سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد

نامه امریکایی‌ها را با لحن شایسته آنان پاسخ دادیم


گروه سیاسی / سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد جمهوری اسلامی پاسخ نامه توهین‌آمیز امریکایی‌ها را بعد از جمله تروریستی علیه سردار سپاه قدس انقلاب اسلامی ایران به تندی پاسخ داد. به‌گزارش «ایران» سید عباس موسوی در نشست خبری روز گذشته که تحت تأثیر واقعه به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران قرار گرفته بود، به تشریح تحولات پیرامون این رویداد تروریستی پرداخت.
موسوی با تشریح اقدامات وزارت امور خارجه بعد از ترور سردار سلیمانی گفت: «وزیر امور خارجه با مقامات و شخصیت‌های خارجی از جمله دبیر کل سازمان ملل تماس‌هایی داشتند و تحولات پس از ترور سردار را بررسی، مواضع ایران را اعلام کرده و تأکید کردند که این اقدام نابخردانه و حماقت‌آمیز و خبط بزرگی از سوی امریکایی ها بود و مسئولیت کلیه عواقب، پیامدها و شرایط بعدی برعهده امریکا است. سخنگوی وزارت خارجه درباره جزئیات پیام امریکا که از طریق سفیر سوئیس داده شده است، گفت: «روز جمعه گذشته پیامی از سوی وزیر خارجه امریکا ارسال شد که خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک و بی‌ادبانه بود. ما هم بعدازظهر همان روز این نامه را بررسی و پاسخ آن را دادیم و با همان لحن شایسته مقامات امریکایی در سطح پایین‌تری پاسخ داده شد که فکر نکنند خبری است». موسوی درباره تهدید اخیر ترامپ درباره هدف قرار دادن ۵۲ نقطه فرهنگی و تاریخی یادآور شد: «تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهیم و در مقابل تهدیدات آماده بوده و دست بسته نیستیم». موسوی در پاسخ به این سؤال که آیا با کشورهای دیگر درباره پاسخ ایران به امریکا مشورت شده است، خاطرنشان کرد: «تصمیم و تشخیص هرگونه پاسخ و واکنش با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود ولی تماس‌هایی که وجود دارد، حول تببین شرایط و ماهیت موضوع است و آنها را متوجه کنیم چه اتفاق مهمی رخ داده و ممکن است چه تبعات مهمتری داشته باشد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مواضع کشورهای اروپایی درخصوص ترور سردار سلیمانی یادآور شد: «اروپایی‌ها درخصوص مسائل منطقه‌ای و حضور و نفوذ ایران، موضع همسویی با ما نداشته و ندارند بلکه تا حدودی، نظر آنها همسو با امریکا بوده است. مواضع اخیر آنها تا حدودی گستاخانه بوده و سازنده و قابل قبول نبوده است.» موسوی افزود: «صحبت‌های آنها درباره گسترش تروریسم در منطقه و نقش سپاه، فرار رو به جلو و فرافکنی آشکار است. آنها می‌دانند رشادت‌های سردار سلیمانی و فرزندان ایران، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان موجب شده خطر تروریسم برای مدتی از آنها دور شود.»
مجمع گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای
در تهران
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر ظریف به روسیه و چین تصریح کرد: «مجمع گفت‌وگوهای تهران روز سه‌شنبه با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی با تکیه بر طرح صلح هرمز برگزار می‌شود. در کنار دیگر طرح‌های مطرح شده، طرح صلح هرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است». او در پاسخ به سؤالی درباره مذاکره با امریکا زیر سایه تهدید که از سوی برخی افراد مطرح شده است، خاطرنشان کرد: «ایران و وزارت خارجه مذاکره زیر سایه تهدید را نمی‌پذیرد کماآنکه نشان دادیم که مذاکره‌ای زیر سایه تهدید نکردیم. این مسأله مضر برای شرایط فعلی کشور است. وزارت خارجه تابع و مجری دستورات نظام است و هر گاه، دستوری بگیرد، در کمال دقت اجرا می‌کند.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیگیری‌های حقوقی وزارت امورخارجه درباره ترور سردار سلیمانی ابراز داشت: «فارغ از نتیجه پیگیری‌ها، موظف هستیم مراتب اعتراض خود را اعلام کنیم. تماس ظریف با دبیرکل سازمان ملل و نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل به دبیرکل و شورای امنیت هم در همین راستا است. این اقدام را تروریسم دولتی می‌دانیم و عواقب آن برعهده مرتکبین بویژه دولت تروریستی امریکا است.»
 جلسه مهم درباره گام پنجم
موسوی درباره گام پنجم کاهش تعهدات برجامی نیز گفت: برای برداشتن گام پنجم تصمیماتی اتخاذ شده بود و اقداماتی را آماده کرده بودند. او افزود که «با توجه به تحولات جاری که در آن هستیم، یکشنبه شب جلسه مهمی درباره گام پنجم برگزار می‌شود که گام‌هایی را که طراحی شده بود با توجه به تحولات جدید تا حدودی تحت‌الشعاع خود قرار دهد». او افزود: «در عالم سیاست همه تحولات به هم ربط می‌یابند و اتفاقی که امشب خواهد افتاد و تصمیمی که خواهند گرفت مشخص خواهد کرد خط مشی ایران درباره اجرای برجام و گامی که در پیش است چه خواهد بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7248/3/531955/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها