بعد از وداع اهوازی‌ها و مشهدی‌ها، پیکر مطهر شهید سلیمانی و همراهانش امروز در تهران تشییع می‌شود

طواف دور وطن


گروه سیاسی/  تهران  امروز پیکر مطهر «سرباز وطن» را بر دست‌های مغموم خود تشییع می‌کند. قرار است مردمی که از دور و نزدیک خود را برای  بدرقه سردار قاسم سلیمانی رسانده اند، پیکر او را در مسیری از دانشگاه تهران در حوالی میدان انقلاب تا میدان آزادی تشییع کنند و بعد او را که راهی زادگاه خود است تا در گلزار  شهدای کرمان و در کنار همرزمانش آرام بگیرد به مردم عزادار قم و سپس کرمان بسپارند.
خیابان‌های تهران در تاریخ خود معدود دفعاتی شاهد تشییع‌های میلیونی بوده‌اند. بدرقه بزرگان از دست رفته ای که حالا سردار شهید سپهبد سلیمانی یکی از آنها است و خاطره تشییع میلیونی خرداد 68 را زنده خواهد کرد. 30 سال پس از آن روزها حالا نه فقط تهران که همه  شهرهای مسیر تشییع حاج قاسم از بغداد تا مشهد شاهد حضورصدها هزار نفره مردم بودند و جایگاه ظهور خشم و همصدایی مردم در مقابل تروریسم دولتی امریکا.
تشییع شهدای حمله تروریستی امریکا در فرودگاه بغداد، از روز شنبه و از کاظمین و بغداد آغاز شد و بعد در  نجف اشرف و کربلای معلی با حضور پرتعداد مردم عزادار و سیاهپوش عراق ادامه یافت. به این ترتیب پیکر سردار سپهبد سلیمانی و همرزمانش پس از وداع با مقتدایان معصوم شان نیمه شب شنبه به وطن بازگشت. جمعی از نیروهای نظامی و انتظامی، خانواده‌های معزز شهدا، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، استاندار و تعدادی از مسئولان استان خوزستان در مراسم استقبال حضور داشتند.
مردم خوزستان که از روز جمعه با دایره  متحد «یزله»‌هایشان عزاداری را آغاز کرده بودند، روز گذشته خود را از نقاط مختلف به اهواز رساندند و به تشییع سردار محبوب‌شان پرداختند.  فارس، عرب، بختیاری، شوشتری، دزفولی، بهبهانی وعشایر خوزستان در کنار مردم استان‌های همجوار سینه زنان خشم‌شان را از اقدام تروریستی دولت امریکا  در شعارهایی همچون  «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا»، «الموت لامریکا»، «ای رهبر آزاده انتقام انتقام»، «حسین حسین شعارما شهادت افتخار ماست»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد»، «ارتشی سپاهی ما همه با هم هستیم» و «سپاهی ارتشی یک لشکر الهی» بر زبان جاری کردند.
قرار بود مراسم از ساعت هشت صبح از میدان مولوی  اهواز شروع و به خیابان سلمان فارسی منتهی شود اما تراکم جمعیت بدرقه کنندگان چنان بود که مراسم از خیابان سلمان فارسی اهواز آغاز شد. آنها در حالی با «حاج قاسم» یاور سال‌های جنگ وداع کردند که آخرین تصویر مانده در خاطرشان چهره متبسم و امیدبخش او در جریان سیل خوزستان در فروردین ماه بود. لحظاتی که سردار سلیمانی در کنار مردم آسیب دیده حاضر شد تا شریک دردشان باشد و حالا خوزستان و کارون داغدار او را تشییع می‌کردند.
پیکر سردار برای وداع، ساعتی رو به روی مصلای اهواز مستقر و پس از آن با تأخیری که ناشی از ازدحام انبوه مردم بود از فرودگاه اهواز به مشهد مقدس، بارگاه علی ابن موسی الرضا (ع) منتقل شد.
مشهدی‌ها شهید سلیمانی و یارانش  را شعار گویان از میدان 15 خرداد تا حرم رضوی تشییع کردند. در خیابان‌های لبریز از جمعیت شعارهایی همچون «حاج قاسم قسم به خون پاکت راهت ادامه دارد»، «ایران سیاهپوش شده انتقام انتقام»، «فاتحه‌ای برای خود بخوانید منتظر پاسخ ما بمانید» و «مرگ بر آمریکا»  طنین انداز بود و مردم با آرمان‌های سردار شهید اعلام همبستگی کردند. قرار بود مراسم وداع مردم تهران و میهمانان شان از اقصی نقاط کشور با حاج قاسم و یارانش دیشب در مصلای امام خمینی (ره)  برگزار شود که با صدور اطلاعیه ای به دلیل استقبال باشکوه مردم مشهد از پیکر سپهبد شهید سلیمانی و طولانی شدن آن  لغو شد. با این حال مردم با حضور در مصلی به عزاداری و تجلیل از شهدا پرداختند.
مراسم تشییع و تجلیل از سردار قهرمان ایران و اسلام، سپهبد شهید قاسم سلیمانی در تهران امروز برگزار خواهد شد. هیأت دولت ضمن دعوت از اقشار مختلف مردم برای مشارکت در  این مراسم (دوشنبه) ۱۶ دی را در استان تهران و روز سه شنبه ۱۷ دی را در استان کرمان تعطیل اعلام کرد.
در تهران برای مراسم وداع و بدرقه تدارکات ویژه ای انجام شده است. روز گذشته رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران اعلام کرد که با توجه به استقبال کم نظیر مردم مسلمان ایران از مراسم تشییع سردار نامدار اسلام - قاسم سلیمانی-  شهردار تهران دستور داد سوله‌های مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه برای پذیرایی از هموطنان بازگشایی شود. دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر نیز برای اسکان و میزبانی از عزاداران اعلام آمادگی کردند.
مراسم تشییع و نماز بر پیکر مطهر شهید از ساعت ۸ صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار می‌شود و بعد از آن که رهبر معظم انقلاب بر پیکر ایشان نماز می‌خوانند پیکر آن شهید از مسجد دانشگاه به سمت میدان آزادی تشییع خواهد شد. بعد از تهران ساعت ۱۴ الی ۱۶ بعد از ظهر مراسم وداع با پیکر شهدای تروریستی در قم برگزار می‌شود. قرار است مراسم تشییع از بلوار پیامبر اعظم(ص) تا مسجد مقدس جمکران برگزار شود تصمیمی که به دلیل پیش بینی حضور جمعیت انبوه بدرقه کنندگان گرفته شد زیرا پیش از آن قرار بود که تشییع سردار از مسجد امام حسن عسکری(ع) تا حرم حضرت معصومه(ع) برگزار شود.
پیکر سپهبد شهید سلیمانی پس از آن برای وداع، تشییع و خاکسپاری به کرمان منتقل می‌شود. مراسم وداع دوشنبه شب در مصلای امام علی(ع) شهر کرمان و بعد از نماز مغرب و عشا برگزار خواهد شد. اما تشییع و خاکسپاری شهید در روز سه شنبه خواهد بود. به گفته  مسئول کمیته مراسم ستاد تشییع سردار سلیمانی در کرمان ۲۰۰ موکب برای پذیرایی از میهمانان این مراسم در روز تشییع اعلام آمادگی کرده اند و پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ موکب در طول مسیر تشییع راه اندازی شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7248/2/531949/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها