در پی تهدید ترامپ به حمله علیه مراکز فرهنگی، سفیر سوئیس به وزارت خارجه احضار شد

ترامپ در لباس چنگیز و داعش


گروه سیاسی / سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران روز گذشته برای سومین بار به وزارت امور خارجه احضار شد.  این احضار در پی تهدید دوباره رئیس جمهوری امریکا انجام شده است. دونالد ترامپ در توئیتی تهدید کرده که اگر ایران هر یک از امریکایی‌ها یا دارایی‌های آن را مورد هدف قرار دهد، ما ۵۲ نقطه در ایران را هدف قرار می‌دهیم. ترامپ مدعی شد که این اقدام به تلافی ۵۲ امریکایی خواهد بود که سال‌ها پیش ایرانی‌ها گروگان گرفته بودند. ترامپ تهدید کرد که اماکنی را هدف قرار خواهد داد که از نظر «فرهنگی» برای ایران اهمیت دارد و این کار را به سرعت و سخت انجام خواهد داد.
در واکنش به این تهدید علنی، دیروز معاون سیاسی وزیر امور خارجه، سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع‌ امریکا در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات تهدیدآمیز و ناقض قوانین و هنجارهای بنیادین بین‌المللی را به وی ابلاغ کرد.
به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی گفت: اظهارات خصمانه، تهدیدآمیز و غیرهنجاری رئیس جمهوری امریکا به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و در نقض کامل قوانین بین‌الملل قرار دارد. وی با اشاره به تهدید رئیس جمهور امریکا برای حمله  به مراکز فرهنگی گفت: چنین تهدیدی یادآور هجوم قوم مغول یا اقدامات گروه‌های تروریستی و جنایتکار در تخریب اماکن فرهنگی و تاریخی است که طبق قواعد و قوانین بین‌المللی مصداق بارز «جنایت جنگی» محسوب می‌شود. عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران زیر بار هیچ تهدید یا ارعابی نخواهد رفت و قاطعانه آماده پاسخگویی به هر تهدید یا اقدام علیه امنیت و تمامیت ارضی خود است. وی افزود: بر اساس خواست دولت و ملت ایران، جمهوری اسلامی علاوه بر تمامی اقدامات سیاسی و حقوقی، حق مسلم خود در واکنش به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را در زمان و مکانی که خود صلاح خواهد دانست محفوظ می‌داند. سفیر سوئیس اعلام کرد مراتب را در اسرع وقت به مقامات دولت امریکا منتقل خواهد کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در پاسخ به تهدید ترامپ در توئیتی نوشت: «دونالد ترامپ که با ترور‌های بزدلانه روز جمعه، مرتکب نقض شدید قوانین بین‌المللی شده است، بار دیگر تهدید به ارتکاب نقض جدید «هنجار بنیادین» شده است. هدف گرفتن مکان‌های فرهنگی یک جرم جنگی است. خواه با لگد یا فریاد، پایان حضور شرورانه امریکا در غرب آسیا آغاز شده است.»
وزیر امورخارجه ایران در توئیتی دیگر نوشت: «به عنوان یادآوری به کسانی که توهم آن را دارند که می‌توانند جرایم جنگی داعش را با هدف قرار دادن میراث فرهنگی‌مان تقلید کنند: در طول هزاران سال تاریخ، وحوشی آمده و به شهرهای ما تاخت و تاز کرده، بناهای یادبود ما را ویران کرده و کتابخانه‌های ما را سوزانده‌اند. اکنون آنها کجا هستند؟ ما هنوز سر جای خود هستیم و سرافراز ایستاده‌ایم.»
امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هم در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اینکه در صورت هر اقدام از سوی ایران، امریکا ۵۲ نقطه از ایران را هدف قرار می‌دهد، اظهار کرد: آن‌ها برای حفظ وجهه خودشان در برابر این کار زشت و غیرقابل توجیه از نظر افکار بین‌المللی، این گونه سخنان را مطرح می‌کنند. اقدام آنها در به شهادت رساندن سپهبد شهید سلیمانی یک اقدام بسیار زشت و غیرقابل قبول در همه جای دنیا است. به همین دلیل این گونه سخنان را مطرح می‌کنند تا بتوانند این اقدام غیرانسانی را تحت‌الشعاع قرار دهند. وی تأکید کرد: در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می‌دانم جرأت انجام این کار را داشته باشند، آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت. محمدجواد  آذری جهرمی وزیر ارتباطات هم در حساب توئیتری خود نوشت:  «ترامپ مانند داعش، هیتلر و چنگیز است. مانند همه آنها از فرهنگ متنفر است، او یک تروریست کت و شلواری است که بزودی تاریخ را یاد خواهد گرفت. هیچ کس نمی‌تواند ملت و فرهنگ بزرگ ایران را شکست دهد.»
یک سناتور دموکرات امریکا  هم با انتقاد از تهدید خصمانه ترامپ برای حمله به نقاط مختلفی در ایران تأکید کرد که هدف قرار دادن غیرنظامیان و مراکز فرهنگی کار تروریست‌ها و جنایت جنگی است. به گزارش ایسنا، «کریس مورفی» تأکید کرد: ترامپ در حال ورود به جنگی خود خواسته است. جنگی که کاملاً محصول خودش است. جنگی که جان هزاران امریکایی را خواهد گرفت. کنگره باید او را متوقف کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7248/3/531956/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها