با کنترل فاضلاب‌ شهرک‌های صنعتی

زندگی به تالاب صالحیه لبخند زد


پریسا عظیمی
خبرنگار
تالاب فصلی «صالحیه» که نیمی از آن در استان البرز و نیم دیگرش در استان قزوین قرار دارد، وابسته به رودخانه «کردان»است که حدود ۶۲ هزارهکتار وسعت دارد. این تالاب با توجه به اینکه می‌تواند به لحاظ ارزش زیستگاهی وگردشگری یک ظرفیت خوب معرفی شود، ازچند سال گذشته دچار خشکسالی شدید شده است. بخشی از این تالاب که در استان البرز واقع شده و شهرک‌های صنعتی زیادی دورتادور آن را احاصه کرده؛ اکنون بعد از گذشت چند سال که روبه خشکیدگی و نابودی می‌رفت ضمن احیا و آبگیری، میزبان دوباره پرندگان مهاجر نیز شده است.
«فردین حکیمی»، مدیرکل محیط زیست استان البرز در گفت‌و‌گو با «ایران» با اعلام این خبرخوش که حال فعلی تالاب صالحیه بهتر ازقبل شده، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که سال‌های قبل این تالاب با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، آلودگی‌هایی بود که از سوی شهرک‌های صنعتی هشتگرد، سپهر ونظرآباد به آن وارد می‌شد؛ بیشتر این آلودگی ناشی ازفاضلاب‌های خام آلاینده شهرک‌های صنعتی سپهر و نظرآباد بود که به‌دلیل نداشتن سامانه تصفیه فاضلاب به این تالاب می‌ریخت. البته اخطارها و پیگیری‌های قضایی که در این رابطه انجام دادیم؛ منجر به پرداخت جریمه از سوی مدیران شهرک‌های صنعتی متخلف و آلاینده شد. همچنین مقرر شد، جریمه این شهرک‌ها صرف احیای تالاب ‌شود.وی خاطرنشان کرد: به‌دنبال این قضیه چند اتفاق خوب دیگر هم رخ داد و سال گذشته شهرک صنعتی هشتگرد مجهز به تصفیه خانه شد.همچنین شهرک صنعتی سپهر نیز اقداماتی را در این خصوص انجام داد که تا پایان امسال مشکلات ناشی از آن برطرف می‌شود.
مدیرکل محیط زیست استان البرز درباره آلایندگی شهرک صنعتی نظرآباد نیز گفت: این شهرک صنعتی با نصب مدول تصفیه خانه، سامانه کاهش آلایندگی اش را ارتقا داده به این صورت که وقتی دستگاه تصفیه خانه دچار مشکل می‌شود، فاضلاب به جای اینکه به تالاب صالحیه سرازیر شود در مخزنی جدا ذخیره می‌شود تا سامانه تصفیه خانه درست شود.
حکیمی وضعیت فعلی و آبگیری تالاب با رهاسازی آب رودخانه کردان را خیلی بهتر ازقبل توصیف کرد و افزود: آبگیری تالاب به قدری خوب است که آب آن به دشت اطرافش نیز می‌ریزد و آلایندگی‌هایش هم کاهش پیدا کرده و پرنده‌های مهاجر دوباره به این تالاب بازگشته اند. در حال حاضر تالاب مشکل خاصی ندارد، اما چنانچه شرایط آن پایش نشود، می‌تواند خطر در کمینش باشد.
وی یکی دیگر از تهدیدات حوزه تالاب صالحیه را حضور شترهای سرگردان در این منطقه عنوان کرد و گفت: شترهای سرگردانی که در این محدوده هستند، منابع طبیعی این منطقه را به مخاطره انداخته‌اند. این موضوع را با جهاد کشاورزی پیگیری کردیم که مقرر شد جهاد کشاورزی با نگهداری شترها در یک محدوده بسته، وضعیتشان را ساماندهی کند چون این شترها طی سال در این منطقه هستند و معدود بوته‌هایی را هم که باقی مانده از بین می‌برند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7279/11/536041/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها