مطالبه بهارستان؛ اقدام متقابل هوشمندانه و مدبرانه


گروه سیاسی / مجلس شورای اسلامی دیروز یکپارچه صحنه مطالبه انتقام خون شهید سلیمانی از امریکا بود؛ از نطق پیش از دستور رئیس مجلس و سخنان نمایندگان گرفته تا بیانیه‌هایی که قرائت شد. آغازگر جلسه روز یکشنبه مجلس نطق پیش از دستور رئیس مجلس بود که در آن وعده داد «با قاطعیت پیگیر مجازات جانیان خواهیم بود.» بعد از آن هم شعارهای نمایندگان ملت بلند شد تا علی لاریجانی آن را بهانه خطاب قرار دادن رئیس جمهوری امریکا قرار بدهد که «آقای ترامپ! این صدای ملت ایران است؛ بشنوید.»
رئیس مجلس در نطق پیش از دستور دیروز خود ترور سپهبد سلیمانی را جنایتی همردیف کودتای ۲۸ مردادماه عنوان کرد. لاریجانی بعد از مرور و یادآوری اقدامات 40 سال اخیر سردار شهید سلیمانی، خطاب به رئیس جمهوری امریکا گفت: «شما جنایتی بزرگ مرتکب شدید، نام شما را در تاریخ جهان همردیف جنایت ۲۸ کوتای مردادماه و جنایت دیگر امریکا در سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران، ثبت می‌کنند. مسئولان امریکایی با دستپاچگی اعلام کردند که ما اقدام پیشدستانه انجام دادیم برای آنکه از پوشش قانون جنگل بهره بجویند.» لاریجانی ادعای امریکا درباره اقدام پیشدستانه در ترور شهید سلیمانی به جهت قصد داشتن او برای انجام اقداماتی علیه نیروهای امریکایی را «دروغ» خواند و گفت: «اگر اسنادی در این خصوص دارند، نشان دهند.» رئیس مجلس اقدام امریکایی‌ها در فرودگاه بغداد را خلاف قواعد بین‌المللی دانست و گفت: «اقدام وحشیانه رئیس جمهوری امریکا، یک اقدام تروریستی جنگی محسوب می‌شود که در دل آن نهایت بی‌حرمتی به ملت عراق نهفته است. آنها بدون هیچ مجوزی، شبانه و دزدانه این اقدام را انجام داده‌اند.» لاریجانی خطاب به ترامپ با بیان اینکه «وزیر خارجه بی‌ادب شما با اطلاعات غلطی که به شما داده است، شما را در این باتلاق بی‌سرانجام انداخته است» گفت: «ملت ایران شما را نمی‌بخشد و سزای این گستاخی سفاکانه را خواهید چشید. شما با این کار امنیت منطقه را به مخاطره انداختید.» رئیس مجلس با بیان اینکه نتایج این اقدام تروریستی برای امریکا دردآور خواهد بود، گفت: «ملت ایران را تهدید نکنید، شما دولتی هستید که با ذلت تمام مقابل طالبان که آنها را روزی تروریست می‌دانستید، درخواست امان می‌کنید. کلاهتان را بردارید و بروید. شما امروز در برابر ایران در باتلاقی گرفتار شده‌اید که چندین برابر قاره اروپاست. شما به خاطر نادانی خود جان امریکایی‌ها در این منطقه را به خطر انداختید.»
پس از نطق علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شعار «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست» سردادند.
نمایندگان مجلس دیروز در بیانیه‌های مختلفی هم ترور شهید سلیمانی را محکوم کردند. در بیانیه‌ای که از طرف تمام نمایندگان تهیه شده بود با تأکید بر لزوم پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی، آمده است: «ضروری است اقدام متقابل قاطع که باید در کمال قدرت و اقتدار با هوشیاری مدبرانه در وسعت خواست همه آزادگان و ظلم‌کشیدگان جهان از امریکای جنایتکار صورت پذیرفته و امنیت ملی جمهوری اسلامی و همه آحاد مردم تأمین گردد.» نمایندگان مجلس در این بیانیه از هر گونه اقدامی جهت انتقام این اقدام حمایت کرده‌اند. مجمع نمایندگان تهران هم در بیانیه‌ای دیگر آورده است: «انتظار ملت شریف ایران اقدام قاطع و پشیمان کننده توسط نیروهای مقتدر و مسلح کشور است.» فراکسیون اهل سنت نیز در بیانیه محکومیت این ترور تأکید کرده است: «جنایات اخیر امریکا در به شهادت رسیدن فرزند برومند ایران سردار رشید اسلام و فرمانده بی بدیل مقاومت اسلامی سپهبد سردار قاسم سلیمانی نشان داد که همه شعارها و ادعاهای این رژیم ضدبشری در مخالفت با داعش و تروریسم ادعایی بیش نبوده و این حکومت جز ناامنی، ترور، خشونت و نابودی جهان اسلام خواسته‌ای ندارد.»
در فضای دیروز مجلس هم تمام نطق‌های نمایندگان به موضوع ترور شهید سلیمانی اختصاص داشت. همین طور دیگر نمایندگانی که فرصت نطق میان دستور نداشتند، در فرصت‌های دیگر مانند موافقت و مخالفت با طرح‌ها یا تذکر و اخطار به محکومیت ترور شهید سلیمانی و لزوم دادن پاسخ متناسب با این اقدام پرداختند.

بــــرش
رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به اظهارات یکی از معاونان سازمان اطلاعات سپاه گفت: پیش از این حداقل ۳ توطئه‌ ترور در مورد شهید سلیمانی شکست خورده است. غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه صبح دیروز یکشنبه فراکسیون مستقلین ولایی که به گفته وی با حضور یکی از معاونان مهم سازمان اطلاعات سپاه برگزار شد، گفت: ۹ ماه بود که ترامپ به پنتاگون برای به شهادت رساندن سلیمانی فشار می‌آورد و آنها هر بار دچار خسارت می‌شدند. اما در این مرحله اتفاقی افتاد که اجتناب ناپذیر بود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه بخش اعظمی از جلسه‌ فراکسیون مستقلین با معاون سازمان اطلاعات سپاه محرمانه و طبقه‌بندی شده است، درباره‌ بخش‌های دیگر این جلسه ادامه داد:‌ این بدان معنا نیست که امریکا هر کاری کند ایران سکوت می‌کند. بلکه انتقام سریع با انتقام سخت تفاوت دارد. مردم فشار می‌آورند که سریعاً کاری انجام شود ولی باید اجازه دهند کسانی که حافظ امنیت کشور هستند، عاقلانه و مدبرانه و با بررسی همه جوانب انتقام خون شهید سلیمانی‌ها را بگیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7248/3/531954/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها