با هر گونه واکنشی از سوی ایران موقعیت نظامی، دیپلماتیک و تجاری امریکا در خاورمیانه در خطر خواهد بود.

«پولیتیکو»
شکاف اروپا و واشنگتن
واکنش ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی فوری یا در زمان کوتاهی مشخص خواهد شد. این واکنش می‌تواند اقدامی نظامی باشد یا یک حمله سایبری در داخل امریکا. پیش از این رهبر ایران بارها اعلام کرده بود که تصمیمی به جنگ با امریکا ندارند و این موضوع را نیز در برابر رفتارهای چندگانه امریکا در اعمال فشارهای حداکثری ثابت کرده‌اند. اما در مقابل افزایش نیروهای نظامی امریکا در خاورمیانه و افغانستان آتش تنش‌ها را شعله ورتر کرده است. ترور سردار سلیمانی از روابط دولت ترامپ با بغداد کاسته و تهران را به اهدافش برای خروج نیروهای نظامی امریکا از دو کشور همسایه(عراق و افغانستان) نزدیک‌تر کرد. علاوه بر این اقدام اخیر امریکا برای ترور سردار سلیمانی تأثیرات بر مسائل جهانی و دیپلماسی اروپایی خواهد داشت. از بعد سیاسی، این شرایط نه تنها فرصتی برای خلاصی ایران از هجمه‌ها و اتهامات در عرصه بین‌المللی است، بلکه اروپا پس از اعلان جنگ امریکا با ترور بالاترین شخصیت نظامی ایران، از واشنگتن دورتر خواهد شد. اروپایی‌ها که از پیوستن بر رفتار «فشار حداکثری» امریکا علیه ایران ممانعت کرده‌اند، با شرایط امنیتی شدیدی در خاورمیانه روبه‌رو خواهند بود و برای حفاظت از نیروهای مستقر خود باید تلاش‌های دیپلماتیک‌شان برای ارتباط با کشورها در منطقه را افزایش دهند. اینکه ایران در کمتر از 12 ساعت جانشین سردار سلیمانی را در سپاه قدس تعیین کرد نشان می‌دهد که آنها برنامه دقیقی برای انتقام از امریکا دارند. هر زمان که این اتفاق رخ دهد نه خاورمیانه و نه اروپا از نتایج آن در امان نخواهند بود.

 ری یل کلیر ورلد
همبستگی عمومی
گرچه به‌نظر می‌رسد ترور قاسم سلیمانی با توجه به اقتدار و نفوذ او در منطقه ضربه سنگینی به ایران چه در سطح رسمی و چه نفوذ منطقه‌ای وارد آورد، اما از سوی دیگر حمله پهپادی امریکا به خودروی عالی‌ترین مقام نظامی ایران، علاوه بر اینکه فشارها بر ایران در اجرای توافق‌های هسته‌ای را تا حدودی تحت‌الشعاع قرار داده و از آن خواهد کاست، سبب افزایش همبستگی عمومی چه در سطح داخلی و چه منطقه‌ای شده و بواقع ایران را از حملات آتی امریکا مصون خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7248/4/531937/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها